søndag den 2. marts 2014

MC.INDIEN / PONNANI / MAHE / BEKAL REJSE 2014 nr.6

Det er skønt at se havet igen og føle den friske havebrise 
på trods af solens enorme energi   

16. Feb. Thrissur - Ponnani 88 km.

Fra starten af denne MC.journey havde jeg håbet, at jeg ville nå helt ned til Indiens sydligste punkt og mærke sandet mellem mine tæer og dets varme forplante sig til hele min krop. Der er nogle stærke symbolske kræfter i yderpunkterne.

Men fra starten af min tur kunne jeg se, at det var et urealistisk mål. Ruten lod jeg langsomt udkrystallisere sig undervejs. Thrissur blev altså det sydsligste jeg denne gang nåede.

Nu er jeg på vej ud til kysten, for at følge kystlinjen hele vejen tilbage til Goa. Jeg har valgt den lille by Ponnani, der var en af de nærmeste byer ude ved kysten, i håbet om at finde et skønt hotel med udsigt ud over det Indiske Ocean.

Jeg er meget spændt på hvad kystlinjen, kan give mig af nye oplevelser.








Jeg kørte helt ud til havet, for at se om jeg ikke kunne finde et strand hotel. Men det var de fattige der boede helt ud til strandkanten. Der var hele vejen langs kysten etableret en slags storm dige, for at modstå en mindre stormbølge langs det meste af kystlinjen.  

Jeg havde taget badebukser på fra morgenstunden, så da jeg fandt et strandstykke og ikke kun et stendige, forsvandt jeg ud i det friske salte Indiske Ocean, væk fra de 20 unge drenge der nysgerrigt, havde fulgt min afklædning fra armeret brynje til et par mini badebukser, samtidig med at de hele tiden spurgte ’whats your name’ ’where do you come from’ osv.Ponnani er ikke en turist by. Jeg fik dog et lille indblik i hvordan de fattige lever her langs kysten. Meget sårbare i forhold til havets kræfter.

 





 
På min vej mod Mahe køre jeg igennem et par byer hvor jeg møder det samme syn af udtjente og udbrændte biler langs deres hovedvej. Det lader til at det er den måde delstaten Kerala håndtere sit storskald.







Den klamme sved  holdt mig vågen

Jeg finder et hotel, men er uheldig, at få et rum hvor vindfanen bare dundre af sted, så jeg følte at jeg var ved at lette. Fint i dagtimerne, men ikke når du skal sove. Men jeg orkede ikke at flytte rum her kl.23:00, så det bliver nok en hed nat med stillestående varm luft. 

Jeg havde også masser af de små moskitoer i rummet, da mine vinduer var åbne. Så jeg var spændt på hvad natten ville bringe. Jeg forsøgte at give de fleste at de små skabninger et ordentligt klask.

Jeg var tvungen til at lukke vinduerne, for nu var der alt for mange moskitoer omkring mine bare fødder og mit hoved. Klokken er 23:30 og fjernsynet lige ude på gangen, ved receptionen havde kørt for fuld sound udblæsning hele aften. Jeg havde bedt dem om at skrue ned og den fik et lille bitte nøk ned. Men nu måtte de stoppe for larmen. Jeg fortalte ham at nu ville jeg have ro til at sove. Jeg tror jeg er den eneste gæst på dette udslidte hotel.

Støjniveauet er utroligt højt her i Indien, så de har lært at acceptere hinandens støjniveau, men har glemt, at det kan have en negativ effekt på andre.

Godt jeg skal videre i morgen.  

Det var umuligt for mig at falde i søvn, uden lidt vind fra en roterende fane i loftet og så med lukket vinduer. Den klamme sved holdt mig vågen. Kl. 1:00 besluttede jeg mig for, at jeg nok måtte taget et andet rum, hvor fanen fungerede. Men receptionisten var nu gået i seng og gitterporten til hotellet var lukket med en hængelås. Jeg kunne se, at der stod en vindblæser på receptionsskranken. Skulle jeg blot tage den eller skulle jeg vække receptionisten, der sikkert sov i værelset tæt på receptionen, da døren der stod på klem.

Jeg valgt at gå om bag disken og hive kontakten ud af væggen og bortføre vindblæseren. Jeg var ikke helt tryg ved sådan at tage situationen i egne hænder. Med vindblæseren for lavt blus samt igen vinduerne åbne, fald jeg i søvn efter at havde klapset mig selv mange gange for at modvirke de små moskitoers angreb.

Jeg vågnede allerede kl. 5. og besluttede at aflevere vindblæseren tilbage. Receptionisten var også allerede oppe og stod med bar overkrop og så lidt skulende på mig, da jeg leverede vindblæseren tilbage og forsøgte at fortælle ham, at Vindfanen på mit værelse rotterede som en helkopter.







17 feb. Ponnani – Mahe 132 km.

Alternativ vej

Jeg må alligevel have opbygget noget overskud på denne tur, for selv om natten var hård at komme igennem, kunne jeg ikke lade være med at lave en lille afstikker ind i landet, det kunne jo være, at jeg støtte på et spændende tilgroet tempel område. Men ingen spændende enklave af små  huse stødte jeg på. Alle husene var alm. familiehuse med hver deres stykke jord. De landsby bebyggelser jeg har mødt i Nord Indien, har mere stået skuldre til skuldre for at overleve.

Jeg nåede efter det alternative forsøg, der forlængede turen med 70 km. til byen Vadakara. Den alternative rute blev lang, da jeg kørte rundt i et flodområde og der kun vise steder var broer, - naturoplevelsen var stor.

Jeg kørte igen helt ude langs kysten nogle km. før, selve byen Vadakara hvor jeg havde besluttet at overnatte, for at finde et strandhotel.

Her i Syd Indien, hedder det ikke mere Hotel eller Guest house men Lodge. De kalder I stedet restauranterne for Hotel. Igen var det de fattige der boede helt ned til vandet. Da jeg kom til det lokale lille rene strandstykke, benyttede jeg igen muligheden for at boltre mig lidt i bølgerne. Igen med en gruppe unge drenge omkring mig, der heldigvis ikke var så anmassende.

Denne gang håbede jeg at finde et hotel der var bedre og hvor jeg kunne nyde at slå mig ned nogle dage. Jeg regnede ud at 4- 5 køre dage var nok til at nå tilbage til Goa. Reelt havde jeg 16 dage tilbage af min MC. journey




Finder drømme hotellet ’French Avenue’ i byen Mahe

Alle Lodge i Vadakara lå inde midt i byen og ingen af dem, så tiltagende ud, så jeg valgte at køre videre for at finde ’Room With a Veiw’. Da jeg efter 20 km. kørsel kørte igennem den mindre by Mahe, så jeg en smuk hvid stor katolsk kirke tæt på hovedvejen og der var lidt mere stil over butikkerne end jeg hidtil havde set, så instinktivt stoppede jeg og spurgte om vej til et Lodge.

Jeg  blev henvist til et statsligt Guest house, der desværre ikke lejede ud til private. De henviste videre til et andet Lodge der kun have rum for 1 nat. Så de henviste mig videre til dette drømme Hotel ’French Avenue’ der ligger på den ene side af en stort idræts område hvor de unge spiller forskellige boldspil. Nogle skoler der ligger i området, benytter den som skolegård.






Foran hotellet blev jeg mødt af en flok hvinene unge skolepiger i 10-12 års alderen, der holdt til i skyggen ved ’French Avenue’. De ville selvfølgelig praktisere deres engelsk med de samme spørgsmål ’whats your name´. Jeg fik taget nogle billeder af pigerne der ville fotografers, hver gang jeg kom tilbage til hotellet. Så jeg fik en email adresse til en af lærerne, så jeg kan sende dem nogle fotos hvor de masser sig sammen for at komme inden for linsen vidvinkel.

Hotellet virkede helt lukket med gitterlågen låst. De unge skoleelever, viste mig hvordan jeg åbnede for at komme ind i hotellet. Det levede fuldstændigt op til sit enkelte men raffineret ydre. Det er moderne enkelt indrettet med stil. Værelset er enkelt men topæstetisk, sengen er blød som en drøm, værelsesbelysningen er enkle og fin. Der er ikke blot et neonrør i loftet og vindfanen bevæger sig som svanevinger. Efter sidste nats svedetur på en hård krøluldsmadras, med en vindfane der ikke duede og så den konstante larm, er dette en drøm.

Værelset har udsigt mod vest, så jeg har eftermiddags solens stråler ind i værelset og kan gennem en gruppe kokospalmers blade, følge hvordan solen langsomt går ned. Prisen for værelset er noget mere end jeg plejer at give. Jeg fik dog en god reduktion, da jeg ikke ville benytte air kondition.

Jeg er flere gange blevet forkølet, af den kølige træk air kondition udsender, derfor undgår jeg den. Værelset er dejligt køligt dag og nat, da hotellet ligger højt og kun 100 m. fra havets kølige brise. Her kan jeg høre de forskellige fugle kalde. De eneste høje lyd, er i dagtimerne hvor børnenes positive råb og skrig virker livsbekræftende på mig.

En vej fra hotellet føre direkte ned til havet, til en lille palmelund der afslutter en meget elegant strandpromenade i Fransk Riviera stil. Jeg tror faktisk, der denne aften var indvielse af palmelunden med nogle historiske bronzerelieffer.






Ulempen ved at rejse alene er at du nogle gange kommer ud for, at en lokal forsøger at hægte sig på dig. Enten for selskabs skyld eller for at afprøve sit engelske. Denne gang klæbede personen sig alt for længe på mig. Endelig lykkedes det for mig, at gå i en anden retning og fri fra ham, troede jeg. Pludselig stod han 10 cm. bag mig og åndende mig i nakken, da han kiggede med på kammeraet skærm. Jeg fik lidt af et chok og i frustration skubbede jeg ham fysisk væk. Nu var ord ikke nok. Jeg fik taget nogle fotos af solnedgangen, men fik ikke nydt oplevelsen, da han tog al fokus.










Den smukke Indiske kultur som skinner igennem forfaldsæstetikken 

Jeg nyder denne franske, moderne enkle stil, dette lille hotel har. Det passer helt fint til mit indre æstetiske luksus dyr. Nu har jeg lidt for længe, måtte undertrykke mit æstetiske behov, der hele tiden bliver påvirket af dette uæstetiske visuelle kaos, jeg ligesom Inderne, selvfølgelig bliver påvirket af.

Som kunstner finder jeg så, disse lyspunkter der opstår, når de historiske kulturelle gennemarbejdede genstande stråler igennem tidens forfald. Denne forfaldsæstetik jeg elsker, hvor historien går i dialog med nutiden og derved skaber dette store spændings forhold mellem fortid, nutid og fremtid.

Med mit kamera udvælger jeg,- og fremhæver disse spændende, historiske, usædvanlige eller menneskelige smukke detaljer. Ta’r dem ud af dette store overordnet kaotiske visuelle billede af æstetisk forfald.

Jeg kørte langs kysten i Mahe for at finde et stykke med strand, uden først at skulle træde igennem en mindre lodseplads. Endelig fandt jeg et stykke strand med mindre skrald, som ikke gav mig denne klump i halsen, så jeg ikke kunne træde igennem skraldet. Igen var jeg ude og nyde havets storhed.


Mahe har indtil frigørelsen i 1954 været en fransk koloni

Mahe var fra 1724 hoved knudepunktet  for Frankrigs aktivitet i Kerala  og bevarede denne by som koloni indtil Indiens frigørelse i 1954. Derfor er byen lidt speciel på grund af sine Franske kulturelle rødder. I dag er befolkningen på 41.000. En størrelse der svare til nationen Liechtenstein.

 


Mahe er nu mest kendt for at sælge spiritus til en meget lav pris på grund af meget lav tax. De har deres egne love og følger ikke resten af Keralas love. Derfor findes der disse helt åbne spiritus butikker over hele den lille by. På selve hovedgaden var der ca. 50-60 
Spiritus butikker, ikke alle lige så elegante som disse.


 St. Teresa’s Church 1736

Room With a View

Når jeg hidtil har snakket om at jeg godt ville finde ’Room With a View’, - så mente jeg det bogstaveligt. På denne journey kan jeg se, at det har været et umuligt krav at forvente. Jeg søger efter et værelse lidt i højden med store vinduer, som foruden dagslys også giver en fornemmelse af frihed, da jeg bruger mange timer i rummet på at ordne fotos og skrive blog. Det er meget få hoteller her i Indien, der ikke har tremmer for deres vinduer. Det er deprimerende med et værelse kun med en enkel briks og et lille cellevindue med tremmer med udsigt til en beton mur 1 m. væk samt neonlys i loftet, så det er umuligt at læse og intet dagslys. Dette er faktisk hvad du får tilbudt alt for ofte. Meget lidt rumligt æstetik. 


’French Avenue’

Udover mig, var der ikke andre gæster på ’French Avenue’ i de 4 dage jeg boede der. De 4 af hotellets 8 værelser var lejet ud til lægestuderende, der for øjeblikket havde studie fri. Restauranten i stueetagen var ude af drift og I toppen var der et stor konferencerum. Receptionisterne var flinke at lave en kop kaffe til mig om morgenen.

Så jeg nød dette mit hjem i fuldstændig ro og fred. Jeg forsøger at lægge planerne fast for de sidste 2 uger. Jeg har heldigvis opdaget, at der på min vej langs kysten, lidt inde i landet i bjergområdet i 1000 m. højde, er der to Hindu Pilgrims Centre Tempelbyer Sringeri og  Kollur. Derefter kan jeg langs kysten besøge en tredje Hindu Pilgrims Center Tempelbyen Gokaran.

Heldigvis er min frygt for at følge kystlinjen, vent til en spænding for at besøge de næste tempel byer. Men før  Sringeri, har jeg tænkt mig at lave et stop i badebyen Bekal.        


Højre fod hævet af held og uheld

Da jeg gik en tur Mahe området, var jeg lidt uheldig, at miste grebet om mit lille kamera, der faldt mod jorden. Jeg var dog hurtigt nok til at afbøde dets fald mod asfalten, med min bare vrist i sandaler. Det gjorde forbandet ondt, da hjørnet ramte min nøgne vrist. Kameraet gjorde derefter et lille videre bump ned på asfalten, så jeg afbødet uheldet. Kameraet var reddet. Samme aften, var jeg uheldig at ramme en stor sten, der stak op af sandet, med stor kraft. Mine to mellemste tæer hævede til det dobbelte. Heldigvis, er det ikke højre fod jeg skifter fod gear med, men venstre. Godt jeg ikke skal videre før om et par dage, for alm. sko gør ondt at have på.     





21. feb. Mahe – Bekal 171 km.

Hvor heldig kan man være på en dag

Kom godt af sted fra Mahe, Vejen langs kysten var helt fin uden huller og heller ikke så meget trafik som frygtet. Da jeg har kørt ca. 40 km. stopper jeg i en mindre by for at ville sikre mig, at jeg havde valgt den rette vej og derfor vil jeg tjekke med min Iphone, som jeg fisker op af min h. jakkelomme. Jeg forsøger at finde mine briller, der normal vil ligge løst i min v. jakkelomme. Der er ingen briller, de må være faldet ud. Det er så mit andet par briller jeg har tabt ud af min v.jakkelomme. Jeg har valgt at have brillerne løst liggende i lommen, så jeg nemt kan komme til dem. Men i lommen, har jeg også et lommetørklæde som jeg engang imellem, er tvungen at benytte.

Måske har jeg ikke lagt dem i lommen, måske ligger de stadig i min lille rygsæk, som jeg altid har på ryggen, for at beskytte min computer samt mit store kamera mod de hårde bump, man konstant kommer ud for på MC. Stødende bliver afbødet via min krop. I rygsækken har jeg desuden mit pas, kørekort, tegnbog, visakort samt min vigtige Logbook. Rygsækken går jeg hele tiden går rundt med. Jeg forsøger at tage rygsækken af for at kigge efter mine briller. Men hvor er rygsækken henne, jeg har den ikke på ryggen.

Under de lange kørsler, har jeg altid mit rygbeskyttelses skjold på, som er spændt fast som en rygsæk. Derfor har jeg hele tiden fornemmelsen af at ha’ en rygsæk på.

Panikken breder sig i mit sind og katastrofe senarier vælte ind over en. Har jeg glemt den i Mahe. Jeg kigger mig bagud og ser rygsækken med computer og kamera ligge løst, der i hjørnet i den h.del af bagage stativet. I den v. del, har jeg fastspændt en vadsæk.

Det er utroligt heldigt, at den ikke er faldet af under kørslen. Det skyldes selvfølgelig at jeg har kørt lige ud, uden de store sving, samt ikke har kørt på vejstrækninger fyldt med huller og bump.

Det var et par minutter, hvor ens hjerne og sind først står helt stille og så i et split sekund eksplodere i tusinde tanker of følelser.







Strømmen i MC. batteriet er forsvundet

Da jeg nåede Bekal stoppede jeg på hovedgaden, ved en pengeautomat for at hæve kontanter. Da jeg kom ud virkede selvstarteren ikke. Jeg prøvede mange gange men den ville ikke starte. Jeg prøvede lyset og kunne se, at der manglede strøm. Jeg tænkte,- jeg må så kunne kickstarte den. Jeg kunne mærke at jeg var ude af form med det. Nej jeg gider ikke, at skulle kickstarte hver gang jeg skulle køre. Jeg spurgte om der ikke var et værksted i nærheden. Det lå så 20 m. væk. Hvor heldig kan man være.

Batteriets elektriske ledninger var ikke ordentligt samlet, så det gav maximal strøm. Dagen før havde jeg ellers lige fået stoppet et hul i batteriet, da det lækkede batterivæske. Mekanikker havde altså ikke samlet det elektriske ordentligt igen. Det er nu ikke første gang jeg på mine ture rundt til de forskellige MC. værksteder er ude for, at man ikke er helt klar over hvad man gør.

Heldigvis fik denne MC. mekanikker rettet op på den andens fejl.

Jeg fandt også en brille butik og købte to par læsebriller, selv om det ikke var den helt rette styrke, for ellers vil det være svært for mig at læse og skrive. Jeg havde ellers taget hele 3 par briller med for en sikkerheds skyld, da jeg ved at jeg nemt kan miste et par. Det tredje par mistede jeg allerede i starten af turen.

Heller ikke i denne by lykkedes det mig at finde et hotel med udsigt. 





AUM

Bjarne v.H.H.Solberg


















Ingen kommentarer: