lørdag den 16. februar 2013

MC.INDIEN/KUMB MELA/ALLAHABAD/REJSE 2013 nr.4






30 Jan. - 2 Feb.  Allahabad 'Kumb Mela'

Jeg sidder med jakke på under det tykke vattæppe. I går aftes var jeg lidt uheldig. Jeg havde efterladt min styrthjelm på MC. Jeg havde købt den i Yogyarkata, da jeg var på min MC.Indonesien/Java/Bali Rejse 2009. Den var væk, da jeg kom ud fra Internetcafeen. Jeg har ellers forsøgt ikke at efterlade noget på MC der ikke er låst fast, specielt når det er mørkt.

Butikkerne der sælger MC udstyr, har først åben her i byen kl.13:00. Jeg tager på en fin indisk cafe, en slags konditori hvor de bager og kreere lagkager etc. Her er det muligt at sidde og skrive på computer og få en kop cappuccino i nogenlunde rolig omgivelser. Men roen er kun ganske kort, så tænder de f or ventilationssystemet, der larmer som et tærskelværk. Pludselig går strømmen og en saglig fred hviler pludselig over hele stedet og en himmelsk ro forplanter sig i mit sind. En stilhed og ro jeg har savnet de sidste 14 dage. En konstant larm har omgivet mig hele tiden, siden jeg ankom til Indien. En meget stress skabende factor.

Jeg køber en ny hjelm, en af de dyreste de har for at sikre mig, at den lever lidt op til de standarder vi har i Europa. Den koster ca. 150 kr. I Danmark koster en sikkerhedstestet styrthjelm fra 1.000 - 4.000 kr.



 

Royal fingeraftryk

Fingeraftryk

På Royal Hotel bliver jeg igen bedt om at underskrive samt give et tommelfinger aftryk i deres lovbefalet registreringsbog. Den unge mand smiller da han fra mit sidste visit kan huske, at jeg kategorisk nægtede at give mit fingeraftryk. Den unge mand henviste til at det skulle man ifølge Indisk lovgivning, når man tjekkede ind på et hotel.

Men det er kun udlændinge, der skal give deres aftryk, ikke Inderne. Jeg ved ikke hvor ejeren af dette hotel, har fået denne fikse ide fra,-  måske fra kolonialtiden, hvor det derimod var de analfabetiske Inder, der på denne måde afsatte der signatur.
  
Når jeg ser tilbage på mit livsforløb, kan jeg se at jeg altid har haft det svært med autoriteter og derfor nægter, at lade mig registre mere end højst nødvendigt. Jeg er lidt bange for at blive holdt fast i en fysisk og psykologisk spændetrøje. Det er også derfor at jeg bruger mit kunstner navn B.v.H.H.S. som meget få ved hvad virkelig står for.

Derfor nægter jeg at lade min tommel blive dyppe ned i den blå tryksværte. Det var lidt af en attitude kamp, for den unge mand ville og mente at det skulle jeg. Men han forstod på mit kropsprog, at det ville jeg ikke. Han var ikke parat til at sige til mig, at så kunne jeg ikke bo på Hotel Royal. Denne gang spurgte han i stedet halvt smilende, om det virkelig var sandt, at det kun var i hans hotel, at man bad om at få et fingeraftryk.









Hinduismens Guddomme 

Hinduismen rummer et forvirrende stort antal guder og guddomme, fra magtfulde sanskritguder, der nogle gange opfattes som udtryk for flere manifestationer af en enkelt guddommelig eksistens, til lokale gudinder.

Hinduismen er blevet kaldt ’religionen med de 330 mio. guder’ – en bevidst overdrivelse for at henvise til, at det guddommelige er til stede i alle levende væsener. Men det er også sandt, at den meget heterogene religion formår at favne mange og meget forskellige guder og gudinder.

Nogle hinduer tror, at gudernes forskellige inkarnationer alle nedstammer fra én central og upersonlig guddom, Brahman. Andre tror, at Brahman er en kraft, der manifestere sig som Trimurti , treenigheden af guderne Brahma, Vishnu og Shiva. Og atter andre tror, at de tre hver især er én gud, der skal tilbedes i egen ret. Naturligvis er dette ikke nødvendigvis gensidigt modstridende holdninger, og der er næsten lige så mange variationer og nuancer  af tro, som der er guder og gudinder.


Sadhuer - Hellige mænd

Et særtræk ved det religiøse liv i Indien er det store antal af Sadhuer. De omvandrende tiggermunke kan holde til i byer og landsbyer, i skove, ved bredden af en flod eller i Himalayas bjerge. De er normalt klædt i safran- eller okkerfarvede rober og med kroppen indsmurt i aske og panden salvet med sandelpasta. En Sadhu bærer alle sine ejendele med sig, en skål, en stav og et tæppe. Nogle rejser alene, andre i smågrupper. Nogle har afgivet tavshedsløfte, andre prædiker eller synger hymner. De kan groft indeles i tilhængere af Vishnu og Shiva. De Sadhuer der tilbeder Vishnu, kan kendes på de tre lodrette striber i panden og de der er viet til Shiva, har tre vandrette streger i panden.(2 udrag fra Rejsen rundt i Indien. Politikens forlag)











’Maha Kumbh Mela’ - Hvor floder og sjæle mødes

Kl.15:30 tog jeg ud til Fortet hvor de to floder mødes Ganges og Yamuna, hvorfra den store teltlejr har sit udgangspunkt. Det er her de fleste af de store vigtigste grupper af hellige mænd - Sadhuerne holder til.

Kumbh Mela (urnens eller krusets fest) er hinduernes vigtigste valfart, som finder sted på visse særlige, astrologisk bestemte dage, fire gange i løbet af en tolvårsperiode i en af byerne Prayag (hvor Ganges og Yamuna løber sammen ved Allahabad), Haridwar (ved Ganges), Ujjain (ved Shipra) eller Nashik (ved Godavari), hvor "udødelighedens nektar" en gang i mytologisk fortid skal være spildt under en strid mellem det gode og det onde. Når Kumbh Mela falder særligt favorabelt astrologisk, afholdes en "Maha Kumbh Mela" (Maha = store).

I år 2013 finder den store ’Maha Kumbh Mela’ sted i Allahabad. Man regner med at over 70 mill mennesker vil deltage i denne, som anses for den kvantitativt største valfart i verden.

Festivallen fungere som en slags omega Roskildefestival, hvor stedet er delt op i forskellige lejre, der er installeret vandposter, så mange telte har deres egen lille vandforsyning. Hele festivalen vare over 2 mdr. Så de forskellige grupperinger og enkle sadhuer sørger for egen forplejning. Man har lagt jernplader ud over hele lejren for at den kan bære den gående og den kørende trafik. Specielt gælder det de store bredde sandboulevarder eller hærvej ligesom boulevarden Champs Elysee i Paris, der passere igennem ’Triumfbuen’, skabt under Napoleon. Hvor huse blev revet ned for, at skabe denne bredde boulevard, så det var muligt for hæren at rykke hurtigt frem og for at kunne anvende deres kanoner. Sandboulevarderne må her på Kumb Mela være bredde for at kunne tage millioner af mennesker på en gang.- Og det skal den mange gange i løbet af de 2 mdr.Her har hver spirituel afdeling, sat deres visuelle præg på de mere spinkle og midlertidige visuelle ’Triumfbuer’


 









10 Feb. - Den helt store badedag 

Very nice blog Bjarne... I've been reading it.... sorry you didn't know the Kumb Mela was in Allahabad. I should have told you when you were here. In any case, you are not missing much. Your visit to the fort was an accurate picture of what the Mela is like and is in the same location. Except there were at least thirty million people here on the 10th. It was downright horrible. Not worth getting up at 3am like we did to spend two hours to get there to be squished with millions of indian pilgrims. UGH... then took two hours to get back to hotel which was only 4km away.... 1.5 hours walk, then 20min rishaw ride...
(Mail fra Dave & Marie som jeg traf i Allahabad)













Til forskel fra Roskilde festivalen, var der en meget æstetisk disciplin, hver et stykke papir blev fejet op og selv sandet blev med fejkost fejet pænt. Toilet- og baderum var installeret og afdækket af presenninger. 













 








Roskilde Musik Festival

For 2 år siden besøgte jeg Roskildefestivalen. Når det gælder fantasimæssige aktiviteter for de unge var det helt i top, men på den visuelle front lige fra indgangspartierne, sceneopbygninger og selv lyssætningen af deres musikalske ’events’ var det en kæmpe skuffelse. Roskildefestivalen savner virkelig en visuel fantasifuld scenograf, fyldt med visuelle farverige inspirerende ideer. En der har sans for at sammensætte en visuel total helhed. Inden for filmbranchen kalder man det Visuel art director.

Selvfølgelig skal man tage i betragtning, at på Roskildefestivalen er det uorganiseret grupper af unge, der blot er interesseret i at få en fed oplevelse. Her drejer det sig ikke om at nå ind til en dybere forståelse af universet.

Men ligesom Roskildefestivallen stiller krav til den musikalske kvalitet, der helst skal være helt i top, bør de også stille krav til de visuelle overordnede rammer, der er med til at give en større total sanseoplevelse. Hvis rammerne er visuelle og spændende, vil det også påvirke de unges adfærd, hvad gælder affald og pissen i alle hjørner.



De fattige bespises

Søger ind mod centrum

Denne gang ville jeg søge længere ind i lejren, for at møde nogle af disse Sadhuer. 

Dem der er sad langs sandboulevarden, uden for de store indgangsporte, var de lidt udstødte Sadhuer. De tiggede blot om penge og tilhørte ikke de sande ægte sadhuer, de mere etablerede grupper af sadhuer, dem der befandt sig indenfor triumfbuerne. Det kunne jeg forstå, på en sikkerhedsvagt, der hev mig til side for at fortælle mig, da jeg var ved at sætte mig ned blandt en gruppe af bedragere og tiggere. Sikkerhedsvagterne der bestod af militær og politifolk fortalte mig også, at det var forbudt at sidde på selve sandboulevarden uden for lejrområderne.  

Jeg passerede ind gennem en af triumfbuerne hvor jeg kunne se, at der ligesom var et mere åbent teltmiljø med sadhuer siddende, forbi nogle sikkerhedsvagter. Jeg blev inviteret til at sidde ned. Jeg spurgte om jeg måtte tage fotoer af dem, hvilket de tillod. De indtog værdige positioner som gerne skulle udstråle en bevidst holdning til det ydre rum. Jeg fik dem til at skrive deres adresse i min lille logbog så jeg kan sende dem kopier af fotoerne










Disse stolte Sadhuer fra Rajsthan nedskrev deres adresse i min logbog


Logbogen er en optegnelses bog og et kummunikations middel 

I min logbog nedfælder jeg kort, hvor jeg har været og hvad jeg fortager mig samt får personer og grupper jeg har taget fotoer af, til at nedfælde deres adresse. Samtidig har jeg kort i bogen over de byer jeg har og skal besøge. Samtidig har jeg lidt af et minverdens kort, så de kan se hvor danmark befinder sig i forhold til Indien.

Logbog / Hotel visitkort

Verdenskort / Afstanden og størrelsen / Danmark - Indien

I logbogen har jeg også et kort, med min MC.journey afmærket


Når jeg er tilbage i Danmark kan printe nogle kopier af billederne og sende dem. Mange af dem jeg godt ville have sendt nogle billeder, kan desværre ikke skrive eller kender deres egen adresse. Jeg tager kopi af deres nedskreven adresse fra logbogen og klistre den på kuverten samt tilføjer, hvilken større by deres landsby ligger i nærheden af samt delstaten. På datoerne i min logbog, kan jeg regne ud hvor og hvornår jeg tog billederne.

Jeg søgte videre ind i teltlejren, hvad meget få besøgende ellers gjorde. Ikke fordi jeg fornemmede, at det ikke var tilladt eller skabte vrede hos teltbeboer. Jeg havde snare en følelse af, at de ikke havde noget imod lidt kommunikation. Så jeg blev ofte inviteret til at sidde ned og fik lov til at tage foto af dem. Det var skønt, når man på denne måde blev inviteret indenfor i deres visuelle univers. Nogle Sadhuer ville dog ikke have at jeg tog foto, når jeg blot gik forbi og ville tage et billede.

Andre Sadhuer bad direkte om almisse, ligesom de udstødte Sadhuer når man tog et foto, hvilket jeg kun kan opfatte som noget naturligt og positivt, som en del af den indiske kultur, hvor alle Sadhuerne bruge al deres tid og energi på at meditere og bede til de høje magter for at skabe et bedre liv for os alle. De almindelige verdslige benytter i stedet al deres tid og energi på alm. arbejde. Derfor er det naturligt for dem at de giver en lille almisse, så de kan få mad og forsætte deres meditation og bøn for en bedre verden. I danmark er det ikke en lille skilling med et pænt beløb de fleste Dansker automatisk betaler i kirkeskat



















Der er mange spirituelle ånder, der har sat sig stævne her

De 4 dage hvor jeg besøgte området og bevægede mig rundt i 3-4 timer for langsomt at nærme mig ånden i Kumb Mela, opdager man hurtigt, at der er utrolig mange forskellige ånder, der har sat sig stævne her, specielt for at styrke hinanden og styrke hver enkel i sin søgen, efter en større forståelse af livets sammenhængskraft.

Men de Sadhuer, der virkelig har søgt indad i deres søgen og fravalgt den materielle verdslige verden til fordel for den åndelige, tror jeg ikke har ville forlade deres isolation fra oppe i bjergene, for at deltage i disse mere sociale højtidligheder. Som en af Sadhuerne sagde til mig, at her er vi en stor familie. 

I min søgen efter åndelige forståelser på denne Kumb Mela, følte jeg mig som en lille båd, der lå derude og sagte vuggede i et fremmet kæmpe kulturelt ocean, hvor jeg engang imellem søgte ind der hvor det var muligt at kaste mit anker. Et sted hvor det kunne nå bunden. Så jeg ikke blot blev ført rundt, af oceanets fremmede understrømme og af tilværelsen stærkere åndelige og materielle kræfter.

Jeg nød de gange, hvor jeg blev inviteret indenfor i deres åndelige univers og blev tilbudt en kop chai, det gav mig en fornemmelse af fred i sindet. En sikker havn.












Denne Sadhu har bestemt sig for resten af sit liv at holde højre arm i vejret, den mest ekstremme Sadhu jeg mødte

























Et spirituel søgende sind  

Hatha Yoga, den fysiske yoga begyndte jeg at dyrke for 45 år siden, for at holde min krop fysisk ved lige, efter at jeg have stoppet en kort karriere, som moderne balletdanser. Hatha Yogaens, langsomme meditative form for kropsøvelser kombineret med åndedrættet, havde lige fra starten, en meget positiv indvirkning på mit sind. I mine unge dage var jeg hyperaktiv, så jeg kunne med det samme mærke hvordan Yogaen tog brodden, af den indre uro i mit sind og krop.

For at søge dybere ind i yogafilosofien blev jeg Hatha Yoga lærer og underviste i 10 år. I 45 år har jeg gjort yogaøvelser dagligt for at hold mit sind og min fysisk ved lige. Jeg har holdt mig til det samme yogaprogram gennem alle årene, hvor de 9 vigtigste stillinger i yoga indgår. Jeg har i lange perioder sluppet selve meditationen, men begyndte igen, da jeg var på min sidste MC.Indien/Rajtsthan journey 2011.






Hippietid

At sidde samme med disse Sadhuer, som på nær nogle enkelte, var mere eller mindre skæve, mindede mig meget om min hippietid i 70 ’erne. De tilbød mig alle deres hashpibe. Ligesom dengang, var jeg ikke meget for at ryge mig skæv hele tiden, da jeg ligesom med alkohol foretrækker at være i fuld kontrol med, hvad jeg fortager mig. Jeg havde ikke det store behov for så tit at slippe tøjlerne. Den største rus var at vågne frisk og udhvilet, med alle sanser skærpet til nye udfordringer. Yoga filosofien tanker påvirkede allerede tidligt min etik og moral.

Så Sadhuernes bevidste forsvinden ind i tågernes land er ikke i samklang med min
Yogiske filosofi.

I mine unge dage følte jeg også tit, at jeg befandt mig i min egen lille båd, når vennerne forsvandt ind i sig selv i en tåget hashrus. Nu befinder jeg mig på en MC. Royal Enfield der kan føre mig fra havn til havn, her i det store Indiske kulturelle landskab.












Man vælger selv sine guder eller helgner

Når Inderne hilser på hinanden, samler de deres hænder foran brystet og bøjer overkroppen forover. Det er den yogiske og hinduistiske hilsen, hvor man symbolsk hilser det guddommelig i den anden person.


AUM  er det universelle matra som alle kan benytte. Mange har deres eget mantra som man som regel modtager a fens guru. På hindi ser AUM sådan ud som på fotoet




AUM

B. v. H. H. S.

Ingen kommentarer: