søndag den 28. oktober 2018

’ARTIST IN RESIDENCY’ YOGYAKARTA / INDONESIEN 2018 nr.3



Den 7 m.store lercirkel bliver langsomt skabt

Efter mange forsøg, havde jeg besluttet mig for at benytte det ler, som de fremstillede mursten af på den lille murstensfabrik, der lå på den anden side af vejen. Det var det ler, der nemmest krakkelerede.

Vi tog kontakt med murstensfabrikken. Fik lavet en aftale med en af håndværkerne, der ville stå for at blande leret i den rigtige konsistens og skabe den 7m. i diameter store ler-cirklen i 3 cm tykkelse, der gerne skulle krakkeler, som mine prøveforsøg. Håndværkeren og jeg regnede os frem til at der ca. gik 600 kg. ler. Det samme som 700 mursten.




Ardi er min ass. på projektet


Jeg  havde satset på, at lercirklen blev spredt ud mindst 12 dage før åbningen, for at nå at blive helt gennemtør og skabe de sprækker jeg håbede på, før åbningen.

Bambuscirklen blev forsinket, så det forhindrede mig i, at blive helt klar med forskellige arbejdsprocesser, som skulle nås før bambuscirklen kunne hænges op. Rebbene der holdt krukkerne, skulle også have tid til, at nå sin max længde med vægten af krukkerne.

Alt dette skulle være på plads, før lercirklen, der var fundamentet, det bærende ideologiske element i mit Global projekt, kunne etableres.







Nu var øjeblikket kommet hvor leret, de havde blandet og æltet grundigt i går foran Sarang bygningen, ved at trampet rundt i det, blev båret ind i spande og spredt ud.

Langsomt blev den globale cirkel skabt. Jeg  fik de to mænd der spredte leret ud, til ikke at skabe en overflade, der var for glat og skabe en afslutning på kanterne, der virkede som lava der langsomt var størknet.







































Soundloopen lød som en skramlet variation 

Jeg var meget lettet og glad for at det var lykkedes at skabe en soundloop. Nu skulle jeg blot hører  og opleve den i sammen rum som Global Hope –Global Despair .

Sarang havde en stor OK højtaler, hvor soundloopen via USB stikket automatisk vile gentage soundsekvensen.

Jeg satte stikket ind og ud kom en skramlet variation. Jeg blev slået fuldstændig ud. Var det virkelig den lyd jeg havde skabt i går, sammen med lydteknikeren. Denne skrammel variation jeg hørte, kunne jeg på ingen måde anvende i Installationen. Jeg blev helt slået ud også på Blacks vegne.




Jeg og Black på åbningen

Jeg kontaktede Black og han spurgte om højtaleren var sat til stereo. For hvis jeg havde benyttet mono, blev det bare støj. Jeg kunne ikke se noget stereo eller mono tap. Jeg prøvede i stedet, at overspille musikken til mit USB stik. Jeg tilsluttede mit USB stik og lyden der nu strømmede igennem højtaleren, lød nu som den soundloop jeg var med til at indspille i går.























Jeg gjorde tiden mere visuel synlig

Jeg manglede nu blot at fremhæve ’Tiden der går’. Selve lercirklen skulle helst være helt tør, før jeg med en sort spray skabte en stor cirkel rundt om ur-viserne og på denne måde gjorde tiden mere visuel synlig. Nu var der skabt en bedre visuel dialog mellem det store globale og det mere lokale tidsunivers.

12 Lertallerkner bliver tilføjet Installationen

Lercirklen var blevet meget dominerende, så selv med cirkler rundt om urene, manglede den Globale lercirkel stærkere visuelt modspil. Så 5 dage før åbningen, besluttede jeg, at tilføje 12 lertallerkner, drejet op i samme lertype som lercirklen, da tallerknerne også skulle krakkelere

Jeg tog en klump ler med ud til drejeren der 2015 drejede 365 skåle op til min Installation ’Salt Life’. Hun fortalte mig, at det var meget svært at dreje en tallerken i den type ler, da leret ikke holdt særlig godt sammen. Det manglede sand.



















































Hun drejede den op .Vi lod den tørre i løbet af natten. Næste dag var den allerede krakkeleret, men alt for meget.

