MC. Honda 125 cc. årgang 2006
På vej fra lufthavnen til Hanoi
MC. Vietnam Journey 2016 / Hanoi/ Phu Yen/ Mai Chau/ Cam Thuy/ Yen Cat/ Huong Khe/ Son Trach/ Tang Ky/ Hue/ Da Nang/ Hue Beach/ Phu Viet/ Thien Cam/ Xuan An/ Diem Dien/ Do Son/ Ha Long/ Hanoi/ - 42 dage / 3.110 km. / 18 køredage = 173 km. pr. dag.
24 feb. – 5 april 2016
Motorcykel rapport B.v.H.H.S.
Hanoi Lufthavn
06:00
befinder jeg mig i Hanoi lufthavn, godt mat i koderne. Jeg føler ikke rigtig
glæden sitre i mit indre for at komme ud på denne nye MC. Vietnam journey. Den
dejlig rastløshed jeg normalt har følt i mit indre, for så hurtigt som muligt
at finde en MC. og så begive mig ud i mødet med en anden kultur er desværre
ikke rigtig nærværende.
Jeg har det lidt ligesom
film instruktøren Krzysztof Kieslowski, der blev spurgt om hvordan han havde det. Han
svarede lidt melankolsk ’so and so’.
Jeg har denne gang haft
det lidt svært med at finde ’the spirit’.
Over højtaleren beder de
mig gå til Informationskranken. Min bagage er desværre ikke fløjet samme vej
som mig og mit hotel har desuden glemt at sende en Taxa som lovet.
Situationer som disse er
jeg efterhånden blevet meget afslappet over for. De skærper ens sanser og
kræver ens nærvær.
Jeg er nok blevet lidt
metaltræt, det er trods alt min MC.Journey nr. 8 i løbet af 13 år.
09:30 står jeg allerede hos den første MC.udlejer
Jeg blev hentet af en
ung mand på MC. sendt af udlejeren som hotellet havde samarbejde med. MC turen fra
hotellet til MC. udlejeren, gav mig et godt indblik i hvordan man nemt og
smidigt kan komme hurtigst frem til målet, ved ikke at lade sig begrænse af de
snærende færdselsregler, han snoede sig som en ål mellem de hundredevis af MC
på de store veje. Kørte direkte mod trafikken, over for rødt og speedede voldsomt
op på korte strækninger. Jeg gjorde ham opmærksom på, at han havde en ældre
herre uden styrthjelm på bagsædet og derfor burde sætte tempoet ned. Han mente
det var OK, han havde fuld kontrol over situationen, jeg skulle bare være hel
tryg. Det lader til at være et eldorado for trafiklovbryder og drengerøve. Politiet
lader til at koncentrere sig om andre sager.
Trafikken er meget tæt med få trafiklys og fodgængerfelter. Hvis man vil
krydse en vej, må man direkte køre frem og bryde den tætte strøm af MC og
biler. Det kræver lidt mod, at bevæge sig rundt på MC eller som fodgænger, der
skal krydse vejen, selv om de generelt køre i et roligt tempo.
Trafikken er lidt
tættere her i Hanoi med 7 mill. indb. end i Delhi og Jakarta. Der er ikke så
mange biler men mange små MC. I hele Vietnam er der 16 mill. MC.
Jeg besluttede, jeg ændrede, jeg er stadig tvivlende
Jeg besluttede mig efter 2 dages ihærdig rekognoscering, at købe og ikke leje en Motorcykel denne gang.
Det er ikke nogen stor maskine jeg har valgt at købe. Det er en Honda Win 110cc årg. 2006 for 350 $. Japansk fremstillet. Den er en mellemting mellem en knallert og en MC.
Det er den samme Honda Win 100-110cc model, blot fremstillet i Kina eller Vietnam, som hovedparten af alle backpackerne vælger at købe brugt og billigt for 200-300$ i Ho Chi Minh, for at køre hele vejen op gennem Vietnam til Hanoi. Mange har taget turen via Bangkok. Det er først nu, at jeg bliver opmærksom på den store MC trend blandt de unge backpackers.
Via internet forsøger de så, at sælge den videre til en andre backpackers, der har tænkt sig at tage turen fra Hanoi til Ho Chi Minh. Jeg har været på internet og kan se, at de forlanger det samme for deres Honda, som du kan købe den for hos MC. udlejeren. Priserne på MC. her i Hanoi er lavere end i Ho Chi Minh, da de fleste backpackers MC ender op i Hanoi i området omkring den gamle bydel.
Skolebørn der hentes
De fleste er nok tvungen
til at sælge den til en meget laver pris til MC. sælgerne. Min MC. sælger
kunne love mig at tilbage købe min Honda for ca. 250 $, hvis der ikke var sket
ulykker med MC.
Dagen efter vendte jeg
tilbage til MC udlejeren, da speedometeret og kilometer tælleren slet ikke
virkede. Desuden var der voldsomme problemer med selve gearet engang imellem.
Udlejeren gjorde mig
klart, at de fleste af hans MC. var speedometeret og kilometertælleren sat ud
af funktion. Jeg forstod slet ikke hans forklaring. Men i alle tilfælde var det
svært at vurdere hvor slidte hans MC. var, da det var umuligt at se hvor mange
km. de havde kørt.
Mens de ordnede
gearproblemerne, afprøvede jeg en lidt større Honda 125cc. Den var lidt større,
stærkere men samtidig en del mere larmende. Den har det minus, at gearskiftet
er omvendt. Når man skal fra første gear til 2,3,4 og 5 skal man trykke
gearstangen ned med foden i stedet for at presse op med foden. Det vil nok tage
et par dage før min hjerne og krop har kodet dette ind. Størrelsen passede mig
meget bedre. Hvis jeg gav ham 50 $ ekstra kunne vi bytte over. Han lovede at
ville give omkring 250-275 $ ved tilbagekøb. Men var det et godt køb. Jeg
fornemmer at jeg vil få problemer med den, da den ser temmelig slidt og hærget
ud. Men jeg har haft MC motor problemer på alle mine tidligere MC rejser, så
derfor skræmmer det mig ikke særligt. Over årene kan jeg se at jeg ikke altid
har truffet det bedste valg af MC.
Jeg kunne godt have lejet
en større MC. men den ville mindst have kostet mig 20 $ pr dag. Så det ville
blive 700 $ for 35 dage.
Her i Vietnam har man sat
en max grænse på 175cc for MC. hvis man vil slippe med en lav
registreringsafgift. De større MC. er meget dyrere. Derfor er der meget få Vietnamesere
der køre på de stor MC.
Jeg har på mine andre MC
journey ikke ville købe MC. da der så skulle laves en masse papir på ejeskift
samt forsikring og derefter besværet med at få den solgt i løbet af et par
dage.
Her i Vietnam behøver du
ikke at blive ind registret eller have forsikring. Derfor er det faktisk
lettere end at leje.
Vietnam og Hanoi
Vietnam er en Socialistisk Etpartistat. Vietnam
Kommunistparti oprettet af Ho Chi Minh i 1931 er ifølge forfatningen
’samfundets ledende organisation. Vietnam har 90 mill. indb.
Hvor 81% er ateister, 9%
buddhister, 7% katoliker, 2% Hoa Hoa, 1% Cao-dai. De
vigtigste industrier findes indenfor minedrift, fødevarer og tekstiler. Ris er landets vigtigste produkt. Hanoi er
hovedstaden og har 7 mill. indb.
Det er koldere her i
Hanoi end jeg havde regnet med. I dagtimerne 15 c. om natten 10 c. Så den første aften uden min bagage, var det
svært for mig at holde varmen på hotelværelset. Jeg måtte beholde min
læderjakke på.
Det har desværre været disset
og overskyet de første 3 dage. Først den 4 dag kom solen frem om eftermiddagen.
Dejligt at fornemme dens varme stråler gennemtrænge den lette dis der stadig lå
henover Hanoi, hvis det ikke skyldes luftforurening.
Jeg har valgt, at først
når jeg er retur i Hanoi, vil jeg koncentrer mig om at se byens seværdigheder.
Jeg har prioriteret at finde en MC og derefter at komme ud af storbyens
omklamrende heksekedel af larm og energi.
Jeg tager mig dog tid
til at se Ho Chi Minh’s mausoleum og museum.
Krigen
i Vietnam hvor Ho Chi Minh var en politisk nøglefigur, var med til at farve min
politiske holdning
Det spirituelle i alle dets udtryksformer, giver livet en ekstra dimension.
Disse
kunstige blomster kan kun sanses med synet. Kunstig skønhed har sine
begrænsninger
Jeg fik gået meget rundt I den gamle bydel (Old Quarter) hvor mit hotel ligger, da bydelen er utrolig svær at finde rundt i. Den er opbygget som en labyrint af små huse, butikker, mennesker og køretøjer. Når det er mørkt ser alt helt anderledes ud. Heldigvis har de gadeskilte så man via kort kan orientere sig. Der køre meget få biler rundt i denne bydel, da gaderne er så snævre og fyldt med parkerede MC. så man som fodgænger må gå ude på gaden. Det er i denne bydel der er liv. Men ellers er Hanoi ikke den mest spændende visuelle by.
Jeg fik gået meget rundt I den gamle bydel (Old Quarter) hvor mit hotel ligger, da bydelen er utrolig svær at finde rundt i. Den er opbygget som en labyrint af små huse, butikker, mennesker og køretøjer. Når det er mørkt ser alt helt anderledes ud. Heldigvis har de gadeskilte så man via kort kan orientere sig. Der køre meget få biler rundt i denne bydel, da gaderne er så snævre og fyldt med parkerede MC. så man som fodgænger må gå ude på gaden. Det er i denne bydel der er liv. Men ellers er Hanoi ikke den mest spændende visuelle by.
MC. Vietnam journey
Med udgangspunkt i Hanoi i Nord Vietnam, hvor jeg vil leje en motorcykel er min plan, at køre fra Nord Vietnam mod syd til Central Vietnam. Fra Hanoi vil jeg køre mod vest gennem det frodige bjerglandskab til byen Mai Chau. Derefter forsætte syd på langs Ma Floden gennem bambusskovene til byen Tan Ky. Derefter følge Ho Chi Minh vejen der løber tæt op ad grænsen til Laos og videre mod Phong Nha’s naturpark, hvor der findes 65 km. huler og underjordiske floder. Derefter vil jeg passere den historiske 5 km. brede demilitariserede zone mellem nord og syd, hvor man stadig kan se spor, efter de mange bomber med napalm og plantegift. Videre via Khe Sanh til My Son for at se historiske ruiner og videre ud til kysten til den tidligere meget vigtige handelsby Hoi An. Herfra begynder min rejse tilbage mod Hanoi via kystvejen. Efter byen Da Nag gør jeg ophold i Kejserbyen Hue ved ’Perfume River’ for at opleve de mange kulturelle og historiske steder. Videre tilbage gennem den demilitariserede zone for at opleve Vinh Moc Tunnelerne der blev lavet under krigen i helt op til 30 m. dybde, hvor der levede op til 600 mennesker. Videre langs kysten til Dong Hoi, Dien Chau, Nin Binh, opleve Halong Bay og retur til Hanoi. I alt vil denne motorcykel rejse blive på ca. 3.000 km.
Med udgangspunkt i Hanoi i Nord Vietnam, hvor jeg vil leje en motorcykel er min plan, at køre fra Nord Vietnam mod syd til Central Vietnam. Fra Hanoi vil jeg køre mod vest gennem det frodige bjerglandskab til byen Mai Chau. Derefter forsætte syd på langs Ma Floden gennem bambusskovene til byen Tan Ky. Derefter følge Ho Chi Minh vejen der løber tæt op ad grænsen til Laos og videre mod Phong Nha’s naturpark, hvor der findes 65 km. huler og underjordiske floder. Derefter vil jeg passere den historiske 5 km. brede demilitariserede zone mellem nord og syd, hvor man stadig kan se spor, efter de mange bomber med napalm og plantegift. Videre via Khe Sanh til My Son for at se historiske ruiner og videre ud til kysten til den tidligere meget vigtige handelsby Hoi An. Herfra begynder min rejse tilbage mod Hanoi via kystvejen. Efter byen Da Nag gør jeg ophold i Kejserbyen Hue ved ’Perfume River’ for at opleve de mange kulturelle og historiske steder. Videre tilbage gennem den demilitariserede zone for at opleve Vinh Moc Tunnelerne der blev lavet under krigen i helt op til 30 m. dybde, hvor der levede op til 600 mennesker. Videre langs kysten til Dong Hoi, Dien Chau, Nin Binh, opleve Halong Bay og retur til Hanoi. I alt vil denne motorcykel rejse blive på ca. 3.000 km.
Ho Ho Ho Chi Minh
Kærlige tanker
Bjarne v.H.H.Solberg
Ingen kommentarer:
Send en kommentar