lørdag den 10. februar 2018

MOTORCYKEL INDIEN / RAJASTHAN / REJSE 2018 nr. 1

MC.Royal Enfield 350cc. Model 2017. På fotoet befinder jeg mig i byen Narnaul 


30 jan. – 12 marts 2018 
Motorcykel rapport B.v.H.H.S. 
Delhi 

Jeg har igen valgt, at bevæge mig langt væk fra min hverdag, som godt kan virke lidt enerverende en halvkold grå dansk hverdag, hvor solen ikke skinner – og ens mentale tilstand ikke kan få solen i ens indre til spirituelt at varme, oplyse og genoplade ens livsbatteri. Jeg tager derfor på en ny MC.Journey. Det er min MC.Journey nr.10. 


Inferno af energier

Jeg befinder mig nu helt frivilligt i Delhi med 26 mill. indb. i den fattigste og tættest befolket del af New Delhi, midt i et inferno af larmende nye og brugte batterier, der bruger kræfter på at komme frem, med hjælp fra deres larmende horn. Alle forsøger at komme frem fra et sted til et andet. Jeg spørger mig sig selv, hvad foregår der i hovederne på alle disse individer ligesom en selv, hvilken retning har man valgt i livet og hvorfor. Det er nok ikke lige nu man skal koncentrer sig om ens eksistensberettigelse. Nu skal jeg først og fremmest frem til mit hotel efter en lang udmattende flyverejse uden søvn.




 Tryk på fotoet hvis du vil se dem i stor størrelse

Jeg har valgt et hotel i området Karol Bagh hvor køb, salg og udlejning af motorcykler finder sted. Jeg har besluttet mig for at jeg igen vil køre på en Royal Enfield 500cc. Men det skal være en helt ny model, ikke ældre end 2010. De nye modeller har ikke så mange elektriske problemer.



På internet har jeg udvalgt 3 udlejer 

De ligger alle tæt på hinanden og i gå afstand fra mit hotel. Efter 1 tim. søvn er jeg på vej ud for at finde den helt rigtige Enfield.

Jeg valgte først at tjekke Lalli Mobike Adventures, da jeg havde rigtig gode erfaringer da jeg 2013 var på min MC.India Journey i delstaten Uttar Pradesh og lejede en Royal Enfield model 2007. De havde ingen nye 500cc hjemme i øjeblikket, da alle deres medarbejder var taget på en slags Royal Enfield træf på motorcyklerne. De kunne tilbyde mig en helt ny Royal model, hvor stellet er magen til en 500cc. men motoren er en 350cc. Det vil sige den ikke var så larmende men stadig havde nok kræfter til den slags journey jeg skulle på.



Jeg tager en prøvetur på 500/350cc modellen 

Trafikken var så tæt i nabolaget, så vi måtte køre igennem utrolig tæt trafik flere kilometer, før der var et mere roligt område, hvor jeg så først da fik lov at få min prøvekørsel. Den kørte helt upåklageligt og havde ikke den dybe rungende klang, hvad jeg ikke har så meget imod, da man godt kan blive lidt ør af Royal  500cc lyden over flere timer.

Jeg besluttede mig for at leje denne hybrid af Royal Enfield model. Selv om jeg sikkert kunne leje til en billige pris hos en af de andre udbyder valgte jeg at sige OK til deres lejepris på 100 kr. pr. dag. Her viste jeg af erfaring at de ville gøre alt for at papirer og MC. var helt OK. Jeg fik dem til at montere en bagagebære på MC. der passede til mit behov.

Værkstedet har en meget behagelig afslappet og tillidsfuld stemning. De var meget omhyggelige med at sætte mig ind i alle de juridiske og økonomiske problemer, der kunne opstå ved et evt. uheld med hensyn til politi, advokat, forsikringsselskab og anden part. Jeg blev desuden sat ind i alle de reservedele jeg fik med, hvad er en kæmpe hjælp hvis uheldet er ude.

- Hvorfor valgte jeg igen, at leje en stor tung svær håndterlig model 500cc. dog med en mindre 350cc motor som slet ikke er helt velegnet til de mindre markveje jeg indimellem vælger at køre på. Royal 350cc modellen virker lidt lille på mig.


Ganesha skal lige tilbedes for at ønske mig held og lykke på min MC.Journey 

Inden jeg kørte bort fra dette Sikh værksted, på min Royal,skulle elefantguden Ganesha lige tilbedes for at ønske mig good luck på min MC.Journey. Der er mange mytologiske anekdoter om Ganesha. Han bliver tilbedt som herre af begyndelser og som herre over forhindringer, er protektor for kunst, videnskab og gud for intellekt og visdom.






Blomsterkransen kørte jeg med nogle dage. I byen Narnaul blev den spist af et par hellige køer. Deres lange klæbrige tungen gjorde mit speeddometer helt ulæseligt.    


Jeg får tid til at fotografer

Efter at have fået alt ordnet, vedrørende leje af MC. havde jeg tid til at gå rundt i området omkring New Delhi og tage nogle fotos.














In no man's land  - kan ting få lov til at forfalde



                                            
Fattigt men farverigt område

Jeg bevægede mig ind i et meget fattigt men farverigt område, en menneskelig myretue, som der sikkert er mange af i Delhi. Et par gange blev jeg gjort opmærksom på, at jeg nok ikke skulle opholde mig i området, da det var farligt. Drengene var også ved at  blive lidt for overivrige for at få min og kameraets opmærksomhed.





















Bjarne v.H.H.Solberg 
Billedkunstner & Scenograf
BvHHS1@email.DK
www.BvHHS.com
+45 30230036








AUM  AUM  AUM

Det Universale Mantra






Ingen kommentarer: