4
Marts / Det er gråt og overskyet
Mai Chau - Cam Thuy 110 km.
10 am. - Jeg har besluttet at tage videre og
håber vejret vil klare op og solen vil dukke frem i løbet af dagen. Men des længere
jeg kommer op i bjergene des mere tåget bliver det, så det bliver sværere at
orientere sig. Men da der ikke er så meget trafik er det OK.
Morgentågen går hen og bliver til småregn. Så jeg
må finde mit regntøj frem samt det vandtætte beskyttelses hylster til min
bagage.
Vejene er ind imellem meget hullet, så det er
lidt hårdt for armene med de mange rystelser. Denne lettere model MC mangler
lidt tyngde og ligger derfor ikke så stabil på vejene. Ond i røven får jeg efter
30 km. Det plager en et stykke tid og så har man vænnet sig til dette. Det
samme gælder også mine arme og hænder. Specielt højre hånd som jeg speeder op
og ned med. Engang imellem må jeg slippe speederen og ryste arm og hånd kraftigt. Mine ben og knæ kan heller ikke lide denne uvante fastlåste
position, så jeg må under kørslen engang imellem strække benene.
Det tog et par dage for min hjerne og krop, at indøve og tilpasse det
omvendte gearskifte,. Jeg kommer stadig engang
imellem til at skifte fra 5 gear op i neutral og så til 1 gear. Det resultere i at MC motoren bremser
kraftigt op. Min venstre fod jeg
skifter gear med, er en smule kvæstet, da jeg de første par dage lavede mange
gearskifte fejl.
Man opbygger automatisk spændinger, når man
sidder fastlåst i samme stilling, alt for lang tid på en MC. Men min krop vil
langsom tilvænne sig disse nye fysiske krav.
Selv om jeg dyrker daglig Yoga med diverse stræk
og smidigheds øvelser, er det ikke nok. Det hjælper meget, at jeg engang
imellem stopper på MC for at tage foto. Det aflaster nogle af mine fysiske
spændinger.
Jeg er en ældre herre, der ikke mere har
ungdommens fulde styrke, men stadig meget af ungdommens viljekraft og parathed
til at vænne kroppen til disse nye fysiske udfordringer.
Nok kræver de store MC som jeg plejere at køre
på, mere fysik i almindelighed, men de ligger mere stabilt på vejen, med meget
mindre rystelser og derved bliver man ikke så træt. Uheldigvis udsender min
Honda kaskader af små larmende eksplosioner, som er trættende at høre på.
Ikke smart når jeg gerne lidt upåagtet, vil tage et foto.
Svært
at være Vegetar i Vietnam
Jeg er heldig, at finde et hotel, hvor mit værelse
med balkon vender ud mod rismarkerne væk fra hovedvejen.
Om aftenen forsøger jeg at finde en lidt større
restaurant, hvor de har vegetarretter på deres menu. I de mindre byer har jeg opgivet de lokale. Alle Vietnamesisk madretter har ligesom i Indonesien kød
eller fisk som en del af retten. Hvis kød eller fisk ikke direkte er tilsat, så er
der tilsat kraft fra disse for at give retterne smag. I en storby som Hanoi, var det nemt at finde en restaurant med nogle få specielle vegetar retter.
I denne by lykkedes det mig, at finde en restaurant,
der kunne tilbyde mig kål og ris. Så jeg fik en stor portion tilberedt kål, ris
og kraften fra vandet hvori kålen er kogt om suppe. Meget simpel ret.
Min
MC er gået død
Da jeg skal starte for at køre til mit hotel, er
der ingen strøm på MC. Den er fuldstændig død. Jeg forsøger at kickstarte den.
Men det er umuligt. Der er ingen mennesker på vejen der evt. kan hjælpe med at
give mig et skub.
Da det er en lidt lettere type MC lykkedes det
mig, at benytte den lille hældning, der er på vejen til at selv at løbe
den i gang. Det er ikke første gang, at starteren ikke virker, selv om jeg lige
har fået nyt batteri. Utroligt mange gange de sidste par dage, når jeg er
stoppet for at tage fotos, har jeg måtte kickstarte den. Meget anstrengende,
da det er en type MC der ikke er så let at kickstarte.
Problemerne med min Honda begynder nu at vise sig
.
Landarbejder
og skolebørn forsvinder bag sukkerrørsmarkerne
Det lysegrønne Binh Minh Hotel
Fra
balkonen der vender ud mod rismarkerne, hvor jeg sidder og skriver, passere landarbejdere og skolebørn på vejen, der løber henover rismarkerne og så er de
pludselig væk bag de høje sukkerrørsmarker. Jeg besluttede næste dag, at se hvor
vejen ender.
Jeg køre
ud over rismarkerne. Jeg støder på
denne meget lange bambus bro, hvor alle
bambusserne der ligger på tværs, ligger helt løse, så man ligesom køre på rullende larmende bambus,
der samtidig giver efter. Lidt foruroligende. Men når de lokale kan køre på dem, kan jeg vel også. Midtvejs bliver jeg stoppet af en vagt, der skal have 1 kr. i
afgift, sikkert til at holde broen ved lige.
Jeg køre lidt rundt i nogle små landsbyer, uden
den helt store visuelle oplevelse
Efter min sidste vegetariske oplevelse, forsøgte
jeg på mit Hotel, at spørge værtinden ved hjælp af Google translater på min
mobil til Vietnamesisk: ’Kan jeg spise her i aften.
Jeg er vegetar’. Det virkede fint selv om de normalt ikke laver mad. Hun
serverede lidt flere forskellige kogte grønsager, tofu og ris.
6
Marts / Køre videre for at se Citadel af Ho-Dynastiet
Cam Thuy – Yen Cat 130 km.
På min
rute videre kørte jeg forbi fæstningsanlægget ’ Nha Ho Citadel’ der er sat på UNESCO Verdens Kulturarvs liste. Ret historisk er det et interessant sted at
besøge, men for et visuelt menneske, var der ikke meget at se. Denne
citadel bygget i 1397 af Ho-dynastiet, betragtes som den eneste sten citadel
tilbage i Sydøstasien og er en af de få rester i verden. Rent visuelt er der
ikke meget mere end denne og to andre indgangsportaler.
Jeg
kørte henover rismarkerne, for at tage fotos af denne skønne visuelle gravplads
op af bjergsiden. Måtte skubbe MC hele vejen tilbage til hovedvejen, da jeg
igen ikke kunne kickstarte den ved egen kraft. Der var en stejl nedkørsel til
markvejen jeg benytte som startrampe
Den døde
bæres i optog gennem byen
Buddhisterne, Taoisterne og Confucianisterne er gået
sammen i en treenighed som uden tvivl præger den visuelle udformning og
symbolik af gravene. I Vietnam er 9 % Buddhister.
17:00 – Når jeg frem til Yen Cat
Jeg indlogere mig i et stort forfalden Hotel. Med
hensyn til middagsmad blev jeg henvist til hovevejen ’Ho Chi Minh Trail’ jeg
var kommet af. Der lå nogle store restauranter, der var ganske tomme. Det ene sted, var de parate til at lave speciel vegetar mad, nu da der ikke var nogle kunder.
Så jeg fik igen en slags kogt kål, tofu og ris samt suppe af kålvandet. Det var
så tredje dag i træk jeg fil kål og ris med lidt variation og smag.
7
Marts / ’Ho Chi Minh Trail’
Yen Cat – Huong Khe 230 km.
Igen kan jeg ikke få den kickstartet. 3-4 Vietnamesere forsøger at hjælpe mig. De kigger på tænd spolen og tændingen og
forsøger at se om den slår gnister. Endelig efter diverse forsøg fra deres side
på at løse mit problem, får jeg en af dem overtalt til at forsøge at skubbe mig
i gang. Efter et par forsøg lykkedes det at få gang i motoren.
Jeg kører straks hen på et værksted og får dem
til at udskifte topstykket til tændrøret i håbet om at det løse mit start problem. Jeg fik
samtidig skiftet olie for at være på den sikre side.
Jeg har valgt at køre noget længere i dag. Udnytte at Ho Chi Minh vejen er i så fin
stand. Samtidig er det minimal hvad man møder af modkørende trafikanter.
Under krigen var Ho Chi Minh Trail kun en meget smal passage rute med skrøbelige
spinkle broer som de kommunistiske
tropper benytte når de bevægede sig fra Nord Vietnam til Saigon.
Derfor føre vejen ikke naturligt igennem mange små byer.
Der er rigtig langt imellem de større byer, hvor man kan finde et hotel. Her i Vietnam er der dog flere hoteller i de lidt mindre byer, end jeg har oplevede på
mine MC. rejser i Indonesien og Indien.
Katolske
Kirker og gravpladser
Det er
først nu i midt Vietnam, at jeg støder på katolske gravpladser og mange katolske kirker. 7 % af vietnameserne er katolikker
Tankstation
hotel med balkonudsigt til en hovedvej
Naturen har været helt i top, men vejret
har hele dagen været meget tåget og disset med tågeregn. Så turen har været
lang og anstrengende.
Solen har kun været fremme et par dage i
løbet af de to uger jeg nu har været i Vietnam. Ellers gråt, gråt og tåget.
Jeg valgte at stoppe ved denne ’Tank
Station Hotel’ der ligger 5 km før byen Huong Khe. Jeg
tænkte at dette hotel måske havde udsigt ud over markerne. Det havde det også,
men så ville solen skinne direkte ind af vinduet, en stor del af eftermiddagen.
Jeg havde mere brug for at side i lidt
skygge med en balkondør åben. Så for lidt flere penge fik jeg så et værelse med
balkon og udsigt til Ho Chi Minh Trail. Der er ikke voldsom trafik på denne, så
motorlarmen kan jeg godt leve med. Om natten sover jeg med ørepropper. Nogle
gange kan larmen fra en hovedvej, med de store lastbilers forskellige horn
ellers være ulideligt.
Jeg har bevæget mig mere end 600 km. mere
syd for Hanoi. I dag d. 8 marts skinner solen. Jeg kan mærke at jeg er
kommet ind i et varmere mere frodigt luftlag. I går skinnede solen en del
af dagen, hvilket giver naturen og ens eget humør mere farve og kulør på
tilværelsen.
Næste dag var vejret helt i top, så jeg tog på en sightseeing ned af en nyetableret lervej. Den førte ligesom ingen veje hen og dog forbi nogle gravpladser jeg fotograferede. De havde et andet mere enkelt
visuelt helhedslook.- Jeg mistede lidt orientering, så det blev en noget længere sightseeing.
Et lille ceremonielt optog passer forbi, mens jeg nyder min frokost ved vejsiden
Kærlige tanker her fra Vietnam
Bjarne v.H.H.Solberg
Ingen kommentarer:
Send en kommentar