onsdag den 16. marts 2016

MC. VIETNAM / PHU YEN / MAI CHAU REJSE 2016 nr.2



28 Feb / MC.Vietnam Rejse er startet
Hanoi - Phu Yen 170 km.

Kl. 10:30 er jeg klar til at starte. Min første destination er byen Phu Yen vest for Hanoi. 

Solen skinner gennem den grålige morgendis 20 c. varmt, så jeg kan lige holde varmen, da vinden på MC nemt går gennem marv og ben, når man er lidt oppe i fart. Jeg havde beregnet, at det var en del varmere på denne årstid. Så denne gang havde jeg valgt kun at have min lidt tynde læderjakke med. Inderst har jeg en tynd langærmet uldtrøje, sikkerhedsvest i net stof med skjold på ryg og arme, cowboyskjorte og så igen en uldtrøje Så læderjakke og et stort ulden tørklæde samt mine tynde hansker. Mine læderbukser var tykke nok til at hold vinden ude.

Det var skønt at slippe ud af den grå masse af u inspirerende visuel ordinære larm som jeg umiddelbart oplevede i Hanoi. Jeg havde svært ved at finde det specielle visuelle, det ekstra ordinære, det der bryder med normen. Noget jeg havde lyst til at indfange med mit kamera.

Jeg er nok blevet en del forvent efter at have været på 4 MC Indien rejser hvor jeg konstant er stødt ind i det ekstremt visuelle eksotisk og excentrisk fremmedartede billeder, fyldt med historier og meget mere taknemmeligt at formidle videre.

Hanoi er ikke helt så let at forlade, det gælder om at komme ud på den rigtige hovedvej. Efter lidt omkørsel finder jeg den rette vej. Trafikken er heldigvis ikke så tæt, som jeg havde frygtet. Der er faktisk utroligt lidt trafik, når man kommer væk fra centrum. Så efter 20 km. kørsel er jeg kommet ud af Hanoi og nu er der virkelig plads på den udemærkede vej med få huller. Når frem til Phu Yen kl. 16:00

 
Jeg finder hurtigt et hotel, der er enkelt og klassisk i sit visuelle udtryk








Jeg nyder min køretur gennem dale med rismarker der stadig har den brunlige farve samt de karakteristiske Vietnamesiske små toppede bjergtinder i horisonten. Bønderne er i fuld gang med at så. Om nogle uger vil  de små grønne ris spire livsbekræftende og den grønne farve vil dominere fuldstændig. Des mere sydpå jeg køre dets større og mere grønne bliver rismarkerne.

 





Lige ved siden af hotellet, ligger et par genbrugssorterings steder

Næste morgen i Phu Yen vælger jeg at få ordnet speedometeret, da det psykologisk er rart at vide hvor langt der er igen og hvor hurtigt jeg køre. Der er dog nogle km. sten der engang imellem fortæller hvor langt der er til nogle af de største byer. Der er ikke noget byskilt der fortælle hvad byen, man nu passere igennem hedder.

Lyset har der også været problemer med, så jeg vælger også at få et nyt batteri, så jeg undgår at gå død for strøm.







Støder ind i en form for hellig politisk ophøjet cermoni 

Jeg har besluttet ikke at stoppe alt for mange gange undervejs, for ikke at gøre den første køredag for lang og mere anstrengende end nødvendigt.  

Oppe i bjergene støder jeg på en Vietnamesisk ceremoni. Jeg standsede for at tage nogle fotos. Straks er man centrum, hvad ikke rigtigt var tanken. Men jeg er gæsten, de alle nu viser opmærksomhed. Jeg kan se at hele ceremonien er til ære for personen på fotoet der er placeres på en slags alter. Er det en politisk hædersceremoni til ære for ham eller er han leder af en religiøs retning.

Jeg bliver fortalt, at det sikkert er den årlig dødsdags fejring, af en betydningsfuld person i området. Så politiske betydningsfulde personer bliver på denne måde forgudet, som små symbolske guder. En sammenblanding af følelser og rationalitet, der skaber social sammenhæng.

Jeg skænkede, i respekt for den ophøjede person, nogle vietnamesiske dong. Måske får jeg kontant afregning for min indsats. Spil i lotteriet. 














Kirkegårde og gravsteder er skulpturelle Installationer

I har sikkert lagt mærke til, at  jeg på alle mine MC ture har fotograferet kirkegårde og gravsteder. Som skulptør er jeg meget fascineret af kirkegårde, der på en meget skulpturel og symbolsk visuel måde, giver et indblik i det almindelige menneskes kulturhistorie.

De store politiske og religiøse ledere har gennem tiderne sørget for, at efterlade sig store markante skulpturelle gravmonumenter samt historiske bygningsværker, som visuelt har præget folkets symbolske og visuelle kultur.

Derfor blev jeg meget opløftet, da jeg støder på de første Vietnamesiske Buddhistiske gravsteder, hvor det visuelle sprog, var ganske nyt og spændende for mig. Mange af de Buddhistiske gravesteder lå desuden ude i rismarkerne.

Nogle familier har begravet overhovedet i midte af deres ris mark, da det betyder lykke og frugtbarhed.













1 Marts /  Videre ad bjergvejene
Phu Yen- Mai Chau 160 km.

Solen er igen kommet frem efter et par dages gråvejr. Så det er perfekt at komme videre.

Jeg passere igennem de smukkeste landskaber. Bjergvejene er helt Ok med få huller og utrolig lidt trafik. Man føler sig lidt som ’The Loney rider on the road’.

 






Efter 50 km. kørsel skal jeg krydse en flod for at komme videre

Jeg når frem til Mai Chau 16:00. Men det er ikke helt let at finde det overnatningssted som jeg havde valgt via Lonely Planet,  Mai Chau Nature Lodge (place). Det ligger et par kilometer ud over nogle rismark imellem nogle plantager fra selve byen. Til sidst lykkedes det med lokal hjælp.




Jeg overnattede i en skøn bambushytte med udsigt ud over en lille sø.

I dette område var det vigtigt at benytte moskitonet samt myggespray mod malariamyggen. Jeg var godt klædt på om natten, da det stadig var koldt og bambushytte var godt utæt. Om aftenen blev alle stedets gæster budt velkommen til Barbecue. De sørgede for, at der var nogle grønsager, så jeg kunne deltage. Lidt afslappet samvær over aftensmaden.

Selve byen Mai Chau var kedelig. Men jeg nød rismarkerne og min terrasse hvor jeg kunne sidde og skrive, selv om det var gråvejr.








Kærlige Tanker

Bjarne v.H.H.Solberg









Ingen kommentarer: