10
Marts / MC. problemerne dominere fuldstændig
Huong Khe – Son Trach 150 km.
I går skinnede solen dejligt det meste af dagen. I
dag er det gråt og disset.
I løbet af natten har MC. lækket enten olie eller
benzin. Da jeg kigger efter, kan jeg se, at dryppene kommer helt fra benzin
tanken.
Der lå heldigvis et værksted tæt på hotellet. Da
de opdager, at det var tanken der var utæt, ville de ikke have noget med min MC
at gøre. Jeg forsøgte at få dem til at fortælle mig, hvor jeg så kunne få den
tætnet. En af mekanikerne kan godt se mit problem. Han hjælper mig med at finde
utætheden og derefter benytter han lynkontaktlim 502 blandet med aske for at
give den noget fylde.
Lige
ved sædet er tanken nu tætnet med kontaktlim blandet med aske
Da jeg efter 20 km. kørsel, lige ville tjekke al
lyset, for en sikkerheds skyld, opdager jeg at fjederen, der tænder lyset når
jeg bremser med fodbremseren, var faldet af. Forlygterne lyser desværre heller
ikke. Jeg konstatere at tanken stadig drypper. Så jeg standser ved et nyt
værksted 20 km. senere, hvor jeg foruden fjederen også får ham til at tætne
tanken lidt bedre igen med lynlimen.
Et
nyt fjedersystem blive konstrueret, da han ikke har nogen original fjeder
Efter 50 km. kørsel, havde jeg valgt, at køre af en
mindre vej, der løber parallelt med Ho Chi Minth Trail. Da jeg havde kørt nogle
km. ad denne og skulle skifte gear, lød der en forfærdelig metallisk knassende
lyd og det var umuligt at skifte gear, da det var blevet blokkeret, så jeg
måtte standse. Det var kæden der ikke bare var røget af, men den var direkte
knækket. Et par dage før havde jeg godt nok hørt lidt larm, ganske kort fra
kæden, da jeg var oppe i fart.
Jeg burde nok have været opmærksom på den
alarmerende lyd fra kæden. Den forsøgte at fortælle mig, at den burde strammes.
Kæden havde blokkeret gearet, så jeg kunne ikke skubbe den til et værksted og
var der en landsby i nærheden? Jeg kunne heller ikke lade MC. stå alene med al
bagagen.
Der kom heldigvis en person på cykel forbi, som
jeg stoppede. Med armbevægelser satte jeg ham ind i problemet. Han fandt ud af
at kæden ikke kun var knækket, med nogle led også direkte ødelagt. Med
tegnsprog fik jeg spurgt ham, om han ikke kunne ringe op på sin mobil til den
lokale MC mekaniker og få ham til at komme ud til min Honda. Denne situation
har jeg været ude for et par gange i Indien.
Hvor langt var der, til det nærmeste MC værksted tænkte jeg?
Cykelisten råbte til nogle personer, der var
dukket op længere henne af landevejen. De råbte noget tilbage. Jeg kunne forstå,
at den anden person havde ringet op via sin mobil til den lokale MC mekaniker,
som ville komme ud til min MC.
Der gik ikke mere end 10 min. så kom mekanikeren
kørende på sin lille scooter. Han havde noget værktøj med så han kunne løsne kæden.
Jeg blev derefter skubbet 4 km. hen til han lille
værksted. Han havde en ny kæde der passede i kædeled størrelsen. Men kæden var
en del for kort, så han fandt et gammelt kædestykke med samme led størrelse. Det
lykkedes ham at få kæden sat sammen. Det kostede mig 170 kr.
En næsten ny kæde bliver sat på
Jeg kørte lettede videre og følte mig utrolig
heldig, for det var mirakuløs lykkedes, at løse alle disse uheld med MC. uden den
store dramatik. Jeg synes selv, at jeg i
alle situationer, tog det meget roligt. Jeg har også været ude for mange
tilsvarende situationer før, så disse uheld kunne ligesom, ikke slå mig ud af
kurs.
Nu burde der ikke kunne ske flere uheld med Honda’en.
Da det er få penge de tager for deres arbejde, er det til at leve med. Samtidig
bliver man serviceret med det samme, da de ved, at man er på vej videre og
derfor har svært ved at vente til dagen efter.
’Et
uheld kommer som regel ikke alene’
Efter at have kørt 30 km. længere, går motoren
død igen. Jeg havde lige passeret en bro og standsede helt perfekt lige ved et
mindre lastbil værksted. Honda’en er død. Ingen el forbindelse. Igen stopper
jeg lige hvor der er nogle der er parate til at hjælpe en.
De unge fra værkstedet, går i gang med at finde
ud af hvad strømsvigten kunne skyldes. De kontrollere alle el forbindelserne og
dem er der temmelig mange af. Til sidst efter megen søgen finder de en løs
forbindelse ved dynamoen. De unge ville ikke have noget for deres hjælp. Jeg
startere MC og køre videre forhåbentligt ikke til næste værksted.
Tågen
bliver i løbet af dagen til let regn
Selv om MC værkstederne har slugt en del timer, forsøger
jeg at holde min dagsplan, at nå til byen Son Track hvor Phong Nha – Ke Bang
National Park ligger. Området er på UNESCO Verdens Kulturarvs liste. Her findes der 65 km. huler og underjordiske
floder.
Da jeg gerne vil nå frem inden det bliver mørkt,
stopper jeg ikke på resten af turen for at tage nogle fotos.
De sidste
70 km. køre jeg i en let tåge, der går hen og bliver til mere og mere regn.
Heldigvis er Ho Chi Minh vejen stadig perfekt at køre på selv i tåge og da der er meget
få modkørende trafikanter.
Lige før jeg når til selve byen Son Trach ser jeg
fra hovedvejen et hotelskilt, som jeg køre efter. Det er ikke noget særligt værelse,
men jeg tager det, da jeg ikke har overskud til at søge efter et bedre i det
vejr. Jeg trænger blot til at komme i tørvejr. Mine læderstøvler er helt
gennemblødte, da jeg ikke havde taget mine regn beskytter til støvlerne med på
rejsen.
Det tog 3 dage før støvlerne var gennemtørre, da de
næste dage også var gråvejr med let tåge.
Det kan være krævende og svært at være vegetar
Her i Son Trach møder jeg rigtig mange
BackPackers. Så mange restauranter havde tilpasset sig de unge turisters behov
og ønsker om vegetarretter. Så her kunne jeg også bestille vegetar sandwich
bøffer til frokost og müsli til morgenmad med mælk.
På nogle enkelte hoteller har jeg kunne få
scramblet æg samt et par skiver brød til morgen mad. Men for det meste, har jeg
ikke kunne få morgenmad på de hoteller jeg har boet, da jeg som regel er den
eneste gæst.
Hos mange af de små handlende, har jeg kunne købe
de små søde frugt yoghurter, som jeg så har spist om morgenen. I nogle byer har
jeg kunne købe små flute og hvis jeg var meget heldig også den bløde smøreost
Buko. Så jeg har kunne lave en ostesandwich til frokost, supplere med fx
gulerødder, agurker og tomater samt diverse forskellige frugter.
De dage jeg køre, tager jeg en frokostpause i
vejkanten, hvor der er lidt natur og udsigt at nyde. Det er også en guds gave, at
kunne høre den totale stilheden efter at have slukket for ens MC. larm. Strække
kroppen og slippe af med nogle spændinger. Man spænder automatisk når man køre
MC. og des hurtigere du køre des mere parat, skal du være psykisk og fysisk,
for det er som sagt ikke ufarligt. På en mindre MC. som jeg køre på fornemmer
man farten til at være hurtigere end den faktisk er.
Her i Vietnam må du kun køre 30-40 km. i byer og
på andre veje 40-60 km. Derfor er der få, der køre hurtigere end 60-70 km. selv
på de helt store hovedveje. Jeg må indrømme at min MC sniger sig op på de 80
engang imellem.
Krogede træer fotograferet på vej op til Paradis Cave
11 Marts kørte Jeg 25 km. ud til Paradis
Cave. Igen i dag var det gråvejr. Gåturen op af bjerget og derefter de mange
trapper var meget krævende. Derefter skulle man desuden nedad trætrapper inde i
den enorme gigantiske og fascinerende katedral lignende grotte, som så ud til
at forsatte i det uendelige.
Man kan
ikke på fotoerne se den enorme dybde og størrelse grotten har, da de har oplyst
grotten med utrolig mange halogenlamper.
Hvis du trykker på et foto, får du alle fotoerne op i stor størrelse
12 Marts som også lod til at blive en
gråvejrsdag, tog jeg med båd ud til Phong Nha Caves. Da vi nåede til grotten
stoppede de heldigvis for de larmende motorer og roede båden, som en gondol,
lydløst ind i denne magiske underverden af drypstenshuller. Efter en
smuk sejltur blev vi sat af og forsatte til fods ud af grotten.
Derefter skulle
jeg langt op af bjergsiden for at se
grotten Tien Son Cave. Igen en stor oplevelse.
Udsigt fra bjerget ved Tien Son Cave
13 Marts / Tang
Ky Homestay
Son Trach Tang Ky 140 km.
Jeg forlod først byen Son Track 12:00. Da jeg
ville være sikker på ikke igen, at skulle køre i regn.
På et tidspunkt tog jeg en gal vejstrækning
sydover. Så jeg kom helt tæt på grænsen til Laos, før jeg opdagede fejlen. Jeg
havde kørt 35 km galt. Disse 35 km. var den rene bjergkørsel med utrolig skarpe
sving og store vejstigninger og nedkørsler.
Efter at have kørt næsten 200 km. bjergkørsel
indregnede de ekstra 70 km. var jeg godt udkørt. Jeg var kommet frem til en meget
lille by Tang Ky. Ifølge kortet regnede jeg med, at den var større end de 30
synlige huse.
Jeg havde håbet den havde et hotel, så derfor
standsede jeg og spurgte om der var et hotel. Nej, men der var en cafe, som
havde en slags Hostel eller Homestay.
På denne Ho Chi Minth vejstrækning med meget få
landsbyer, havde jeg de første 50 km. kun mødt et par modkørende Backpackeres.
Vejen var utrolig fin og bred. Men kun at møde ca. 10 modkørende i løbet af 100
km. er overraskende, selv om det er søndag.
Jeg har nu været her i Vietnam 3 uger og har
bevæget mig ned til midten af Vietnam og har nu foretaget halvdelen af min rejse
og først nu kommer jeg i lidt mere konkret, intimt fysisk i øjenhøjde med de
lokale.
Dette primitive Hostel kunne tilbyde mig en madras i et
stort rum, hvor der I forvejen sov to lokale til kun 16 kr. Jeg sagde pænt tak for
overnatnings muligheden, men det levede ikke rigtigt op til mine minimums krav
til æstetik, så jeg besluttede at køre videre.
På kortet kunne jeg se, at jeg skulle køre næsten
100 km. mere, før jeg ville nå frem til en større by, der måske havde et hotel.
Det ville blive mørkt før jeg nåede frem. I forvejen var jeg godt udkørt efter 200
km.bjergkørsel.
Det var nok bedst at jeg lyttede til min krop og
min fornuft og ikke til mit sarte æstetiske luksus jeg. Jeg sagde ja tak til
overnatnings muligheden. Det ville samtidig give mig mulighed for at komme lidt
tættere på de lokale.
Jeg besluttede at indlogeret mig i dette Homestay,
der også er byens cafe og benzintank.
Cafeejeren flytter en af de store madrasser fra
det beboede hjørne til det andet hjørne, det blev min afdeling med egen cool
elpære samt et kontaktstik til opladning af computer og mobil. Jeg tror at jeg
fik en af de lokales madrasser, så en af dem måtte sove direkte på loftgulvet.
Desværre kunne cafeejeren ikke lave vegetarmad og
der var ingen restaurant i landsbyen. Men hun skaffede 2 små flute brød. Hun
kunne ikke skaffe ost. Hun lunede de to stykker brød, så det blev min
aftensmad.
Jeg fotograferede
nogle af landsbyens træhuse, inden det blev mørkt. Der var en lille handlende
hvor cafeejeren havde købt brødet. Så jeg fik købt lidt mad til næste dags
lange rit.
Her sidder jeg på mit blomstrede plastik lagen og
forsøger i det sparsommelige lys, at se hvad det er for en stor slags bille
eller noget lignende kryb, der kravler henover lagnet og blomsterne.
Natsværmerne er begyndt at cirkle rundt om den
elektriske pære. Og nogle sætter sig på min lysende computerskærm.
Mine nye roommades er meget interesseret i min
lille notesbog/logbog med alle mine notater samt hvad jeg foretager på min
computer. Jeg viser dem fotoerne jeg lige har taget af deres landsby
De andre lagde sig tidligt til at sove til
vietnamesiske popsange. Først kl. 24:00 lod jeg min trætte krop hvile totalt på
det blomstret plastik lagen. Jeg vågnede I løbet af natten da vinden susede
koldt i hovedet på mig. Men hvad kunne jeg forvente, det var et simpelt træhus.
De digitale muligheder for at overføre positiv livsbekræftende
energi
På disse mange MC.journey jeg har
fortaget de sidste 10 år, har jeg rejst alene. Jeg vil synes det ville være skønt,
at finde en rejse fælle. Men det er svært, at finde en som synes det er spændende at rejser
på den måde, som jeg nu har valgt. Jeg har i mit liv, på en måde valgt at
være enspænder. ’The Lonely Rider’ there do it his way.
Jeg har hele mit liv erkendt den
store værdi af samhørighed og venskab. Det er her jeg gennem livet har hentet
kærlighed, livskraft og energi til denne type MC.journey, hvor jeg har mulighed
for, at udforske verden og mig selv fysisk og psykisk. Med mine rapporter og
fotoer forsøger jeg via dialog, på en anden måde, at kommunikere med omverden
end jeg gør som Billedkunstner og Scenograf
Som ’Lonely Rider’ har man også
engang imellem behov for lidt opladning, et kærligt skulderklap, en erkendelse
at man lever, der er nogen der ser og lytter til
en. Mærke den skønne følelse, at ens indre livsgnist stadig er intakt.
Det er her den digitale kraft, viser
sin positive energi. Vi kan via få touch på computeren eller mobil sende tanker
og visuelle følelser til hinanden.
For de unge, er SMS blevet en vigtig
livsnerve. Det er der igennem de sender positive og negativer energier til
hinanden. De kan oplade og de kan tærer ens energi.
Jeg har nydt, at
modtage hilsener, på denne MC.Journey, hvor jeg som sagt lever meget med mine
egne tanker. Det er dejligt med
nogle lette skuldreklap. Nogle få livsbekræftende ord, der fortæller én, at man
er til, der er nogen der ser og lytter til en.
Jeg oplever, at næsten alle Vietnameser har det på samme måde. De takker mig, når jeg har taget et foto af
dem. De føler de bliver hørt og set, de liver op. Børnene er lykkelige over, at
kunne se sig selv på vieweren. De ser kontant at de er en del af denne nye
digitale verden.
Via touch på
computeren, sender jeg nogle positive digitale energier
gennem tid og rum, her
fra Vietnam til dig !
Kærlighed AUM
Bjarne v.H.H.Solberg
Ingen kommentarer:
Send en kommentar