Sidste
rapport fra mit ophold som Artist In Residence
I de 3 rapporter fra mit Residency, har
jeg forsøgt at uddybe de forskellige udfordringer, jeg som billedkunstner er
kommet ud for i mit møde med en anden kultur og i mit arbejde med at skabe
Installationerne.
Den giver også et indblik i mit visuelle
univers samt en indfaldsvinkel til at forstå, hvorfor jeg arbejder med Installationer,
som mit kunstneriske udtryk.
Udstillings
Invitation og Presse Tekst
I forbindelse med udstillingen, havde jeg
indvilget i at betale for trykning af et udstilings- og ferniseringskort. Dette
havde jeg helt glemt. Så kun 10 dage før fernisering får jeg aftalt tekst og
udformningen på invitationen samt snakket om Presse Teksten med Nissak.
Heldigvis har jeg InDesign på min
medbragte mac. Jeg har desuden fået taget nogle fotoer, jeg synes vil passe
helt fint til udstillings invitationen. Så jeg går straks i gang med layout
processen.
Presseteksten, er altid en krævende
proces for mig, da jeg med få ord skal beskrive en visuel Installation, der reelt
kræver at blive oplevet og sanset.
Som analytisk kunstner, er jeg blevet
dygtigere og dygtigere, til at sætte ord og betydning på mit symbolske univers,
der hvirvler op fra min underbevidsthed. Det visuelle udtryk dannes først i mit
univers,- før det tænkte ord.
Som billedkunstner, er det vigtigt først
og fremmest at formidle sit visuelle sprog. Men det skrevne ord er også vigtigt,
da det kan give beskueren nogle link, nogle kodeord, til at aflæse, det
visuelle sprog.
I den første del af min karriere skabte
jeg mere metafysiske installationer der forholdt sig til de indre og ydre rum i
en dialogproces mellem det bevidste filosofiske, teknologiske og æstetiske - og
det ubevidste psykiske og åndelige.
’Kunsten skal ikke forstås, den skal sanses, opleves og fylde en med undren’.
Skrev jeg dengang og nu igen i min nye pressetekst.
I den anden del af min karriere har jeg
arbejdet mere med idé og kontekstuel baseret projekter, der går mere direkte
visuelt og intellektuelt i dialog med beskueren via genkendelige symboler, som
de 3 Installationer jeg har skabt her i Yogyakarta.
Vi lever i et informationssamfund, hvor
de visuelle informationer bliver mere og mere dominerende, da de opfanges
hurtigere end tekst og kan forstås og tydes på forskellige niveauer. Det er
derfor vigtigt, at vi lærer at “læse verden”, skabe sammenhæng.
Keramikværkstedet
satte gang i processen
I stedet for kun at have 30 skåle i hver
brænding, af hensyn til opbygningen af den åbne ovn, var de nu tvungen til at
brænde de sidste 200 stk. på en gang.
Det er den gamle jeg kan se har styringen
på hele ovnopbygningen, opstablingen af skålene af hensyn til luftkanalerne.
Man kan se, at det er nyt for dem, med så mange skåle på en gang. Ovn
opbygningen er noget bredere end normalt, derfor var de tvunget til at benytte
nogle af lade bygningens teglsten, som skålene står på.
De havde også problemer med at få fat i
det specielle tørre græs, som de benytter til at sode skålene med på begge
sider, da det brænder hurtigt med store flammer. Det har været utroligt
spændende, at følge denne kæmpe arbejdsproces, det er at skabe en sort sodet
skål.
Jeg havde bedt dem om, at få kørt de skåle
der var blevet brændte til Kersan Art Studio, så jeg kunne afprøve selve
opstablingen af skålene samt få en ide om jeg havde bestilt nok.
Et par dage over den lovede dato, modtog
jeg så de sidste 200 sort sodede skål, så jeg kunne afslutte færdiggørelsen af
de 9 cirkler af skåle, med et centrum og en diameter på 4 m. Heldigvis havde
jeg nok skåle.
Opbygningen bestod nu af i alt 358 skåle.
Jeg tilførte cirklen 7 flere skåle, så cirklen dannes af 365 skåle.- Lige så
mange som der er døgn i et år.
Cirklen skulle have en vis størrelse,
være krævende og ligesom sprænge rummet. Derfor var jeg nødsaget til at
inddrage de to søjler i rummet.
Den symbolske ide med de tolv skåle, med
indtørret salt på toppen af de andre, virkede visuelt helt forkert. Samtidig
ville saltet slet ikke indtørre i galleriets fugtige varme.
Jeg fandt frem til, at en skål i centrum,
fyldt til randen med det hvide salt, symbolet på magtens centralisering, ville passe fint til titlen
’Salt Life’ samt min symbolske hentydning til Mahatma Gandhi der i
1930 ledte en 400 km. lang march til havet for at demonstrer mod
regeringens saltmonopol. En symbolsk kamp for frihed. Salt er livsnødvendigt.
Livets salt.
Keramik
som materiale er et ukendt land for mig
I nogle af mine installationer har jeg
igennem årene, benyttet skåle og krukker som symbolske livsgivende og
ceremonielle former som fx i Installationerne:
’Requiem’ / Solbjerg Kapel 2013 /
Iskrystaller på kobberkar / Den Sidste Nadver
To Be Or Not To Be’ / Kronborg Slot 2008
To Be / Livets kar i træ / Fortid
Or Not / Livets kar i aluminium / Nutid
To Be / Livets kar i akryl / Fremtid
Metamor’phosis / B&W Skibshal 1989 /
De hellige kar/graler var i stål
Selv om jeg har dyrket keramikkens
formsprog, har jeg ikke den store viden om ler. Det er første gang jeg benytter
den hellige skål fremstillet i ler. Det materiale den sikkert første gang blev
skabt i.
Det var lidt af en overraskelse, at
saltvandet langsomt blev opsuget af leret i de sort sodede brændt skåle. Selv
om de var brændte var leret stadig porøst. Hvis jeg skulle have benyttet
sortsodet skåle, fyldt med indtørret salt, skulle jeg have lakeret dem.
Jeg havde valgt at benytte samme maling
og farve, som jeg havde benyttet til at sprøjtemale bambussen med, på alle de
krukkeformede store skåle. Da jeg brugte malingen ufortyndet, blev krukkerne en
del mørkere.
En
af de specielt formet vaser vælter,- katastrofe
Under malingen af krukkerne, kom jeg til
at støde til en af bambusstængerne, der så vælte en af de 4 specielt formet
lerkrukke. De var lige blevet færdigmalet både indvendig og udvendig. Det var
godt, at det var mig selv og ikke en af de unge der forvoldte denne katastrofe.
Jeg er blevet dygtigt til at begrænse min selvkritik til en hurtigt
konstatering af tingenes uoprettelig tilstand og min egen ufuldkommenhed.
Heldigvis var den kun gået i få store
stykker, så keramikeren kunne godt lime den sammen. Ellers ville det tage mere
end en uge at fremstille en ny. Da den først skulle tørre og derefter brændes
og derefter igennem 3 lag maling. Der var kun fire dage til åbningen.
Jeg havde afprøvet krukkernes dryp
system, før de om lørdagen endelig kom op og hænge og derefter blev fyldt med
mere end 10 liter rød væske.
Væsken
begynder at sive ud af siderne på to af krukkerne
Væsken i den reparerede krukke, begyndt
efter nogle timer i bunden omkring drypsystemet, at presse det udvendige lag
maling ud som bobler fyldt med væske som bristede, når man trykkede på dem.
Krukken dryppede nu dobbelt så hurtigt som de andre da vandet nu kom fra flere
huller. Huller vi ikke kunne kontrollere.
Krukken er nok ikke blevet grundigt nok
malet op igen indvendig, som den burde. Der har sikkert været et par steder,
hvor vandet har kunne suges ind i leret.
Efter et par timer skete det sammen med
en af de andre krukker. Vi har ikke været påpasselige nok med at behandle
indersiden, så de var 100% vandtæt. Ved kun at fylde halvt så meget væske i
disse to, er de kommet til at virke og drypper ikke mere end de andre.
Krukkerne skulle selvfølgelig ha’ haft et
lag glasur og derefter maling. ”Det burde jeg da have vist”, som Ardi lidt
bebrejdende sagde til mig.
Der er utroligt meget man bør vide, for
ikke at gentage de fejl andre har gjort. Men der er ikke nogen eviggyldig sandhed. Nye
konstellationer giver nye svar. Kunsten er, hele tiden at stille spørgsmål ved
det givne.
Her
i Indonesien giver arbejdsgiveren, sine medarbejdet en form for arbejdsfrihed
Vi ringede straks efter ferniseringen til
keramikværkstedet for at høre om de kunne lave 4 nye krukker, som denne gang
skulle have et lag hvid glasur. Så kunne vi male oven på glasuren.
Ejeren af værkstedet kunne blot fortælle,
at keramikeren havde taget fri og var taget hjem til sin familie i Solo. Hun
vidste ikke, hvornår han ville komme igen.
Sikke en frihed arbejdsgiveren her i
Indonesien tillader. Jeg var ude for det samme med Bambusværkstedet, at
håndværkeren, der skulle lave risbondens bambus dødsleje ikke var dukket op i 2
dage, uden at fortælle værkstedslederen hvorfor.
Keramikeren
vil dreje 4 nye krukker op i ler blandet med cement
Da min udstillingen ud over den
almindelige åbning 19 april til 19 maj, også skal vises under Yogyakarta Open
Studio 29 maj -14 juni. Er jeg interesseret i at mine Installationer fungere
maximalt. Jeg er ikke klar over hvor længe livskrukkerne kan holde. Pludselig
giver en af dem måske op og falder sammen, som et andet livsorgan.
I slutningen af ugen er keramikeren
tilbage og jeg tager med Ardi ud til værkstedet. På keramikeren kan vi forstå,
at der kun engang imellem kommer en, der kan give lertøj glasur.
Han foreslår i stedet, at han blander
cement i leret, det gør at krukkerne bliver vandtætte. Men i dette fugtige vejr
og hvis det forsætte, vil det tage op til 3 uger før de er gennemtørre. Han har
stadig karton modellen i 1:1. Nu håber jeg blot at de 2 utætte krukker holder
indtil vi kan udskifte dem.
Igen
opstår et kommunikations problem
Før bambusstængerne kan komme op at
hænge, skal der etableres et ophængnings system af tynde bambus, som de 9 lange
bambusstænger skal hænge i. Installationen Time Life/Life Time skal ligeledes
have sit eget ophængnings system etableret.
Lederen af bambusværkstedet har været ude
og tjekke opgaven. Men igen opstår der et kommunikations problem. Via Ardi
havde jeg spurgt ham utallige gange, hvornår de ville komme og sørge for ophængnings
systemerne blev etableret,
De 2 håndværker der hele vejen igennem,
havde hjulpet mig med mit projekt, dukker op på dagen, vi endelig har fået
aftalt, med alle bambustængerne til ophængningssystemet. Men de kender intet
til, at de også skal op og kravle i 4 m. højde. Så de måtte lige konferere med
lederen. Heldigvis påtog de sig opgaven. De havde deres værktøj med og vi havde
noget snor de kunne anvende.
Lære
at koble fra og nyde nuet
Jeg er heldigvis blevet lidt bedre til
også at kunne koble fra og nyde de forskellige facetter livet hele tiden
tilbyder en. Specielt når man befinder sig et nyt sted fyldt med nye
indtryk. Så jeg forsøger at holde
stressen lidt på afstand. – Det har jeg al god grund til denne gang, da jeg har
lokale håndværker til at arbejde med materialerne jeg alligevel ikke behersker.
På en måde, er jeg sat lidt ud på en sidelinje, hvor jeg bliver fysisk inaktiv,
hvilket gør mig lidt stresset. Det er betrykkende at have en assistent og nu
to, det giver mig en tro på at det nok skal lykkedes.
Jeg har været en del ude at spise med
Nissak, set events og åbninger af kunstudstillinger samt besøgt et par
kunstnere i deres atelier. Da Lenny, leder af Kersan Art Studio og hendes mand Michael,
som er tysker var kommet, har jeg været med dem ude og spise og høre live musik.
Den ene aften hørte vi et orkestre, der udelukkende spille Rolling Stones og
hvor forsangeren, der var lige så tynd og med en mund lige så stor som Mick
Jaggers imiterede hans kropsprog og danseteknik perfekt. Disse gamle sange, fik
skønne minder frem i min krop og sjæl.
Vi
havde stadig ikke fundet et firma, der lå inde med rødt reb
Da der nu kun er små 2 uger til
ferniseringen, påtager Lenny sig også at ville forsøge, at skaffe det røde reb
via sine kontakter i Jakarta samt det røde pulver.
Efter en uges søgen i Jakarta opgiver
Jenny, hun kan heller ikke skaffe rebet. Ani har i mellemtiden fundet et rødt
bomuldsreb på 14 mm. tykkelse. Det er desværre ret blødt, så med bambussens
vægt, bliver det længere og derved tyndere. Hun har heller ikke fået kontakt
med nogle der ligger inden med 16 mm. hvidt reb, vi så kunne farve.
Tirsdag
d. 14 april - kun 6 dage til åbningen
Jeg må gå på kompromis. Jeg beslutter at
satse på det røde 14 mm. bomuldsreb og køber 160 m. Jeg har afprøvet det med et
bambusrør hvor det fungere OK . Men da vi nu afprøver med 20 kg. vand, begynder
rebet langsomt, at blive længere og længere. Det kan slet ikke benyttes.
Jeg beslutter, at jeg så må benytte det
10 mm. røde plastikreb, som et firma har sagt, at de ligger inde med.
Nissak kontakter dem og får positiv
tilbagemelding, men senere på dagen, viser det sig at de alligevel ikke har det
på lagret .
Onsdag
d.15 april
Her til morgen får Nissak kontakt med et
firma i Jakarta, der ligger inde med 16 mm. rødt reb. Det kan leveres med det
samme. Nissak overføre betalingen. Forsendelsen vil tage lidt over en dag. Nu
krydser jeg finger for, at det kommer frem. Jeg beder Nissak om at kontakte dem
igen om eftermiddagen for at sikre, at det er blevet sendt. Efterhånden er jeg
blevet vant ved, at ting bliver forsinket eller beslutninger forandret.
Torsdag
d.16 april / Foredrag på Indonesia
Institue of the Arts - Yogyakarta
Mens bølgerne gik højt i mit sind, da jeg
ventede på at det røde reb skulle ankomme til Kersan Art Studio, skulle jeg
13:00 holde foredrag om mit arbejde som Kunstner og som Artist In Residence her
i Yogyakarta for 3 års kunst eleverne, på
Indonesia Institue of the Arts -
Yogyakarta.
Her løb jeg også ind i modvind. Nissak
havde lånt et kabel til mac. som skulle kunne forbindes med deres
projektorkabel, men det fungerede ikke. Vi prøvede forskellige kombinationer,
men måtte opgive. Via et USB stik benytte vi Nissak’s pc. Alle fotoerne der
ellers havde ligget i serier, blev nu spredt.
Vi var nu 45 min. efter tidsplanen. Men
da de sidste elever først nu var ankommen, havde jeg ikke så dårlig
samvittighed, da man her er vant til at tingene ikke starter til tiden. Alle de
event jeg har været til, er startede 1-1 ½ time
senere end det annoncerede tidspunkt.
Lige så spredt som fotoerne blev mit
indlæg, vedrørende mit arbejde. Nissak forsøgte så godt som muligt, at
oversætte min ordstrøm til Indonesisk, da de fleste elever ikke kan tale
Engelsk.
Formiddag og eftermiddag har Nissak
forsøgt at komme igennem til firmaet pr. tlf., for at høre hvilket fragtfirma,
de har benyttet og hvornår det ankommer. Situationen er nu så tidsmæssigt
kritisk, at Jeg er parat til at sætte en af assistenterne på et fly til Jakarta
og hente rebet hos firmaet ,- og så retur til Yogyarkarta. Fly er billigt her i
Indonesien. Jeg kan ikke vente længere på at etablere de sidste to
Installationer.
Fredag
d. 17 april
Om morgenen sender Lenny en assistent ud
for at tjekke firmaet. Det viser sig at være et fupfirma, med samme adresse som
et hospital.
Hvilken alternativ løsning, har jeg nu.
Jeg får så øje på et lille stykke groft naturfarvet hampereb, der er 16 mm tykt.
Rebstykket lå sammen med nogle andre prøver Ani havde indsamlet for 1 uge
siden. Jeg har sikkert bevidst overset det, da jeg ikke havde meget lyst til at håndmale 150 m. reb.- Jeg
afprøver et stykke med spraymaling. Det fungere fint samt tørre hurtigt.
Heldet
er med os rebet er fundet
Heldet er med os. Butikken har en rulle
på 140 m.
Rebrullen skærer jeg op i stykker af 8 m.
længde, som skal bruge til ophængning af bambusrørene. Rebstykkerne blev lagt
tæt sammen på række og var i løbet af eftermiddagen blevet sprøjtemalet røde.
Det gik meget hurtigt nu, da jeg foruden
mine 2 unge assistenter nu også fik hjælp fra et par unge familiemedlemmer, som
boer i forbindelsen med galeriet,
Det var blevet aften og arbejdslys var
der ikke meget af. På trods af tidspres besluttede jeg, at vi stoppede og i
stedet startede tidligt næste morgen på ophængningen. Jeg havde svært ved at
overskue sceneriet, når der var så dårlig lys. Jeg ville blot famle rundt som
en blind og frustreret kunstner. Lyset hjælper mig til at se og tænke klart.
Rebene ville så også være gennemtørre.
De sidste par dage har været hektiske,
hvor jeg var parat til helt at droppe udstillingen, da jeg/vi ikke har kunne
skaffe rebet. Nissak har derfor måtte affinde sig med en temperamentsfuld,
frustreret kunstner, der var lidt ude af koncepterne.
Lørdag
d. 18 april - I morgen kl 15:00 er der
Fernisering
8:00 gik vi i gang med selve ophængningen
af bambusrørene.
Lenny var allerede ankommet fra Jakarta
sammen med sin professionelle dygtige håndværker assistent. Han blev hurtigt
sat ind i mit ophængnings system, som visuelt og sikkerhedsmæssigt fungerede og
samtidig var enkelt at etablere og justere. Det gav mig mulighed for at
overskue helheden og udnytte de mange hænder, jeg nu havde til rådighed.
Ved fælles kollektiv hjælp, gik det
utroligt hurtigt med at få bambusrørene op at hænge. Derefter kunne jeg
koncentrer mig om at få den visuelle fornemmelse af højden på bambusrørene som
et helheds billed.
Det var en skøn fornemmelse i fællesskab,
at foretage et så stort kvantespring, uden de store sværdslag.
Da der normalt er sat alt for kort tid af
til opsætning af mine store Installations Projekter, har jeg tit stået i lignende
pressede situationer, men så har jeg måtte kæmpe helt alene.
Rent økonomisk, har jeg måtte vælge en
fast assistent fra, for ellers ville jeg ikke have haft økonomisk råd til at
skabe de installationer, jeg gennem året har skabt. Alt har en pris.
Jeg fornemmer, at når det gælder, så
rykker Indoneserne tæt sammen og i fælleskabets ånd kæmper de for, at det skal
lykkedes.
Endelig
kom bambusrørene op at hænge,- et smukt syn
Bambusrørene skulle nu afprøves for at se
om der stadig dryppede væske ud i begge ender på alle. Derefter skulle de
tømmes, renses og påfyldes farvet vand.
Stadig var der et bambus rør der skulle repareres, da det stadig lækkede væske.
Det var en kolossal lettelse og et meget
smukt syn, endelig at se bambusrørene oppe at hænge i de røde reb. At det først
skulle blive dagen før ferniseringen, var nu ikke planlagt. Skønt at mærke, den
positive stemning og hjælpende ånd, her i den vigtige og nervepirrende sidste
fase. Mange hænder kan virkelig rykke noget og giver en styrke og overskud til
at kunne koncentrere sig om at få helheden til at fungere.
’FLOATING
SOUL ’
- Titlen ’Floating Soul’ passer til den
oplevelse jeg har af den indonesisk ”Sjæl”. Den Indonesiske ånd tager
tilværelsen med ophøjet ro, som de hængende bambus i min Installation -
’Floating Soul’. Indoneserne flyder, stille og roligt i vandret stilling med
strømmen og giver efter for de stærke ydre kræfter.
Afprøver
rebsystemet i TimeLife/LifeTime
Mens jeg ventede på det endelige røde
reb, afprøvede jeg med det indkøbte bomuldsreb, hvordan rebsystemet i
Installationen Time Life/Life Time, ville komme til at fungere med de 8 hjul, -
og hvordan det ville påvirke krukkernes placering.
Derfor havde jeg forberedt, hvordan jeg
kunne afprøve vægtfordelingen mellem krukkerne og bambusdødslejet. Jeg havde
skaffet fire spande og fyldt dem med vand. De skulle erstatte krukkerne, indtil
længden på trækket mellem krukkerne og bambuslejet var blevet bestemt. Nu var
det kun rebene der manglede.
Jeg havde ret hurtigt opgivet tanken om
at krukkerne, når de langsomt blev tømt for væske skulle få bambus dødslejet til, at sænke sig
længere og længere ned mod gulvet.
Det er en teoretisk mulighed, men det
kræver at krukkerne tømmes fuldkommen ens. At hjulene ikke spænder, at
vægtfordelingen mellem krukkerne og dødslejet er beregnet.- Bare det at fylde
væske på krukkerne og indstille dem til at dryppe i en bestemt langsom rytme,
er krævende nok.- Det vigtigste er det visuelle billede på tiden og livet.
Time
Life/Life Time bliver etableret
De fire reb mellem bambus dødslejet,
hjulene og de fire livskrukker bliver etableret.
Rebstykkerne vælger jeg at fastsømme til den
bjælke rebene berøre. Det gør, at der ikke kræves balance i vægtfordelingen
mellem bambuslejet og livskrukkerne. Jeg har billedligt fastnaglet situationen.
Ingen vil lægge mærke til, at snorene er fastsømmet til bjælken.
Risbondens symbolske redskaber er placeret,
så balancen i bambuslejet bliver bevaret.
Under det symbolske bambusleje fik jeg skabt,
en symbolsk spirituel jordforhøjning, af de 4 kilo rødt farvepigment, som Lenny
havde importeret fra Singapore.
’LIFE
TIME / TIME LIFE’
Et symbolsk bambusdødsleje, der vender
mod vest, mod mekka, for en indonesisk risbonde, der langsomt sover ind med de
3 vigtigste redskaber, nødvendige for hans egen og hans families overlevelse
gennem et langt liv.
Symbolsk lerkrukke, livsbeholder der
langsomt tømmes og livet rinder ud. Liv er tid og tid er liv.
Søndag
d. 19 April – Fernisering kl 15:00
Søndag morgen koncentrere jeg mig om at få
alle detaljerne på plads samt give de efterhånden noget ramponerede bambusrør,
endnu en gang rød spray på overfladen, hvilket gjorde en stort forskel.
Krukkerne med deres runde bunde, levede
lidt deres eget liv. Nogle få af bambusrørene dryppede heller ikke helt som de
skulle.
Jeg havde allerede fra start indstillet
mig på, at jeg var tvungen til at nedtone mine forventninger til at projektet
teknisk, ville komme til at fungere 100 %. Det er ideen, det visuelle sanselige
formsprog, der skal bære dette projekt.
Bambusrørene levede fuldstændig deres
eget liv, hvilket selvfølgelig havde smitte af på min holdning til de to andre
installationer, der også organisk levede deres liv. Jeg koncentrerede mig kun
om at ordne de groveste detaljer og følte det var det helt rigtige her i Indonesien,
at ta’ det roligt og slap af, hvis helheden er stærk nok ser man bort fra
smådetaljerne. Så selv om livskrukkerne ikke hang i præcis samme højde, havde
jeg indstillet mig på at leve med dette, da ophængnings systemet gjorde det utroligt
svært at styre i den daglig pasning af de 2 levende installationer .
Fernisering
kl 15:00
Ferniseringen gik godt. Der kom ikke så
mange besøgende, da vi havde lagt Ferniseringen om eftermiddagen. Ferniseringerne
i Yogyakarta plejer at være om aftenen.
På den umiddelbare respons, har jeg
fornemmelsen, at Indoneserne synes godt om Installationerne, der i sit symbolsprog er meget tydelig og
derfor lette at gå til og opleve.
Kersan Art Studio / Danish Artist
B.v.H.H.S.
PresseTekst:
Før min ankomst til Yogyakarta som Artist
In Residency var mit kendskab til indonesisk islamiske kultur og symbolsprog
begrænset. Jeg er her for at skabe en Installation, specielt til Kersan Art
Studios store Pergola på 8x8 m.
Af erfaring ved jeg, at jeg ikke
pludselig får en genial ide, men at den langsomt bliver født og formet i tid og
rum. Derfor var det vigtigt at skabe nogle skitser og bearbejde nogle visuelle
symbolske grundideer, før jeg ankom til Yogyakarta. Jeg skal være her i en
periode på 7 uger. Ideerne kan således nå at videreudvikles og tilpasses de
fysiske og psykiske realiteter.
For at skabe en Installation/Udstilling
jeg 100% kan stå indenfor som kunstner, kræver det at jeg benytter mig af dét
visuelle sprog jeg behersker. Det er umuligt at skræve over to så forskellige
kultursprog og lykkes gennem så relativt få ugers forløb.
Min indfaldsvinkel til dette
udstillingsprojekt er at benytte indonesiske hverdagsmaterialer som bambus og
ler i form at krukker og skåle samt et fælles visuelt symbolsprog. På denne måde
håber jeg det lykkedes både fysisk og psykisk at gå i dialog med indonesisk
ånd.
Efter at have besøgt forskellige
produktionsværksteder, der arbejder med bambus og keramik, har jeg besluttet
mig for at ville realisere 3 af mine idéudkast til installationer - og altså
ikke kun den ene store installation under pergolaen.
’Kunsten skal ikke forstås, kan ikke
forstås, den skal sanses og opleves og fylde en med undren’.
’FLOATING
SOUL’
- Titlen ’Floating Soul’ passer til den
oplevelse jeg har af den indonesisk ”Sjæl”. Den Indonesiske ånd tager
tilværelsen med ophøjet ro, som de hængende bambus i min Installation -
’Floating Soul’. Indoneserne flyder, stille og roligt i vandret stilling med
strømmen og giver efter for de stærke ydre kræfter.
’Soul’ / New York 1988
Jeg er ubevidst dykket ned i min egen
fortids ’Soul’. ’Floating Soul’ refererer nemlig til Installationen ’Soul’, som
jeg skabte i New York 1988. Den var som en rød inferno, en skov af lysende
energi, et spejlbillede af New York City. Amerikas synlige ’Soul’.
’SALT
LIFE’
Life
Circle
- Livets solformørkelse, livets salt, 365
sort sodede lerskåle, lige så mange som der er døgn i et år, vender bunder opad
i en symbolsk protest. Mahatma Gandhi ledte i 1930 en 400 km. lang
march til havet for at demonstrer mod regeringens salt monopol. En symbolsk
kamp for frihed. Salt er livsnødvendigt. Livets salt.
’LIFE
TIME / TIME LIFE’
Et symbolsk bambusdødsleje, der vender
mod vest, mod Mekka, for en indonesisk risbonde, der langsomt sover ind med de
3 vigtigste redskaber, nødvendige for hans egen og hans families overlevelse
gennem et langt liv.
Symbolsk lerkrukke, livsbeholder der
langsomt tømmes og livet rinder ud. Liv er tid og tid er liv.
KERSAN
ART STUDIO
Yogyakarta / Indonesia
Som
kunstner har jeg kastet en sten i vandet, der danner ringe og spreder sig
Først 1 uge efter min fernisering, kunne
jeg mærke, at nu var jeg først faldet helt ned efter 7 ugers intens fokusering.
Derfor nød jeg ekstra, det jazzband der tilfældigt spille på den restaurant,
jeg havde valgt at spise. De spillede i den mere klassiske rytmiske stil. Der
var ikke så mange, der lod til at tage denne kreative udfoldelse til sig.
Orkestret holdt dog koncentrationen og gav sig 100%, kun på den måde, kan de som
kunstnere komme videre i deres formidling og udforskning, af det musikalske
sprog.
Det er heller ikke det store begejstret
publikum, der dukker op til mine udstillinger. Min kunst er svær tilgængelig og
derfor kommunikere jeg med et begrænset
antal mennesker. Det er ikke via mængden af skuldreklap jeg kommer
videre, men det er troen på, at jeg i mit kunstneriske udtryk formidler noget
essentielt, der rammer dybt i nogle enkelte personer, man er i dialog med på
visse planer. Disse personer formidler direkte eller indirekte denne oplevelse
videre. Jeg har kasten en sten i vandet, der alt efter vandets beskaffenhed
danner ringe, der udvider og spreder sig.
Jeg vil gerne kommunikere med flere mennesker,
men må erkende, at det enkelte forståelige let genkendelige visuelle sprog,
ikke er det jeg brænder for at udforske. Jeg er trænet i at tænke og
visualisere abstrakt. Andre visuelle dygtige kunstner, når via deres visuelle
sprog et bredere publikum.
Jeg tror det er vigtigt for et
demokratisk socialt samfund, at vi hver især udnytter den viden vi har og udvikler
og videregiver denne og ikke forfalder til trivielle gentagelser, som dette materialistiske
samfund kræver, man udføre for at blive en succes.
Ligesom inden for videnskaben, er det
vigtigt hele tiden, at dele sin viden med sine kollegaer indadtil for
fremskridtet,- og med omverden på et bredere informativt niveau udadtil, for
forståelsen og for at denne nye viden bliver inkorporeret i den fælles kultur.
Krævende
Installationer at vedligeholde
Floating Soul & Life Time/Time Life er to meget
krævende Installationer at vedligeholde. Derfor har vi fået Liflatul til at
være personen, der under hele udstillingsperioden hjælper Nissak med at sørge
for at de fungere.
Det farvet vand i bambusrørene, kræver
hver anden dag, at få en dosis koncentreret klorin, da det stillestående vand i
den fugtige varme tiltrækker moskitoer og andre levende væsener. Problemet er,
at det også neutralisere vandets røde farve, så der skal en ekstra dosis farvepulver
i.
Hver aften og morgen skal der åbnes og
lukkes for alle drypsystemerne. I løbet af dagen skal vandet fra alle krukkerne
hældes tilbage i bambusrørene. Èn gang om ugen skal al vandet skiftets, og
bambusrørene skal renses med rent vand.
På samme måde skal også livskrukkernes
drypsystem åbnes og lukkes hver morgen og aften samt skiftes hver uge.
Alle disse processer med hensyn til
mængden af klorin, farvepulver og væske har taget nogle dage, at få styr på, så
det var godt jeg ikke kunne tage af sted lige med det samme.
Jeg var løbet ind i komplikationer med
hensyn til forlængelse af mit visa. Derfor kom jeg først af sted på min
planlagte MC.Indonesia Journey d.26 april.
Det var det jeg frygtede, at jeg igen
ikke nåede, at afprøve og regulere de forskellige processer.
Mange af mine Installationer har krævet,
at jeg et par uger efter selve fernisering stadig arbejdede på at forbedre
nogle af de tekniske processer, det ikke havde været muligt, at få helt styr på
inden selve ferniseringen. Mange gange har jeg haft professionelle teknikker
til at hjælpe mig med at løse de tekniske udfordringer mit Installations
projekt krævede fx når jeg arbejde med is og ild. Udfordringer de heller ikke
inden for tidsfristen kunne overholde, da det som sagt er situationer, hvor der
afprøves og eksperimenters med nye konstellationer af elementer. Det kræver tid.
Selv om ’Floating Soul’ og ’Time
Life/Life Time’ er meget krævende og kompliceret Installationer at vedligeholde, har der ikke
fra én eneste af Kersan Art Studio tilknyttede medarbejder, være nogle
beklagende miner, når jeg igen og igen forsøger, at huske dem på hvad de skal
være opmærksom på.
Denne type udstilling ville aldrig være
gået at udstille i Danmark. Her i Yogyakarta tager man uheldene og de nye
problemer stille og roligt. Livet er for værdifuldt til at gøre udfordringer
til problemer.- Men det ikke altid man får løst udfordringerne og så bliver det
et problem.
Man
kan ikke forlade et barn der ikke er helt flyveklar
Installationer,
hvor jeg benytter teknik og levende organiske elementer, som i dette tilfælde
væske, er som børn man håber man har trænet tilstrækkeligt til at kunne stå på
egne ben, inden for et givet tidsrum. Hvis det ikke lykkedes, er man tvungen at
forsætte træningen til det lykkedes.
TIL TIDER VISSE STEDER
Poul Erik Tøjner skrev i 1993 følgende tekst, om
mit arbejde og Installation som genre.
Det væsentlige ved
installationen som genre – hvor uafgrænselig og diffus den end måtte være – er,
at den er en midlertidig sammenhæng i rum og tid. Lokal varighed. Den er ikke
et objekt, der kan spørges til og handles med; den vil ikke først og fremmest være
en ting, som adskiller sig fra andre ting; den vil være en begivenhed, der
adskiller et tidsrum fra et andet og måske i anden omgang får os til at
forbinde, hvad vi således adskiller.
Installationens
særtræk er nærværet. Den er påtrængende, fordi den trænger sig på, og den
trænger sig på, fordi den nu en gang besidder det rum, den har taget i
besiddelse. Den rummer nok forskellige muligheder, men den er ikke selv en
mulighed blandt andre. Den er tilgængelig, ja, den er ligefrem let tilgængelig
i modsætning til, hvad der normalt menes om den. Den er let tilgængelig, fordi
man ikke kan undgå at forholde sig til den. Ingen kan sige, at de ikke står
overfor et eller andet. Hvad det er, må afgøres efterlods. Det gælder al kunst
og i særdeleshed installationen, thi dens sammensathed sætter beskueren på et
arbejde dér, hvor dele skal sondres fra helhed og hvor helhed skal samle dele.
For
B.v.H.H.S. er det dette begivenhedstræk, det at noget foregår, at noget sker,
at noget udfoldes i tid og rum, det er det, der gør installationen til hans
genre ...
Poul Erik Tøjner fik fuldkommen ret i hvad han
skrev i de sidste to linier
Mine
Installationsprojekter har kun eksisteret i konkrete tidsperioder, da de er
skabt til bestemte steder samt er krævende at genopstille og opbevare, da de
benytter teknik og levende organiske elementer som f.eks. ild, is, luft, væske
og olie.
Alle de ’INSTALLATIONER’ jeg gennem årene
har skabt, er destrueret og dermed fysisk ude af tid og rum.
Kun et par af
mine Installationer har jeg genetableret flere gange. Det er fx ’Holy Fire’ da
den ikke direkte, forholdte sig til det ydre rum, men skabte sit helt eget. Den
blev skabt til en udstilling, med gruppen Ny Abstration i 1988.
Jeg håber ’SALT
LIFE’ Life Circle også bliver vist flere gange, da den også lever sit eget
globale liv.
Balders Kilde / København 1988
Hannover Messe / Tyskland 1990
Aarhus Kunstbygning/ København 1993
Kærlighed fra Yogyakarta
Bjarne v.H.H.Solberg
Ingen kommentarer:
Send en kommentar