Vi aftalt at hun drejede 12 tallerkner, i en lidt bedre type ler. Så måtte jeg blot håbe at de krakkelerede lidt mindre voldsomt.
























’Life Tunnel’ får jeg placeret i sit eget univers

Jeg havde bestilt 8 ekstra krukker, så jeg fik mulighed for at skabe en 4 m. høj ’LivsTunnel’. Jeg fandt et ideelt sted at placere den, hvor den ikke tog energi fra min ’Global Hope’ Installation, men havde sin helt eget univers og dog var i forbindelse med denne.

Af hensyn til sikringen af de sammenkoblede krukker via wirer, blev ’Life Tunnel’  på 7 krukker. Vi var 3 personer til at sammenkoble og sikre krukkerne.
























Udstillings Invitation og Presse Tekst

Nu da lercirklen er skabt, har jeg lidt mere ro på, så jeg har mulighed for at tænke på udstillings invitationen samt presse tekst.

Denne gang synes jeg Installationen er fyldt med symbolske tegn, så det vil være lidt banalt at beskrive Installationen.

I forbindelse med at skabe lercirklen, har jeg fået taget nogle fotos jeg kan anvende til invitationen. Jeg har Indesign programmet liggende på min computer, så jeg får skabt en helt OK invitation. Da jeg har tilføjet stikord på kortet, hjælper det til forståelsen og symbolikken i Installationen.

Presseteksten, er altid en krævende proces for mig, da jeg med få ord skal beskrive en visuel Installation, der reelt kræver at blive oplevet og sanset.
























Press Release

GLOBAL HOPE - GLOBAL DESPAIR
INSTALLATION 700 X 400 cm./ Soundloop by Black 
600 kg. CLAY, 12 JAR, 12 PLATES, 12 CLOCKS, BAMBOO, ROPE 

This 'Global Time Installation' with 12 ticking clocks raises a visual question to some of the major global problems in the world. Has the time run out ?

The large dried-up and sprawling clay circle and the 12 life jars hanging empty tightly in the air, held up by a life umbilical cord, which can easily burst. Is there any HOPE?

- GLOBAL CLOCK- WATCH UP - CLOCK TICKING - LAST DROP - STARVATION - 
- LIFE UMBILICAL BURST - EARTH & SKY - UPSIDE DOWN -
__________________________________________

Som analytisk menneske, er jeg blevet dygtigere og dygtigere, til at sætte ord og betydning på mit symbolske univers, der hvirvler op fra min underbevidsthed. Det visuelle formmæssige udtryk dannes altid først i mit univers,- før det transformeres og tænkes i ord.

Som billedkunstner, er det vigtigt først og fremmest, at formidle sit visuelle sprog. Men det skrevne ord er også vigtigt, da det kan give beskueren nogle link, nogle kodeord, til at aflæse, det visuelle sprog.

I den første del af min karriere skabte jeg mere metafysiske installationer, der forholdt sig til de indre og ydre rum, i en dialogproces mellem det bevidste filosofiske, teknologiske og æstetiske - og det ubevidste psykiske og åndelige.

Vi lever i et informationssamfund, hvor de visuelle informationer bliver mere og mere dominerende, da de opfanges hurtigere end tekst og kan forstås og tydes på forskellige niveauer. Det er derfor vigtigt, at vi lærer at “læse verden”, skabe sammenhæng.












Choi Koreanske fotograf


Choi den Koreanske fotograf havde åbning sammen med mig i sit eget rum. Hun har via foto valgt at vise Indonesiske kvinders situation i dag. De 9 kvinder hun har portrætteret og udstillet har selv via fotoer og tekst fortalt om deres dagligdag og liv.



































  
Ferniseringen gik god

Ferniseringen gik godt. Der kom ca 60  personer. Ferniseringen var mellem 16-20:00, for at vise det specielle haveanlæg frem også i dagslys.

På åbningsdagen, var der flere Indonesere, der ville have mig til at forklare hvad det var jeg ville med Installationen, da der endnu ikke lå nogle presse skrivelse på Indonesisk, men kun på Engelsk.

Indoneserne er ikke trænet til at tænke kreativt, men til præcis at gøre og tænke det der bliver sagt og forventet. 

På den umiddelbare respons, fornemmer jeg at Indoneserne synes godt om Installationer, vis de har et tydeligt symbolsprog og derfor lette at gå til og opleve.


Min arbejdsrytme har været helt ideal.

Jeg har nydt at være Artist in Residency her i Sarang. Mit værelse har været perfekt med den lille terrasse, som jeg har kunne benytte som arbejdsrum, da det har været beskyttet for den direkte sol. Græsplænen som jeg ser ud på, har været bestrålet af solen, mere eller mindre hver eneste dag.



Mine arbejdsvilkår har være helt ideelle. Jeg har fra starten kunne overskue projektet og tidsplanen. Jeg har denne gang været heldig med at få fat i de materialer samt den professionelle assistance jeg havde brug for.

Tiden er gået meget hurtigt, og jeg har ladet mig føre med af den rolige flydende strøm her i Yogyakarta, der også går for at være den mest afslappet og mest kunstneriske by I Indonesien.

Man kan ikke sige at indoneserne arbejdsmæssig er effektive, men det er en følelsesmæssig positiv strøm, af velvilje der møder en. Jeg forsøger at give mig hen, flyde med og nyde den rolige strøm, i et forsøg på at slippe den hektiske ild, der ellers altid har fået mit blod til at cirkulere hurtigere når jeg begynder på et Installations projekt. Det kommer til at fylde utroligt meget i mit sind, da mine tanker bliver 100% fokuseret om dette.

Det gav mig ro i sjælen, at jeg fra starten viste, at jeg kunne rykke ind i udstillingsrummet allerede 2 uger før åbningen. Normalt har jeg kun haft 1 uge til at etablere en Installation.  

Jeg har nu været her 1 mdr. og der er kun 10 dage til ferniseringen, så stressen er langsomt begyndt at fylde mit sind, selv om jeg denne gang har tid til også at få alle detaljerne ordnet.

Som kunstner har jeg kastet en sten i vandet, der danner ringe og spreder sig

Det er heller ikke det store begejstret publikum, der dukker op til mine udstillinger i Danmark. Min kunst er svær tilgængelig og derfor kommunikere jeg, med et begrænset  antal mennesker. Det er ikke via mængden af skuldreklap jeg kommer videre, men det er troen på, at jeg i mit kunstneriske udtryk formidler noget essentielt, der rammer dybt i nogle enkelte personer. Disse personer formidler direkte eller indirekte denne oplevelse videre. Jeg har kasten en sten i vandet, der alt efter vandets beskaffenhed danner ringe, der udvider og spreder sig

Jeg tror det er vigtigt for et demokratisk socialt samfund, at vi hver især udnytter den viden vi har og udvikler og videregiver denne og ikke forfalder til trivielle gentagelser, som det materialistiske samfund kræver man gør for at blive en succes.

Ligesom inden for videnskaben, er det vigtigt hele tiden, at dele sin viden med sine kollegaer indadtil for fremskridtet,- og med omverden på et bredere informativt niveau udadtil, for forståelsen og for at denne nye viden bliver inkorporeret i den fælles kultur.


Kunstsamlerens private kunstpalace/museum i Jogja

En indonesisk kunstnerkollega Tri Suhardjanto, der var god ven med Choi, inviterede mig hjem for at vise sit værksted og bolig, der var under konstruktion. Han arbejder med store naturalistiske tableauer som han visuelt bearbejder.
Foto : Tri atelier

Det var blevet sent og mørkt, men alligevel ville Tri gerne have vi tog med ud til ’Agung Tobing Museum’ der var et privat museum, hvor han i øjeblikket havde flere store skulpturer udstillet. De ville holde åbnet for os.

Vi kørte igennem et par kunstneriske portaler, før vi stod ud af bilen. I mørket trådte en lysende paladsagtig bygning os magisk i møde. Hele bygningen var oplyst af kæmp prisme lysekroner. I vandbassinerne foran bygningen så man heste skabt af Tri, komme galopperne mod én. Et overdådig overflodshorn.






Foruden de galopperende heste har Tri også skabt oksen med menneskefødder der tramper på Balinesiske galamen/gong gonger samt den fascinerende drage, der folder sig ud midt i en eventyrbog


Hele bygningen var fyldt med kæmpe skulpturer og kæmpe malerier idenfor mange forskellige stilarter, moderne og mere klassisk. Hele samlingen virkede meget stærkt på mig, det var en fascinerende samling værker der gav et fantastisk indblik i Indonesisk kultur gennem100 af år.

Det er blot ærgerligt at alle disse fantastiske kunstværker, kun bliver set og oplevet af de få, nemlig dem som kunstsamleren invitere. Dette private museum, som mindede mere om et palads var stadig ikke helt færdigt, de manglede at færdiggøre et par andre bygninger. En fascinernde og meget speciel oplevelse.









Verden er blevet mere Global bevidst i denne ’Trump Time’

’Global’ er et vigtigt tema jeg 3 gange tidligere har beskæftigede mig med som kunstner

Global ’Supper’ Overgaden/København 2005

Global ’Heart’ Cirkulation Arken Kunstmuseum 2002

’Global Inhallation Expiration’  Waterresevare Berlin 2001

Jeg har altid opfattet mig som en mere global person, som verdens borger, derfor har alle mine titler gennem årene, være på Engelsk et internationalt sprog.


Global Holy Night in New York

I mine helt unge dage, da jeg var aktiv politisk, var jeg medlem af det internationale Socialistisk parti, hvor jeg forsøgte at følge med i de internationale bulletiner, hvis jeg ville være med i den ideologiske debat.

Denne trotskistiske internationale organisation, var jeg medlem af nogle år. Ifølge Trotskis  kunne socialistisk kunst, kun skabes i et socialistisk samfund.

Jeg har som kunstner, altid opfatte mit visuelle sprog som mere globalt end dansk.

Den globale bevidsthed startede i slutningen af 60’erne, da jeg var ung og grøn og let påvirkelig for de store internationale ideer og kampe. Kampen for social retfærdighed, demokrati og kampen mod imperialismen. USA ud af Vietnam. ’Ho Ho Chi Minh  

Da jeg 1970 befandt mig i New York, havde jeg en forrygende jule aften. Sammen med min ven Lukas, nød jeg i fulde åndedræt, nogle joins rullety i kulørt papir, derefter gik vi ned på gaden i greenwich village, hvor vi deltog i en mindre demonstration, hvor vi gik rundt i cirkel og rytmisk råbte ’Black Black Power to the Black Black people’, ’Red Red Power to the Red Red People’, ’Gay Gay Power to the Gay Gay People’. Vi deltog i denne kædedans et stykke tid, for at vise vores solidaritet. Jeg kan ikke huske, at der dengang blev råbt Femal Femal Power.

Vi tog videre uptown til central park, hvor der inde midt i parken blev holdt en on going ceremony denne holly night, mod krigen i Vietnam. Et tyndt tæppe af hvid sne dækkede græsset som vi betrådte, denne stjerneklare stemningsfyldte aften. Da vi var kommet et godt stykke ind i parken, kunne vi  i det fjerne, svagt skimtede de mange tændte stearinlys, som deltagerne holdt i hånden. Vi kunne nu også svagt høre denne smukke, genkendelige messende stemningsfulde hymne ’We shall overcome We shall overcome one day’. Utrolig smukke toner, der rammer en ung sjæls indre, der kæmper for Peace and Love. Samtidig var jeg meget politisk orienteret.

Vi trådte op på den permanente musiktribune, hvor de syngende deltager i denne ceremoni, holdt hinanden kærligt i hånden. Vi tog vores stearinlys frem og tændte det og på denne måde, skabte vi en stærk samhørighedsfølelse med stærk positiv energi.

Jeg ved ikke, hvor længe vi stod i en slags trance, syngende med blikket vendt mod den stjerneklare himmel. Mine tanker og sind var på en sjælelig vandring.

Vi tog videre til en skøn restaurant ved Union square og derfra videre til en jazzklub som blev afslutningen på en helt speciel Holly Night.





Peace and Love 

AUM   AUM   AUM

Bjarne v.H.H.Solberg / Artist

 




Ingen kommentarer: