onsdag den 11. januar 2017

MC.MYANMAR / NYAUNG U / BAGAN / REJSE 2017 nr. 3


26 jan. /  Templer, Pagoder og Stupaer
Pakokku – Nyaung U/ Bagan 36 km.

Solen varmer ens sjæl psykologisk og fysisk. Dejlig udhvilet og parat til at tage videre på min journey, på min vigtigste følgesvend fremover. Jeg skal kun tilbagelægge 36 km. i dag, så det er en rigtig søndagstur jeg skal ud på. Vinden er her til morgen dejlig frisk og vejene er igen OK.

Jeg når frem til byen Nyaung U, som ligger 5 km. fra Bagan området og kigger mig omkring for at finde et passende hotel. Ret hurtigt opgiver jeg at finde det helt rigtige sted til lav leje. Så jeg beslutter mig ret hurtigt for Aung Mingalar Hotel til $48. De har rum med terrasser foran, hvor jeg kan sidde og slappe af eller skrive på min blog. 

Jeg får hurtigt pakket ud, da jeg gerne vil hurtigt ud og opleve dette magiske område og fornemme lidt af fortidens storhedstid.






















Mit kamera strejker

Mit lille handy digitale kamera, som jeg på disse MC.FotoJourney  konstant har hængende i mit bælte, så jeg hurtigt og med en hånd, kan få det frem, så jeg kan tage et foto, nægter at fungere. Computeren i kameraet er sat ud af funktion. Meget ærgerligt, men er ikke nogen stor katastrofe, da jeg også har taget mit større digitale kamera med, så jeg kan stadig forsætte med at foto dokumentere min journey. Det er dog noget mere besværligt, at have et så stort kamera hængende i bæltet. Nu er det noget mere tidskrævende at få kamerat frem og det kan ikke klares med een hånd mere. 

Heldigvis var det ikke hjernen i min computer der satte ud af funktion. For 2 år siden på min MC.Indonesia Journey var jeg ude for, at computeren tit og ofte pludselig gik ned. Når jeg fik den tændt, kom den sig langsomt og pludselig tændte den for så igen at gå ud. Det gjorde den i en periode.




















Det var derfor kun forventeligt, at den på et tidspunkt gik helt død. Det gjorde den så for et år siden. Jeg fik harddisken skiftet ud. På følgesedlen fra computer værkstedet stod der direkte, at alle mine informationer var blev ’gensplejset’. Det vil måske sige, at alle de kortslutninger af informationer, der var på min gamle harddisk nu evt. er blevet overført til den nye.

Computeren begyndte for ½ år siden med nogle af de samme unoder den have før. Så jeg krydser finger for, at den ikke går helt død på denne tur. Min MacBook Pro har jeg nu også haft med på 4 MC.Journey’s. Så den har ligesom mig fået en del hårde rystelser, selv om jeg har den på ryggen i en lille rygsæk.

Ananda Temple



Alle Pagoder og Templer er orienteret og placeret i forhold til polerne Øst-Vest-Syd-Nord. Hovedindgangen er vendt mod øst og inde i pagoden går man venstre om og følger derved solens cirkel rundt.




Bagan er et område på 50 km2 med 2.000 monumenter

Jeg har set frem til mit møde med dette område med dets spændende templer, pagoder og stupaer. De fleste af dem er fra mellem det 11. og 13. årh. Dengang var Bagan hovedstaden i Det Første Burmesiske Imperium. Den lange periode, har gjort at templerne, pagoderne og tupaerne har skiftet form og størrelse. Bagans storhedstid varede til 1287, hvor området faldt i hænderne på Mongolerne. De efterfølgende år var området et religiøst og kulturelt center, der tiltrak munke så langt væk som fra som Indien og Sri Lanka.

Thatbyinnyu Temple 




Bagan lukket zone for hurtige MC.

Zack, den unge amerikanske MC udlejere frarådede mig, at køre ind på Bagan området, da det var forbudt. Han havde været ude for, at en af hans kunder, var blevet stoppet af politiet og havde fået en bøde.

Jeg havde indlogeret mig i Nyaung U og kunne se, at utrolig mange kørte rundt på lejede automatiske el scooter og mange uden kørekort kunne jeg se. Jeg tog derfor chancen at benytte min MC, da jeg ikke kunne se den store forskel på min mindre MC og el scooterne. Først senere hørte jeg, at det var fordi de havde en tilpas lav max hastighed. Hvorimod jeg kunne speede igennem på min MC.

Jeg skulle måske for at undgå politiet, jeg ellers ikke har set meget til, blot have ladet min MC blive stående ved hotellet og i stedet lejet en af deres små el scooter. På cykel ville  turen rundt på området, havde været noget mere anstrengende gennem alt det løse sand.

Htilominio
















































De store templer befinder sig i Old Bagan området

Med hjælp fra min Eyewitness travel guide books fine billeder af templerne, kunne jeg se at næsten alle de19 vigtigste templer som var nævnt i guiden, befandt sig indenfor Old Bagan området eller lidt uden for. Jeg nåede næste at se dem alle i løbet af de 2 dage, jeg havde planlagt at befinde mig i Nyaung U. Det blev lidt hektisk, jeg skulle nok have satset på en dag ekstra.

Det kræver tid visuelt, at konsumere så mange indtryk både psykisk og fysisk selv for mig der efterhånden er blevet trænet i dette. Så jeg forsøger med denne blog fra Bagan ikke, at overdænge jer med alle de templer, pagoder og stupaer jeg har fotograferet. Jeg har udvalgt fotoer jeg synes bedst giver et indtryk af den forsvundne visuelle storheds tid.

Gubyaukgyi Temple






Pagoder er fritstående templer

Pagode er den europæiske benævnelse på de fritstående templer i Indien og Kina i modsætning til de Indiske grottetempler. Pagoden, der er skabt af Buddhismen er kuppelformet monumenter, bestemt til at indeholde relikvier af Buddha eller andre helgener, eller blot erindringer om en begivenhed i en Buddhas liv. I den ældre buddhistiske arkitektur kan pagoderne forekomme både som selvstændige bygninger og som altre. Senere udviklede den Indiske buddhisme den egentlige pagode hvis former er meget skiftende, men har en mere eller mindre tårnagtig karakter.



Stupaer er monumenter til opbevaring af relikvier

Stupa, buddhistisk monument til opbevaring af relikvier, ofte med halvkugle-, klokke- eller kegleform. Oprindelig var stupaer gravhøje for Buddhas og hans disciples jordiske rester. Senere kunne stupaen indeholde aflagte munkedragter, tiggerskåle eller hellige skrifter, dvs. Objekter med tilknytning til Buddhismen

Sulamani Temple 




















Shewesandaw Pagoda


Aktiv turist

Der blev selvfølgelig ikke tid til at slappe af på terassen. For i dagtimerne  var jeg ude og tage fotos af Templerne. Om aften havde jeg ikke lyst til at sidde uden for og specielt heller ikke med moskitomyg. Så aftenerne er gået med at ordne foto.

Shwezigon Pagoda




MC.Honda fungere perfekt

MC Honda er nem at håndtere, da den ikke er så tung. Den er nem at holde balancen på i det løse sand, da den ligger så lavt. Den starter hele tiden ved blot at trykke på startknappen og ikke som jeg sidst på min MC.Vietnam Journey, hvor jeg for tit skulle bruge kickstarteren og når det ikke lykkedes, skulle jeg så prøve at løbe den i gang eller finde en hældning. De sidste par dage har jeg stoppet og sat i gang mindst 100 gange, så det er skønt at starteren fungerer hver gang.






Gawdawpalin Temple






Myanmar massage der går i dybden

Jeg har valgt allerede efter disse første køredage, at få løsnet mine muskler, for på denne måde at forbygge de værste spændinger.


Mine daglige Yoga øvelser er vigtige, da de sørger for at jeg får strakt mine muskler, får gang i kredsløbet og tager toppen af den psykiske og fysiske stressfaktor, der naturligt opstår når man bevæger sig gennem landskabet i en vis fart på en sårbar MC.

Jeg fandt et sted hvor jeg kunne få Myanmar massage. Jeg blev bedt om at tage alt mit tøj af og iføre mig et par store løse baggy bukser. Jeg fik anvist en af de mere end 10 massagebænke der stod tæt på række. 

Det var en meget ung massør. Han startede med at vaske og massere mine fødder mens jeg ligger på maven og lytter til afdæmpet toner. Han bearbejdede derefter mine lægmuskler. Han pressede sine ti finger kraftigt ind i lægmusklerne og med rytmiske bevægelser fandt de mine myoser. Fingrene arbejdede sig opad mine ben som et andet levende væsen. Jeg måtte koncentrere mig for ikke, at skrige højt af smerte, mens jeg i baggrunden svagt hører toner fra min ungdom: 'Are you lonesome tonight' af Elvis Presley.- Det er ikke nogen stærk smerte mere een sensuel smertetilstand, som man frivilligt, har valgt at give sig hen til. På samme måde som dem, der får lavet tatoveringer, helt frivilligt hengiver sig til tatovøren. Man hengiver sig for at opleve den forløsning det er bagefter, hvor man kan mærke en lethed i kroppen og den tatoverede kan beundre sit nye visuelle jeg. 

Nu er det lår musklerne han kraftigt bearbejder ikke kun med fingrene, men også med underarme og albuer, der som en damptromle langsomt arbejder sig ned over mine spændte lårmuskler. Jeg har svært ved ikke, at give lyd fra mig. Min ryg bliver behandlet på samme kontante måde, med ti finger der river i rygsøjlen. Armmusklerne bliver æltet igennem og  trukket lange. Men han synes umiddelbart ikke, at mine ben har fået nok. Da jeg igen ligger på maven, står han direkte med bare fødder, på mine lægmuskler. Med fødderne og sin vægt bearbejder han mine lægmuskler og lår. Smertefuldt men effektivt. Han slutter hele seancen af med at tage nogle kiropraktiske tag på mig.

Denne kontante Myanmar Massage er ikke noget der ligefrem får en til at komme igen for den direkte nydelses skyld, men mere hvis man har spændinger i kroppen man gerne vil af med.  

Den europæiske massage tradition er lidt blidere og derfor mere afslappende og behagelig i forhold til denne kontante ind til benet massage. Men de har ligesom os, sikkert  hundredvis af forskellige massage variationer.











Bjarne v.H.H.Solberg 

Billedkunstner & Scenograf
BvHHS@email.DK
www.BvHHS.com
+45 30230036

























Ingen kommentarer: