torsdag den 1. marts 2018

MC.JAISALMER / JODHPUR REJSE 2018 nr.5





















9 Feb. / Jaisalmer kaldes ’Den Gyldne By’ da arkitekturen er skabt i den gule sandsten
Bikaner – Jaisalmer 336 km.

Min unge indiske ven Sandy som jeg ligeledes traf i Bikaner 2011, da han hjalp sin far med at drive det Guest House, hvor jeg boede en del dage. Han forvalter nu i sin unge alder (25 år) et aflappet, ungdommeligt og utroligt billigt Guest House Dhora Rani med udsigt over mod Fortet, de næste 3 år.

Jeg spurgte om han havde et værelse med udsigt. Vi så på et par værelser der var helt fine, men de manglede et vindue med udsigt eller en åben dør, hvor jeg kunne sidde og skrive og ordne fotoer. Han fornemmede at jeg ikke var helt tilfreds, så han førte mig fra sit eget Guest House over til et nabo Hotel Prithvi Palace, som han havde samarbejde med.


Guest House Dhora Rani med udsigt over mod Fortet


Siden 2011 har Jaisalmer virkelig fået nybygget og restaureret. Ved siden af mit Hotel Prithvi Palace, har de valgt at genopbygge i den gamle udskårne sandstensstil, da arbejdskraften stadig er billig, så man har råd til at bygge i den traditionelle tidskrævende æstetiske stil, vi turister kommer for at nyde.


Vi gik fra Guest House til Hotel. Så standarden her var lidt bedre men stivere. De havde et skønt værelse væk fra solen med en balkon hvor jeg så kunne sidde i dagslyset i døråbningen og skrive i den larm der nu opstår, når man hele vejen rundt om hotellet er ved at bygge nye huse. På Jaisalmers vegne kan man kun nyde alt det nybyggeri der foregår i hele byen. Turismen er vokset.


Sandy insisterede på at jeg var hans gæst, så han ville sørge for mit hotelophold samt de middage vi nød sammen. Han udviste den samme storhed og gæstfrihed som min ven Saleem i Bikaner. Da mit ophold var slut og jeg skulle videre gav jeg ham dog et beløb, som forhåbentligt dækkede omkostningerne. 




Jaisalmers Fort er opført 1156 i bløde, gule jura-sandsten. Fotoet taget fra mit hotel












Min unge ven Saleem er blevet boende i sin fødeby Bikaner og har valgt at bygge sin fremtid rundt om familiekernen. Sandy er flyttet fra byen, til en mere international orienteret by Jaisalmer. Han er mere eventyrlysten,- der skal ske noget, så han håber det snart lykkedes for ham, at kunne rejse til Frankrig, hvor han har nogle venner. Men det er svært for en mindrebemidlet alm. Inder, at få et visum.




































Som turist er det nok en af de mest afslappet og mindst trafikerede byer med kun 78.000 indb. Alt er til at overskue.











  

Mit baghjul var fladt, det gjorde Sandy mig opmærksom på. Jeg fik den hen til et værksted, hvor de forsøgte at finde det hul der skyldes at luften langsomt sivede ud. De kunne ikke finde det. Jeg valgte ikke at tage chancen, men bad om, at jeg fik en helt ny slange sat i. 

















Koen venter på at få sin daglige ration fast food





















En lille landsby uden for Jaisalmer


12 Feb. / Den blå by Jodhpur er blevet lidt afbleget af den økonomiske virkelighed
Jaisalmer – Jodhpur  295 km.

Jeg havde igen valgt at bo på ’Cosy Guest House’ der et 500 år gammelt blåmalet hus i hjertet af den gamle bydel, lidt op af bjergsiden i flere etager med en tagrestaurant og udsigt til ’Meherangarh Fort’. Et gammelt Guest House fyldt med hinduistiske malerier på væggene.

Det var lidt af en prøvelse at køre MC op af de meget stejle smalle gyder med fuld oppakning. Jeg kan huske fra sidste gang hvilken prøvelse jeg synes det var. Der ligger  en lille angst i baghovedet, at motoren måske ikke har kraft nok til at klare opstigningen. 

Denne gang virkede ’Cosy Guest House’ ikke som et frisk pust men som en lidt støvede fortid. Måske fordi der denne gang kun var ganske få unge gæster eller at jeg var blevet mere sart over for al det affald, jeg synes var kommet i området.




















Det skulle være et sikkert parkerings plads her på skråningen. Men også en plads hvor nogle hælder deres affald, for at give det til andre. ’Recycling’

Desværre oplevede jeg ikke denne gang det blå sus  fra Jodhpur

Suset fra kigget udover en by i lysene blå gennemtrængende nuancer i klar solskin, oplevede jeg ikke denne gang. I stedet oplevede jeg en by der var falmet og hele stemningen virkede mere gråmeleret end da jeg var her sidst. Her mærker jeg at den økonomiske optur ikke har gavne den fattige inder her i Jodhpur.


’Meherangarh Fort’.















Fysiske udfoldelser sat ind i kulturelle indramninger






Man betaler 'Holy money' for et bundt grønt kørvel til de hellige køer. Bundet bliver så smidt i den anden bunke, som så gives videre direkte til hellige køer









Bjarne v.H.H.Solberg 

Billedkunstner & Scenograf
BvHHS1@email.DK
www.BvHHS.com
+45 30230036

AUM




-->

Ingen kommentarer: