onsdag den 9. marts 2016

MOTORCYKEL VIETNAM / HANOI REJSE 2016 nr.1

MC. Honda 125 cc. årgang 2006

På vej fra lufthavnen til Hanoi

 

MC. Vietnam Journey 2016 / Hanoi/ Phu Yen/ Mai Chau/ Cam Thuy/ Yen Cat/ Huong Khe/ Son Trach/ Tang Ky/ Hue/ Da Nang/ Hue Beach/ Phu Viet/ Thien Cam/ Xuan An/ Diem Dien/ Do Son/ Ha Long/ Hanoi/  -  42 dage / 3.110 km. / 18 køredage = 173 km. pr. dag.


24 feb. – 5 april 2016

Motorcykel rapport B.v.H.H.S.


Hanoi Lufthavn

06:00 befinder jeg mig i Hanoi lufthavn, godt mat i koderne. Jeg føler ikke rigtig glæden sitre i mit indre for at komme ud på denne nye MC. Vietnam journey. Den dejlig rastløshed jeg normalt har følt i mit indre, for så hurtigt som muligt at finde en MC. og så begive mig ud i mødet med en anden kultur er desværre ikke rigtig nærværende.

Jeg har det lidt ligesom film instruktøren Krzysztof Kieslowski, der blev spurgt om hvordan han havde det. Han svarede lidt melankolsk ’so and so’. 

Jeg har denne gang haft det lidt svært med at finde ’the spirit’.

Over højtaleren beder de mig gå til Informationskranken. Min bagage er desværre ikke fløjet samme vej som mig og mit hotel har desuden glemt at sende en Taxa som lovet.

Situationer som disse er jeg efterhånden blevet meget afslappet over for. De skærper ens sanser og kræver ens nærvær.

Jeg er nok blevet lidt metaltræt, det er trods alt min MC.Journey nr. 8 i løbet af 13 år. 


09:30 står jeg allerede hos den første  MC.udlejer

Jeg blev hentet af en ung mand på MC. sendt af udlejeren som hotellet havde samarbejde med. MC turen fra hotellet til MC. udlejeren, gav mig et godt indblik i hvordan man nemt og smidigt kan komme hurtigst frem til målet, ved ikke at lade sig begrænse af de snærende færdselsregler, han snoede sig som en ål mellem de hundredevis af MC på de store veje. Kørte direkte mod trafikken, over for rødt og speedede voldsomt op på korte strækninger. Jeg gjorde ham opmærksom på, at han havde en ældre herre uden styrthjelm på bagsædet og derfor burde sætte tempoet ned. Han mente det var OK, han havde fuld kontrol over situationen, jeg skulle bare være hel tryg. Det lader til at være et eldorado for trafiklovbryder og drengerøve. Politiet lader til at koncentrere sig om andre sager.

Trafikken er meget tæt med få trafiklys og fodgængerfelter. Hvis man vil krydse en vej, må man direkte køre frem og bryde den tætte strøm af MC og biler. Det kræver lidt mod, at bevæge sig rundt på MC eller som fodgænger, der skal krydse vejen, selv om de generelt køre i et roligt tempo.

Trafikken er lidt tættere her i Hanoi med 7 mill. indb. end i Delhi og Jakarta. Der er ikke så mange biler men mange små MC. I hele Vietnam er der 16 mill. MC.













Jeg besluttede, jeg ændrede, jeg er stadig tvivlende

Jeg besluttede mig efter 2 dages ihærdig rekognoscering, at købe og ikke leje en Motorcykel denne gang.

Det er ikke nogen stor maskine jeg har valgt at købe. Det er en Honda Win 110cc årg. 2006 for 350 $. Japansk fremstillet. Den er en mellemting mellem en knallert og en MC.

Det er den samme Honda Win 100-110cc model, blot fremstillet i Kina eller Vietnam, som hovedparten af alle backpackerne vælger at købe brugt og billigt for 200-300$ i Ho Chi Minh, for at køre hele vejen op gennem Vietnam til Hanoi. Mange har taget turen via Bangkok. Det er først nu, at jeg bliver opmærksom på den store MC trend blandt de unge backpackers.

Via internet forsøger de så, at sælge den videre til en andre backpackers, der har tænkt sig at tage turen fra Hanoi til Ho Chi Minh. Jeg har været på internet og kan se, at de forlanger det samme for deres Honda, som du kan købe den for hos MC. udlejeren. Priserne  på MC. her i Hanoi er lavere end i Ho Chi Minh, da de fleste backpackers MC ender op i Hanoi i området omkring den gamle bydel.





  Skolebørn der hentes


De fleste er nok tvungen til at sælge den til en meget laver pris til  MC. sælgerne. Min MC. sælger kunne love mig at tilbage købe min Honda for ca. 250 $, hvis der ikke var sket ulykker med MC.

Dagen efter vendte jeg tilbage til MC udlejeren, da speedometeret og kilometer tælleren slet ikke virkede. Desuden var der voldsomme problemer med selve gearet engang imellem.

Udlejeren gjorde mig klart, at de fleste af hans MC. var speedometeret og kilometertælleren sat ud af funktion. Jeg forstod slet ikke hans forklaring. Men i alle tilfælde var det svært at vurdere hvor slidte hans MC. var, da det var umuligt at se hvor mange km. de havde kørt.

Mens de ordnede gearproblemerne, afprøvede jeg en lidt større Honda 125cc. Den var lidt større, stærkere men samtidig en del mere larmende. Den har det minus, at gearskiftet er omvendt. Når man skal fra første gear til 2,3,4 og 5 skal man trykke gearstangen ned med foden i stedet for at presse op med foden. Det vil nok tage et par dage før min hjerne og krop har kodet dette ind. Størrelsen passede mig meget bedre. Hvis jeg gav ham 50 $ ekstra kunne vi bytte over. Han lovede at ville give omkring 250-275 $ ved tilbagekøb. Men var det et godt køb. Jeg fornemmer at jeg vil få problemer med den, da den ser temmelig slidt og hærget ud. Men jeg har haft MC motor problemer på alle mine tidligere MC rejser, så derfor skræmmer det mig ikke særligt. Over årene kan jeg se at jeg ikke altid har truffet det bedste valg af MC.

Jeg kunne godt have lejet en større MC. men den ville mindst have kostet mig 20 $ pr dag. Så det ville blive 700 $ for 35 dage.

Her i Vietnam har man sat en max grænse på 175cc for MC. hvis man vil slippe med en lav registreringsafgift. De større MC. er meget dyrere. Derfor er der meget få Vietnamesere der køre på de stor MC.  

Jeg har på mine andre MC journey ikke ville købe MC. da der så skulle laves en masse papir på ejeskift samt forsikring og derefter besværet med at få den solgt i løbet af et par dage.

Her i Vietnam behøver du ikke at blive ind registret eller have forsikring. Derfor er det faktisk lettere end at leje.


Vietnam og Hanoi 

Vietnam  er en Socialistisk Etpartistat. Vietnam Kommunistparti oprettet af Ho Chi Minh i 1931 er ifølge forfatningen ’samfundets ledende organisation. Vietnam har 90 mill. indb.
Hvor 81% er ateister, 9% buddhister, 7% katoliker, 2% Hoa Hoa, 1% Cao-dai. De vigtigste industrier findes indenfor minedrift, fødevarer og tekstiler. Ris er landets vigtigste produkt. Hanoi er hovedstaden og har 7 mill. indb.

Det er koldere her i Hanoi end jeg havde regnet med. I dagtimerne 15 c. om natten 10 c.  Så den første aften uden min bagage, var det svært for mig at holde varmen på hotelværelset. Jeg måtte beholde min læderjakke på.  

Det har desværre været disset og overskyet de første 3 dage. Først den 4 dag kom solen frem om eftermiddagen. Dejligt at fornemme dens varme stråler gennemtrænge den lette dis der stadig lå henover Hanoi, hvis det ikke skyldes luftforurening.  

Jeg har valgt, at først når jeg er retur i Hanoi, vil jeg koncentrer mig om at se byens seværdigheder. Jeg har prioriteret at finde en MC og derefter at komme ud af storbyens omklamrende heksekedel af larm og energi.

Jeg tager mig dog tid til at se Ho Chi Minh’s mausoleum og museum.






 
Krigen i Vietnam hvor Ho Chi Minh var en politisk nøglefigur, var med til at farve min politiske holdning






Det spirituelle i alle dets udtryksformer, giver livet en ekstra dimension.




Disse kunstige blomster kan kun sanses med synet. Kunstig skønhed har sine begrænsninger


Jeg fik gået meget rundt I den gamle bydel (Old Quarter) hvor mit hotel ligger, da bydelen er utrolig svær at finde rundt i. Den er opbygget som en labyrint af små huse, butikker, mennesker og køretøjer. Når det er mørkt ser alt helt anderledes ud. Heldigvis har de gadeskilte så man via kort kan orientere sig. Der køre meget få biler rundt i denne bydel, da gaderne er så snævre og fyldt med parkerede MC. så man som fodgænger må gå ude på gaden. Det er i denne bydel der er liv. Men ellers er Hanoi ikke den mest spændende visuelle by.
 














MC. Vietnam journey

Med udgangspunkt i Hanoi i Nord Vietnam, hvor jeg vil leje en motorcykel er min plan, at køre fra Nord Vietnam mod syd til Central Vietnam. Fra Hanoi vil jeg køre mod vest gennem det frodige bjerglandskab til byen Mai Chau. Derefter forsætte syd på langs Ma Floden gennem bambusskovene til byen Tan Ky. Derefter følge Ho Chi Minh vejen der løber tæt op ad grænsen til Laos og videre mod Phong Nha’s naturpark, hvor der findes 65 km. huler og underjordiske floder. Derefter vil jeg passere den historiske 5 km. brede demilitariserede zone mellem nord og syd, hvor man stadig kan se spor, efter de mange bomber med napalm og plantegift. Videre via Khe Sanh til My Son for at se historiske ruiner og videre ud til kysten til den tidligere meget vigtige handelsby Hoi An. Herfra begynder min rejse tilbage mod Hanoi via kystvejen. Efter byen Da Nag  gør jeg ophold i Kejserbyen Hue ved ’Perfume River’ for at opleve de mange kulturelle og historiske steder. Videre tilbage gennem den demilitariserede zone for at opleve Vinh Moc Tunnelerne der blev lavet under krigen i helt op til 30 m. dybde, hvor der levede op til 600 mennesker. Videre langs kysten til Dong Hoi, Dien Chau, Nin Binh, opleve Halong Bay  og retur til Hanoi. I alt vil denne motorcykel rejse blive på ca. 3.000 km.





 Ho Ho Ho Chi Minh


Kærlige tanker

Bjarne v.H.H.Solberg







                                                       

































Ingen kommentarer: