søndag den 29. marts 2015

'ARTIST IN RESIDENCY' YOGYAKARTA/INDONESIEN 2015 nr.1

   Har lejet en lille hurtig scooter ’Honda 125cc’

Artist in Residency 2 marts -19 april / Kersan Art Studio

For ca. et år siden mødte jeg tilfældigt den herboende Indonesiske billedkunstner kollega Awang, som jeg kender fra et tidligere teaterprojekt, hvor vi begge som billedkunstner var en del af. Han spurgte mig, om jeg ikke kunne tænke mig at være Artist in Residency i Indonesien i byen Yogyakarta  ’Kersan Art Studio’, da han havde kontakt til Kersan Foundation.

Det synes jeg lød rigtigt spændende, da jeg efter et ophold som Artist in Residency, derefter kunne tage på min nu efterhånden årlige MotorCykel Journey nr. 7 - rundt i Indonesien. År 2009 foretog jeg faktisk en 4 ugers MC.Journey rundt i Indonesien også med udgangspunkt fra byen Yogyakarta på øen Java og videre rundt på Bali (se min Blog-Arkiv 2010 Februar). En fantastisk smuk og meget anderledes tur end de 4 MC.Journey jeg har fortaget i forskellige dele af Indien.
 
Jeg ved endnu ikke hvordan min MC. Journey denne gang vil blive, om jeg igen skal satse på et gensyn med Bali, der ikke rigtig repræsentere den Indonesiske muslimske Kultur.

Indonesien består af seks hovedøer samt 13.677 mindre øer. Kun 3.000 af disse øer er beboede. Indonesien er verdens største øgruppe med 250 mil. indb. Hvor 86% er muslimer, 10 % kristne, 2 %  hinduer – især på Bali, 1 % buddhister. Gummi er landets hovedeksportvare, andre vigtige afgrøder er ris, bananer, kaffe og kokosnødder.


Indonesien dækker kun 1,3 pct. af Jordens overflade, men udgør en region med meget stor naturlig variation inden for flora og fauna. 10% af Jordens blomstrende planter, 17% af dens fugle,12% af dens pattedyr og 16% af dens reptiler og padder findes repræsenteret i Indonesien.

Yogyakarta der er en mindre by med kun 400.000 indb. Hvis Jakarta med 10 mil. indb. Er Java’s finansielle og industrielle kraftcenter, er Yogyakarta dets spirituelle sjæl og siges at være den mest aktive og dynamiske by i Indonesien indenfor de forskellige kunstretninger. 




















Artist in Residency

Mit residency er tilrettelagt sådan, at jeg de første 3 uger kontakter forskellige Indonesiske billedhugger kollegaer, ser på materialer og diverse værksteder. Via denne dialog håber jeg på at blive inspireret af deres kulturelle visuelle sprog. De endelige skulpturelle ellementer til Installationen vil jeg så, med hjælp fra en assistent færdigøre i løbet af 4 uger.

Jeg har forberedt mig kulturelt og kunstnerisk, så godt det var mig muligt før afrejsen, da det er en stor kunstnerisk udfordring, efter kun 3 ugers residency, at skabe en Installation. Men det vil være en stor tilfredsstillelse at afslutte med en konkret udstilling. 

Kersan Art Studio sørger for en tre ugers udstillingsperiode samt en assistent i hele opbygningsfasen. Ellers står jeg selv for alle udgifterne til materialer, rejse- og daglige udgifter.








Kersan Art Studio befinder sig på kanten af Yogyakarta i lidt landlige omgivelser. Men der er ikke mere end 5 km. ind til turist området hvor de gode restauranter findes.

Jeg har desværre ikke modtaget nogen økonomisk støtte til dette Indonesiske residency og mit sidste kæmpe Installations projekt ’Requiem’ blev dobbelt så dyrt som budgetteret. Installationen krævede utrolig meget kompressor power og tilpasning, at få køler væsken presset igennem de mere end 160 m. kobberrør, for at danne de smukke hvide iskrystaller på rørene. Jeg er derfor tvungen til, at holde udgifterne til materialer samt teknisk bistand langt nede.




       
'Requiem' Solbjerg Kirkegård Søndre Kapel / København 2013
Se evt. min www.BvHHS.com

Det er en udfordring, at forsøge at finde og benytte billige materialer som Indoneserne benytter i deres hverdag.

Dette udstillingsprojekt skulle helst komme fra et indre behov for at ville udtrykke og skabe nogle visuelle billeder, i en dialog med den ydre verden. At skabe kunst har for mig været en indre nødvendighed, en slags livsnødvendig udtryksform. En rensende dialogproces, en passion, min helt personlige psykolog. For hvorfor skulle jeg ellers gang på gang involvere mig i et nyt stort udstillingsprojekt, der igen koster mig mange penge. Men det gør en psykolog også.

Det er spændende at afprøve om min tilgang til det visuelle sprog, kan ramme noget i den Indonesiske sjæl.










Administrator Nissak

Kunstneriske tanker

Jeg har de sidste mange år arbejdet med idé og kontekstuel baseret installationsprojekter, der forholder sig visuelt litterært til tiden og rummet mens mine tidligere installationer var mere skulpturelle, hvor jeg udforskede det skulpturelle visuelle udtryks mentale og fysiske placering i tid, i forhold til de ydre og indre rum. –

I min kunstneriske dialogproces mellem det bevidste filosofiske, teknologiske og æstetiske - og det ubevidste psykiske og åndelige, har jeg igennem årene benyttet forskellige former for teknologiske og skulpturelle teknikker i min bearbejdning og anvendelse af organiske og uorganiske materialer, der har konstruktion og dekonstruktion som egenskaber såsom kul, gasflammer, is og olie, for at visualisere basale kontrastpar som f.eks. liv og død, lys og mørke, hvor proces og forvandling fra en tilstand til en anden er en bærende del af mit kunstneriske udtryk. På denne måde bliver beskueren ikke blot tilskuer, men inddrages fysisk og psykisk.













Kunsten skal sanses og opleves og fylde en med undren

Mit kendskab til Indonesiens islamiske kultur og symbolsprog er begrænset, derfor har det været utroligt svært, ud fra nogle nogle enkle fotos af Kersan Art Studio, at kunne relatere til stedet og blive kunstnerisk inspireret.

Af erfaring ved jeg, at jeg ikke pludselig får en genial ide, men at den langsom bliver født og formet i tid og rum. Derfor var det vigtigt at skabe nogle skitser og bearbejde nogle visuelle symbolske grundideer, der havde muligheder for at kunne videreudvikles, før jeg kom her til Yogyakarta.

De fleste af ideskitserne er direkte inspireret af egne tidligere skitser. Skitserne og de symbolske ideer visualiser og udtrykker nogle af de tanker og ideer jeg havde, helt tilbage da jeg startede på, at visualisere og verbalt at konkretisere mine tanker om kunst.

’Kunsten skal ikke forstås, kan ikke forstås, den skal sanses og opleves og fylde en med undren’.

Til en af mine helt tidlige Installationer Signal- Elements / Copenhagen 1984 skrev jeg denne pressetekst: Udstillingen har jeg kaldt Signal-elementer, da jeg opfatter mine skulpturer som signaler fra den irrationelle verden. Den selvlysende røde farve understreger signalerne, på samme måde som i den rationelle teknologiske verden, hvor den betyder  ’Noget forude, skærp alle dine sanser og vær parat’. Elementerne sender signaler, - kommunikerer uden ord via deres form, farve, materiale og indbyrdes forhold. De kræver ikke, som den rationelle verden, at blive forstået, men blot at blive set og oplevet.

Den for mig, irrationelle symbolske Cirkel er kunstnerisk ved at blive sluttet.





Signal Elements / Galleri Kongo / Copenhagen 1984


Jeg har været dybt engageret fra dag 1

Flyverejsen på i alt 27 tim. til Yogyakarta, med 3 flyskift gik helt fint, på trods af at jeg kun fik sovet ½ tim. Men overgangen her til Yogyakarta fugtige varme har krævet en del tilvænning. Så først efter 6 dage følte jeg mig igen lidt på toppen. 

Lige fra jeg ankom, har jeg været dybt optaget af mit udstillingsprojekt. Sammen med Nissak, en ung venlig smilende dynamisk og åbensindet administrator af galleriet, har jeg kørt rundt på en lejet lille hurtig scooter efter hende på sin scooter.  

I Yogyakarta området har jeg set på Bambus, krukker, Risbonde værktøj, Farvepigment, Riskoste, Tovværk, Hjul og Dryphaner.


Jeg har besluttet at skabe 3 Installationer

Ud fra de ide skitser jeg skabte inden jeg rejste, har jeg ladet mig inspirere af de håndværks og produktions steder jeg har besøgt. Mit løse koncept til dette udstillingsprojekt har været at benytte bambus og ler i form at krukker og skåle.

Jeg har besluttet at skabe 3 Installationer i stedet for kun den ene i løbet af mit Residency ophold. Jeg havde aftalt, kun at skabe en stor udendørs Installation til den smukke store pergola på 8x8 m.

De 3 Installationer jeg gennem de første 2 uger har kodet mig ind på, går i fin dialog med hinanden og understreger mit grundtema. Det er ikke teknisk kompliceret installationer, som mange af mine tidligere Installationer. Økonomisk og tidsmæssigt vil de være realistiske at gennemføre.- Jeg er stadig den fødte optimist.

Jeg har været til en del ferniseringer med Nissak og snakket med en del lokale kunstnere der er kommet forbi Kersan Art Studio, så jeg har været social aktiv. Men jeg har ikke rigtigt været på nogle atelierbesøg, som jeg faktisk havde regnet med ville være mit inspirations udgangspunkt. Det er via internet jeg har fået det bedste indblik om det moderne Indonesiske billedsprog.

Lige fra starten har jeg indset, at for at skabe gennemtænkte Installationer jeg 100% kan stå indenfor kræver, at jeg benytter mig af det visuelle sprog jeg behersker. Jeg kan umuligt skræve over to kultursprog og lykkes gennem kun 3 ugers forløb.


Rismarken set fra min terrasse





                       
Fra min terrasse ser jeg ud på en rismark

En af Awangs kunstnerkollegaer Fauzi, har tilbudt mig at bo i hans hus her i Yogyakarta. Normalt er han bosat i Lichtenstein med sin familie. Han’s hus ligger kun 1,5 km. væk fra Kersan Art Studio også i landlige omgivelser. Fauzi dukkede op 16 marts, for at arbejde nogle mdr. her i Yogyakarta på at skabe en udstilling.

Jeg har nydt de stille morgener hvor jeg har kunne åbne terrassedørene og kigge ud på naturen der funkler i morgensolen. To sommerfugle har fanget mit blik, da de har flakset efter hinanden i det samme sollysområde. Enten er det en elskovsleg eller elskovsjagt de fortager sig men sikke en kraftpræstation. De bliver ved over 1 time og forsatte også næste dag rundt i sammen sollysplet.


 



Det har regnet hver eneste dag

Det har småregnet alle dagene med kraftige regnskyl ind imellem. Nissak fortæller mig at det er mange år siden, det konstant har regnet hver dag som det har gjort de sidste par mdr. Jeg kan forstå at der er store oversvømmelser i Jakarta.

Jeg valgte derfor en scooter i stedet for en lille motorcykel model, da man sidder i læg for regnen med  fødder og ben. Med et regnslag klare man de hyppige regnskyl. Den er desuden  nem og hurtig at sætte sig på og håndtere, da den har automatisk gearskifte. Det er en ny Honda 125cc model, så den er hurtigt i optrækket. Man skal blot passe på ikke at køre mere end 60 km. på de mindre ujævne veje, det kan de små hjul ikke klare.

Den fjerde dag her i Yogyakarta tordnede det rigtigt voldsomt og regnen stod ned i torve i hele 6 timer. Da jeg kom hjem til Fauzi’s hus kl 23:00 og ville lægge mig til at sove, opdager jeg at den store springmadras, der ligger på gulvet i det værelse hvor jeg har indrettet mig, var helt gennemblødt. Det må ha’ dryppet kraftigt ned fra loftet i flere  timer på madrassen. Nogle tagsten var blevet slået i stykker på grund af den kraftige regn.

Fauzi’s soveværelse var låst og signalerede, at der kunne jeg ikke lægge mig til at sove på deres seng.

Først efter 1 uge var madrassen, på grund af den enorme luftfugtighed og ingen vind helt gennemtør. Så en hel uge sov - eller snare kæmpede jeg i søvne, for ikke at trille ned fra den kun 60 cm brede luftmadras, som jeg havde taget med for at benytte på min MC.Journey.  

De næste dage dryppede det stadig kraftigt fra loftet, da der ind imellem kom en længerevarende kraftig byge. Jeg måtte benytte alle de gryder og de vaskebaljer der var i huset. Fauzi dukkede først op d. 16 marts og sørgede så for, at taget blev ordnet.

Vejret er så fugtigt så alle mine sider i min skitsebog krøller af fugt og ens tøj som man finder frem er også fugtigt.

Når solen skinner igennem komme temperaturen op på 32 grader ellers holder den sig på 28 grader. Fugten er ulidelig nogle gange, når det er helt vindstille, så sætter sveden sig på kroppen som svedperler.

Jeg har kæmpet med forkølelses sår i munden og har derfor måtte tage et tørklæde om halsen foruden en vindtæt skjorte på, når jeg satte mig på scooteren. Før man får gang i scooteren er man igen våd af sved. Heldigvis tørre man hurtigt når man er oppe i fart. Når man har nået sit mål stopper man og bliver igen våd og svedig. Det hjælper heller ikke på ens forkølelse at man samtidig har en vindmaskine kørende for at få vinden til at cirkulere og køle,-

I Indonesien har man ikke delt året op i fire sæsoner: Forår – Sommer - Efterår – Vinter. Man har kun to sæsoner : Sommer – Regnperioden. Man har ikke ord på Indonesisk for Forår & Efterår

Jeg har følt mig lidt handlingslammet her i starten

Det er utroligt svært at finde vej alene, specielt herude på de små mindre veje, hvor der ligger helt små individuelle huse ved siden af hinanden. Det er lidt af en landsby jungle. Alle husene og beplantningen er ligesom i en jungel forskellige og dog ens umiddelbart. Man mister derfor let orienteringen.

Jeg har følt mig handlingslammet rent fysisk, da jeg savner det større geografiske overblik. Jeg har derfor været meget afhængig af at blive guidet rundt både sprogligt, kulturelt og geografisk. Jeg har anskaffet mig et kort over byen, men Kersan og Fauzi’s hus er ikke med på dette kort. Når man googler stemmer adresser og placeringen heller ikke overens.










Livets eksistentielle kompleksitet,- blev jeg konfronteret med i starten af mit ophold i huset, der i en periode har stået tomt. I badeværelset lå en morgen en 4 cm stor kakerlak på ryggen og sprællede med benene. Straks satte mine hjerneceller i gang, skulle jeg lade den kæmpe sin egen kamp eller skulle jeg dræbe den, som det skadedyr det er, eller skulle jeg redde den, som den barmhjertige samaritaner - min moral siger mig.

Jeg tog en børste og skubbede den videre ud i det fri. Næste dag hvor en anden kakerlak også lå på ryggen i stuen var det blevet lidt rutine, så hjernen behøvede ikke at fortælle min krop hvad den skulle gøre.


Kærlige tanker, her fra tankens mulighed i tid og rum

Bjarne v.H.H.Solberg





Ingen kommentarer: