søndag den 24. februar 2013

MC.INDIEN/CHITRAKUT/REJSE 2013 nr.5




3 Feb. Allahabad – Chitrakut 170 km.

Efter 5 dage med et totalt sanse bombardement i Allahabad, er det på tide at komme videre, jeg er fyldt til bristepunktet, jeg må finde tilbage til min egen rytme og ikke som her, hvor det er storbyen &  Kumb Mela man er tvungen at tilpasse sig.  

Det har været spændende at opleve lidt af Kumb Mela. Men lidt, har også været nok for mig, jeg har forsøgt at nå et stykke ind på livet af Indiens spirituelle sjæl, men den store badedag d.10 feb. har jeg ikke overskud eller lyst til at vente på. Hvordan vil det ikke være at sidde fast i en åndelig trafikprop sammen med 20 - 30 mio sjæle, der alle vil forsøge at nå frem, der hvor den åndelige kraft er størst, der hvor de to floder Ganges og Yamuna mødes. Jeg lader det være op til Brahman og fornemmer han giver mig ret, at i træffet 10 feb. vil jeg ikke finde mig selv, men snare miste mig selv.

10:30 er jeg på vej til pilgrimscentret Chitrakut. En mindre by,- en mininaturudgave af Varanasi med Ghater  ved bredden af den smalle flod Mandakani. Den har meget få tilrejsende turister.


Efter 100 km. køre jeg ind i landet bort fra hovedvejen

Efter 100 km. hovedvejskørsel har jeg igen beslutte mig for at søge væk fra hovedvejen, for at finde lidt indre ro ved at geare ned og suge naturens visuelle kraft til mig.

Sidevejen der startede fint asfalteret, er nu blevet mere og mere jordet og sandet så på et tidspunkt kunne jeg ikke holde MC op ad en lille skrænt, med skred idet løse sand. Uden besvær fik jeg dog MC på højkant. På grund af sideboksene og de kraftige styrtbøjler, der findes på Enfielden sker der ikke noget med mig, da farten kun var 30-40 km. Igen er fodkoblingen og fodpedalen blevet bøjet på grund af MC vægten. Jeg kan stadig skifte gear, så jeg er hurtigt videre, af den sandede vej der ender i en lille landsby. Vejen videre derfra er kun en smal gangsti - en jordvold. Jeg kan ikke se nogen udvej end at prøve via jordvolden der løber mellem dyrkede markarealer. Efter noget kørsel, ser jeg at der parrallet løber en asfalteret vej 100 m. til venstre for mig. Jeg tager en jordvold på tværs, hen mod den asfalterede vej. Jeg skal op af en stejl skråning, for at nå op på vejen. Det kan kun lade sig gøre igennem nogle  buske, der minder lidt om tjørn men kraftigere. Jeg kom igennem med nogle enkelte rifter og nogle grene, der har sat sig fast på min bagage.


Mit syvende MC. værkstedsbesøg tæt på Chitrakut

Jeg stopper i en lille by før jeg når Chitrakut, for at få rettet kobling og fodstøtte. Mens jeg får lavet dette, er der en der peger på mit bagdæk og nævner, at jeg burde få luft i dækket. Han peger over på den modsatte side, hvor der var et værksted der skiftede dæk og derfor også havde trykluft. Jeg gjorde personen klart, at jeg 2 dage før havde fået tjekket lufttrykket i dækkende. Da MC var klar og jeg skulle til at køre, opdager jeg at baghjulet nu er helt fladt. Lige før synes jeg det så OK ud. Jeg trak MC over på den anden side. Jeg havde heldigvis fået en ny slange med som reserve udstyr. Det tog ham kun 10 min. at skifte dækket og kostede 5 kr. Samme beløb gav jeg for at få tjekket luften i dækkende.  

Jeg tror at en eller flere torne har boret sig in i dækket. Luften siver på den måde langsomt ud i starten, men så kan det pludselig gå hurtigt og så er den flad. Et stort held at den holdt luft mens jeg kørte for eller kunne dækket være blive ødelagt. - Hvor heldig kan man være!






Brahman er med mig i dag

Da jeg tror jeg er fremme ved byen Chitrakut, finder jeg et guest house hurtigt  via min seddel, med en sovende person med zzzz  samt teksten Guest House. Det første er ikke særligt tiltalende. Det var desuden booket, det var det næste guest house heldigvis også. Jeg finder frem til et mere eksklusivt hotel mere end 10 km borte. De havde kun et værelse ledigt og kun for en enkel nat. Da jeg havde tænkt mig mindst 3 overnatninger her i Chitrakut, henviste han mig til et guest house der lå 8 km. derfra. Først nu ser jeg på kortet at der ligger tre små byer, tæt ved siden af hinanden. Den først er Karwi den næste Chitrakut Dharm og så kommer først pilgrimsbyen Chitrakut, der ligger ved floden Mandakani.

Jeg når frem til denne meget lille pilgrims by og bliver mødt af den ene smukke forfaldne kuppel og bygning efter den anden. Mit sind folder sig ud som en lotusblomst og modtager med velsignelse dette smukke syn og ser frem til at nyde de næste par dage her.

Informationen om at en turist på en Enfield var på vej til Guest House Pitri Smriti Vishram Grih, var allerede sendt videre, så en kurer på en MC anråber mig og viser med tegn, at jeg skal følge ham. Snart er vi på vej op ad en stejl smal vej som går igennem nogle forfaldne store portåbninger, ind på en forfalden smuk gårdsplads. Jeg stiger af MC og vi passere igennem en portåbning, the Ghate. Sikke et smukt veiw, af pulserende liv af badende mennesker og farverigt dekorede både. Halvvejs nede af den stejle trappe træder vi ind på selve guest houses store balkon, hvor man har et skønt view over hele sceneriet der foregår nede på promenaden, der løber langs floden. Det er det eneste guest house i denne meget lille by, da ikke så mange turister gør ophold her. Værelserne er ikke så charmerende. De ligger i to rækker, de forreste er de dyre til 60 kr. de bagerste 30 kr. Denne gang havde jeg dog ikke direkte udsigt.  

Det er utrolig heldig, at jeg nåede helt ned til denne historiske vandkant. Jeg tager det som en velsignelse fra Brahman. Mit ophold her bliv i alt 4 dage 





The Ghate, sikke et smukt veiw herfra portåbningen, et pulserende liv af badende mennesker og farverigt dekorede både.






































  
Balancen mellem kulde og varme betyder meget på en MC

Indtil nu, har jeg ikke lidt under varmen eller den friske og stadig kolde vind på min MC. Der har kun være nogle enkelte gange, hvor jeg har fået det hedt i mine 2 trøjer, et vindtæt vatteret for,- og så min tykke læderjakke. Da jeg skulle ud af Varanasi’s snævre gyder fik jeg varmen, men blev ikke ubehagelig våd og klam, som jeg kan huske fra min sidste MC. journey i Rajasthan. Jeg har på denne tur haft det utroligt behageligt, selv om den kølige vind, har været den herskende og ikke varmen. Mine tynde hansker, har fra starten lige præcis kunne holde kulden ude. Når jeg ind imellem bliver fanget i storbyernes trafikpropper og slow motion i længere tid, var det ikke ulideligt.

Denne Indien MC tur, har der været helt ned til 4- 6° C om natten. Så for mig har det været som en stroppetur i bjergene, hvor man sover og går i det samme tøj i længere tid. Sådan har jeg haft det på denne MC journey.

Når jeg kørte MC, har jeg haft de to samme t-shirts på +Tyk skjorte + vindtæt vatteret for + Læderjakke + tykke læderbukser + vindtæt vatteret for-bukser samt et stort uldent sjal om halsen. Når det om en uges tid bliver lidt varmere, smider jeg skjorten og bukseforet. Så meget tøj er nødvendigt ,når man er oppe i en vis hastighed og køre flere hundrede km. De samme 2 t-shirt, en med korte ærmer og en med lange ærmer + evt. jakke eller tyk skjorte benytter jeg også de dage hvor jeg ikke køre. De samme 2 t-shirt har jeg også på, når jeg sover suppleret med mine tynde yogabukser samt tynde sokker. Når jeg vågner, laver jeg Yoga i det samme tøj. Efter mit yoga program, fortager jeg min morgentoilet. Det ideelle før en yoga sektion, er at fortage en renselsesproces, iføre sig rent tøj og helst ikke foretaget Yoga i samme rum som man sover, da den passive energi stadig hænger i rummet.

Jeg har slet ikke følt mig utilpas og ilde lugtende denne gang, selv om jeg har haft de samme to undertrøjer på dag og nat i 5-6 dage i træk. Dlavet af det fine Merino uld. Jeg føler at jeg frit har kunne ånde i dem. De er lavet af det fine Merino uld. - I starten af min journey var det en stor fordel, da jeg var på farten hver dag og derfor ikke havde mulighed for at vaske tøj. I Indien skal tøjet tørres i solen, da der for det meste er vindstille.



















Jeg har købt 2 kortærmede (200g) og 2 langærmede t-shirt (150g) af mærket Icebreaker. De er lavet af uld fra verdens ældste fåreracer Merino, der samtidig er en af mest hårdføre. Den lever i  New Zealands sydlige alper, hvor det om sommeren kan blive +35 ° C varmt og om vinteren -20 ° C koldt. Så dens pels skal kunne ånde om sommeren og isolere godt om vinteren. 

Merino uld kombinerer de bedste egenskaber fra det traditionelle uld, syntetiske stoffer og bomuld. Det er blødt og klør-ikke, det er varmt når det er koldt og køligt. Når det er varmt, kan det ånde og derved forebygge klamhed. Det har en mirakuløs evne til ikke at lugte - du kan løbe et maraton og ikke lugte mere end hvis du har brugt dagen på sofaen.


Icebreacker Merino, er skabt af tynde, naturlige fibre der gør den varm i koldt vejr, kølig i varmt vejr, let, åndbart, ingen lugt og ingen kløe.

Jeg giver denne reklame videre til jer, der måske køre på MC. men ikke dyrker ekstremsport og derfor ikke kender til de nye produkter, der gør det lidt lettere, at udholde de store temperaturforskelle. Jeg har på denne journey, kunne mærke en stor forskel. Jeg har selv fået tippet af en ven. I starten tvivlede jeg lidt på effekten. Men efter at have afprøvet en enkel t-shirt som koster ca. 500 kr. Købte jeg 3 mere til denne stroppetur.

Jeg har lige skiftet til 2 rene friske t-shirt. Så nu er jeg godt kørerne de næste 5-6 dage
























Vi bliver bombarderet af billeder og informationer i hverdagen

Dave, som jeg mødte i Allahabad, på den eneste fine restaurant i nabolaget hvor maden  er god og jeg kunne holde ud at sidde og skrive på min blog, spurgte mig lidt undrende, hvorfor jeg ikke benyttede face book i stedet for at bruge tid og kræfter på at skrive lange historier, som kun få alligevel gider at læse.

På face book kan man meget hurtigere kommunikere de ideer, tanker og oplevelser videre, man synes er værd at dele med andre. Via face book kan man nå ud til mange flere mennesker, der let og hurtigt kan give en respons på ens input i cyberspace. Man vil sikkert også få respons fra mennesker man ikke kender. Det lyder umiddelbart utroligt spændende, så hvorfor ikke gribe til at benytte denne kommunikationsform, i stedet for at sidde og kæmpe, med lange trættende beskrivelser, der som sagt kun bliver læst af få af ens venner.

Han havde svært ved at forstå, min lidt negative holdning til face book, som jeg for 2 år siden har tilmeldt mig, men ikke benyttet aktivt. Jeg tilmeldte mig, for gennem face book at få kontakt med en gammel kæreste. Jeg måtte erkende, at nu da jeg havde sagt A til face book måtte jeg også sige B. Så efter flere mdr. sagde jeg OK til dem der stod på listen og godt ville være ven med mig.

Jeg opdagede hurtigt, at den måde at kommunikere på, med korte sætninger og her og nu oplysninger, ikke rigtigt var mig. Mange havde ikke rigtig noget på hjertet, de havde tænkt dybere over. Det virkede alt for overfladisk og mere, af her er jeg, hvor er du. Derfor har jeg konsekvent ikke udvidet min vennekreds.  

Min datter, der også er billedkunstner og designer, havde jeg den samme debat med vedrørende face book lige inden jeg tog på denne journey. Hun kan heller ikke forstå, hvorfor jeg ikke benytter face book, tidens netværk. Hun synes det er skønt og livsbekræftende at få feedback via face book for sine værker og mange gange fra personer hun slet ikke kender.

Som kunstner har du mulighed for hurtigt og gratis at komme ud med informationer, om hvor du nu har udstilling og hvad du nu laver. Dit visuelle budskab vil komme ti gange hurtigere ud og nå ud til hundrede gange flere mennesker. Men bliver man set og hørt i det hele taget set og hørt i denne mængde af informationer.

På min journey oplever jeg  at mange Inder, ikke kun børnene men også voksne, der vil have at jeg tager billeder af dem. De har ikke behov for at se deres billede på kameraets display. De er taknemlig for at jeg via min handling bekræfter dem i, at de er vigtige, at de bliver hørt og set.










Jeg kan godt følge hende, - selvfølgelig er jeg interesseret i at flere ser min kunst, men samtidig ved jeg, at mine værker ikke er let tilgængelige og ikke kan afkodes hurtigt, de kræver tid og fordybelser og skal opleves direkte fysisk.

Men det er nok ikke det der gør, at jeg ikke har benyttet face book. Min generation og de lidt yngre benytter sig nok mest, af den lidt mere direkte personlige kommunikation via email.

Jeg høre til en generation, der er vokset op med en anden indstilling til venskaber og venner. Hvis jeg fx beslutter mig for, at invitere en udlænding der er på en uges visit i København, hjem til middag. Så vil jeg føle mig moralsk forpligtede til i hvert fald, at skulle se personen 1-2 gange mere. Har jeg tid, lyst og overskud til dette, da der er andre venner, familie og arbejde der også skal passes. Derfor er det for de unge og for mig selv lettere at se nye bekendtskaber på en café eller på face book, før man går ind i et mere forpligtende venskab. Jeg har på den måde ikke behov for at have hundredvis, af så kaldte face book venner.  

Jeg synes face book er en fantastisk vigtig demokratisk måde at udsprede ideer og tanker  på.  Derfor kan jeg godt se, at jeg fremover skal finde en måde at forholde mig til face book på, så jeg konstruktiv kan benytte dette netværk uden at miste mig selv. For face book er enorm kulturelt omfavnende ligesom Indien.

Jeg ved det er vigtigt at være åben over for nye impulser, tanker og holdninger, for at komme videre i forståelsen af ens eksistens. Men er jeg parat og har overskud til at lukke en masse nye mennesker ind, der vil kommunikere og fortælle en masse, jeg måske slet ikke har lyst til at høre. Jeg har en del gange gået ind på face book og er blevet overraske over hvor mange informationer, der vælter ud mod en. Face book er utroligt altfavnende fyldt med alt det gode og alt det dårlige, ligesom kulturen i Indien.

Jeg har efter alle disse tanker vedrørende Face book, besluttet mig for at lade face book blive et af mine nye projekter. Så jeg ikke fremover ikke kun beskæftiger mig med den lange og kedelige form for kommunikation via blog, men ind i mellem benytte mig af den korte dynamiske form, som tiden kræver hvis du vil med af den hurtige informations hovedvej..

Vi bliver bombarderet af billeder og informationer i hverdagen. Hastigheden i informationssamfundet, gør at man benytter sig af korte beskeder ‘informationer’ som SMS og face book. Tekster, der kan være lange, stiller større krav til sammenhæng og argumentation.

















 
Denne blog, er blevet en måde for mig, at gennemtænke tanker og emner, inspireret af mødet med en anden kultur. Det er blevet en visuel udtryksform, der passer til mit temperament og arbejdsform, Jeg elsker at fordybe mig i denne visuelle dialog med jer venner og med dem fra forskellige lande og kulturer, der via internet har fundet frem til min MC. blog.

Siden jeg skrev min første MC.Indien/Manali  journey 2008 kan jeg se via Googles statistik, at over 11.000 har besøgt min blog fra alle verdensdele. Så mange andre MC. eventyr lystne personer, har været forbi mine visuelle billeder og beskrivelser og på den måde fået et lille indblik i mit møde som Dansker med den Indiske kultur.

Heldigvis er der mange af jer venner, der har læst mine nogle gange, alt for lange og detaljerede rapporter og tanker. - Tak for den positive feedback jeg har modtaget fra nogle af jer.












Kørte ud og besøgte nogle templer som lå lige uden for Chitrakut til ære for den hinduistiske gud Hanuman, også kaldet Abeguden, som symboliser fysisk styrke, udholdenhed og hengivenhed. Ved at give aberne mad viser man sin hengivendhed til guden Hanuman. Inde i det store tempel var der selvfølgelig mange Sadhuer du kunne få blessing af.



6 Feb.  Chitrakut ånder af guddommeligt fred indtil de tilbedes

Denne lille Pilgrims by fyldt med bedende mennesker, der tage et dyb i denne lille biflod til Yamuna, har en dejlig beroligende indvirkning på mig. To gange oplevede jeg aftenceremonien ved flodkanten, som var en dejlig musikalsk og visuel oplevelse. Men den guddommelige skrattende larm eller musikalske støj fra elendige højtalere tidlig morgen og sen aften, gør at ens øre og høresans ikke rigtig kan slappe af. Så hvis man tror, at her kan man stille og roligt møde hellig ånden, så tager man fejl. Nej ånderne skal bydes velkommen, så alle kan høre at de er på vej.

I denne lille pilgrims by har man  lært at ånde og leve med, at der 4-5 gange i døgnet sker strømsvigt af 1-2 timers varighed. Som turist kan det godt være lidt svært, da der på dette guest house ikke er nogle generator der tager over og tænder et nød lys, som der er i de lidt større byer. Det er heldigvis første gang på mine 3 rejser rundt i Indien at jeg oplever så mange daglige strømsvigt. Det er godt jeg har en lille lygte, så jeg kan orientere mig.

Nede i byen blev jeg kontaktet af en af de unge, der havde vist mig vej op til Pitri Smriti Guest House mig. Han hed Tiny og er søn af ejeren. Han var blevet uvenner med sin familie, derfor hang han ikke ud sammen med de ansatte og nogle gæster på Pitri Smriti. Fra tidlig morgen og til sent aftenen, har de siddet omkring åben ild, en slags lejrbål og ladet sig indhylle i shilumens røgslør. Seancerne foregik som regel akkompagneret af lidt klokkeklang samt nogle ulidelige anslået akkorder. Denne udholdende klimtende guitar-begynder entusiast, havde jeg glæde af alle dagene. 

Tiny, som jeg kunne forstå, ikke havde noget fast job og heller ikke nogen ambitioner umiddelbart for fremtiden, lod til at nyde sin afslappet tilværelse, hvor han kunne tillade sig blot at hænge ud sammen med nogle venner. I løbet af dagen tog de nogle hallucinations fremmende stoffer de kalder Tamaco & Sypari der virker lidt som hashish samt tit og ofte også en chillum.

Det var Tiny der fortalte mig om de forskellige templer og museer der lå lige uden for byen. Han gav mig desuden nogle tips om hvilke byer der ligesom denne,  var værd at besøge på min videre journey med retning mod Agra og New Delhi.

Byen Khajuraho med sine over 1000 år gamle templer med erotiske figurer, var klart  den næste by jeg måtte opsøge på min journey. Han gav mig også adressen på et guest house i Khajuraho. Derefter var der interessante byer som Nochha, Dati, Agra på min rute tilbage til Delhi.

Det var en utrolig lettelse endelig at få de sidste byer på min journey på plads. Jeg kunne fornemme, at de næste stop på min tur også ville blive en succes, som her i Chitrakut.

Kl. 22 startede tordenvejret, lyset kom og gik i takt med lynene.




Offentligt toilet

Kloakrender


Kloakrør




















AUM

Bjarne






















Ingen kommentarer: