lørdag den 26. januar 2013

MOTORCYKEL INDIEN / UTTAR PRADESH REJSE 2013 nr.1


      Jeg krydser den hellige flod Ganga

13 jan. - 25 feb. 
Motorcykel rapport B.v.H.H.S.


Endelig er jeg igen på farten, på min tredje MC.India Journey som denne gang bliver i delstaten Uttar Pradesh. Med udgangs punkt fra New Delhi, vil jeg følge den hellige flod Ganges hele vejen stik øst mod de to vigtigste hellige byer Allahabad & Varanasi.  Denne journey havde jeg planlagt, at fortage sidste år.



Jeg foretog i stedet, præcis for et år siden, en mere permanent journey. Jeg flyttede fra Vesterbro ind i en af de 21 Atelierhuse ved Utterslev Mose i udkanten af København, som kun er beboet af Billedkunstnere. Min bolig er på i alt 71 m2 med et atelier på 35 m2  med en højde på 4 m. med store ovenlys vinduer og en beliggenheden på kanten af København, lige ved Utterslevmose, med udsigt ud til en lille sø. Det kan ikke være mere ideelt.

At vi i bebyggelse er kollegaer og derfor har et interessefællesskab forventer jeg mig en del af. Min egen personlige dialog med mine nye medbeboer er startet med mit videoprojekt Visual Dialogue / 21 Atelier Houses. Projektet vises i øjeblikket i forbindelse med  Atelierhusenes 70 års jubilæumsudstilling på ’Gammelgaard’ i Herlev hvor vi er 23 kunstner der viser værker.

Projektet er et socialt interaktionsprojekt, hvor jeg har skabt en videosekvenser af  1½ min. varighed, af hver enkel kunstner. På denne måde har jeg begyndt en videregående dialog, med hver enkel beboer.


’The Holy Journey’

Men lige nu er jeg rigtigt langt borte, jeg har startet det jeg vil kalde ’The Holy Journey’. Jeg har tænkt mig at følge Ganges en del af turen helt til den hellige by Allahabad, hvor hinduernes vigtigste valfart finder sted ’The Maha Kumbh Mela’. Den starter i begyndelse af januar og vare indtil d. 25 februar 2013. Den finder sted hvert 12 år på visse særlige astrologisk bestemte dage. Med 70 millioner deltagende pilgrimme er det den kvantitative største valfart i verden. De vil alle på et tidspunkt have badet i Ganges.


The Mata Kumb Mela

Flyet landede i New Delhi d.14 kl.6:30

Kl.7:30 sad jeg i en taxa på vej gennem denne meget kølige og utrolig tågede morgen dis. Det er første gang jeg oplever morgendisen så massivt i Indien. Nogle steder kunne man kun se 5-6 meter frem. Så bilerne holdt næsten helt stille. Min ung chauffør foretog alligevel en masse vovede overhalinger og inden omskørsler, hvor tågen skjulte hans handlinger og faren ved disse. Selv befandt jeg mig også i en lidt tågede tilstand, både psykisk og fysisk efter en langs rejse og 4 ½ timers tidsforskydning uden nogen søvn. I denne sindstilstand tonede billeder og dramatiske kørsels situationer frem for min indre nethinde, fra mine to tidligere MC. Journey’s her i Indien.

Denne kolossale accept Inderne har af hinandens forskellige holdninger til trafik og lov og orden, er for mig at se et  spejlbillede af de tusinde af guder og forskellige religioner, man på godt og ondt er tvungen til at acceptere eller tolerere, når man er så mange mennesker, der lever så tæt sammen.

At lade alle ens handlinger værre op til Brahman hvis en overhaling lykkes eller ej, er at lægge det daglige ansvar fra sig, over i religionens navn. 

I min sidste MC. Indien Rejse 2011 rapport, afsluttede jeg med dette citat fra bogen ’Shantaram’, skrevet af Gregory D. Roberts, der selv er/var en Australsk straffefange som flygtet til Bombay. ’Extraordinary true story of eight years in the Bombay underworld’. Dette citat fra bogen, siger noget om Bombay og Indien, det er derfor jeg citere det igen. ”Så fortæl mig, Didier hvad det der får dig til at blive her i Bombay 'Jeg er fransk’, svarede han, ’jeg er bøsse, jeg er jødisk, og jeg er en kriminel, mere eller mindre i nævnte rækkefølge. Bombay er den eneste by jeg nogensinde har fundet, der tillader mig at være alle fire af disse ting, på samme tid”.

Dette er mine egne citater fra min sidste MC. Indien Rejse 2011 rapport. - Indien virker på mig, som et utroligt tolerant land, der kan rumme mange forskellige modsætninger der kan leve side om side. De har udviklet en politisk kultur der giver plads, så de mest ekstreme spirituelle mennesker kan udfolde sig maximalt, og hvor de liberale ekstremt rige mennesker maximale muligheder for, at udnytte de godtroende og uuddannet masser økonomisk og holde dem fast i fattigdom.
Hovedreligionen, den hinduistiske som 82% af Inderne tror på, og som giver den enkelte frihed til at vælge imellem millioner af guder, nogle med flere hoveder arme og ben. Denne bredte har sikkert påvirket og stimuleret dem til en større tolerance over for anderledes tænkende og til deres egen armod.














Tyk på fotoet, så det bliver stort


Hvorfor har jeg valgt at vende tilbage til dette inferno af lovløshed 

I denne iskolde  tåget morgen, mærkelig tung i sindet, måtte jeg igen stille spørgsmålet, hvorfor har jeg valgt at vende tilbage til dette inferno af lovløshed, hvor alle modsætninger man kan forestille sig mødes mellem fortid og nutid, fysisk og psykisk.

At gense New Delhi gennem dette grå filter var en utrolig trist oplevelse. Disse ørkenløse næsten menneske tomme hullede, slidte gader og grimme nedslidte faldefærdige bygninger. Der er ikke sket nogen forbedring siden jeg første gang i 2008 boede i dette trøsteløse kvarter, blot en mere synlig nedslidning.  

Når man er træt og de sidste par uger har kørt lidt for hårdt for at nå det hele, har man ikke overskud til at tænke på alle de spændende farvenuancer, der kan opstå når solen bryder igennem nogle af de tunge grå tåger.
– Har jeg virkelig lyst til, at kæmpe mig igennem dette kaos af larm af biler og mennesker igen, der denne gang blot vil blive værre, da Uttar Pradesh har en befolkning på 200 mio.


Royal Enfield Bullet 500 cc

Jeg pakkede ud og sov et par timer. Da jeg vågnede oplevede jeg nogle lysglimt bryde gennem tågen i mit sind. Jeg pejler en tuktuk der ved hvor Karol Bagh distriktet med motorcykler befinder sig. Finder nemt frem til  Lalli Mobike Exports og får kontakt med ejeren Lalli Singh som er Sikh.

Jeg har fået dette Royal Enfield værksted anbefalet, af min nye nabo Jacob, som selv ejer en Royal Enfield 350cc. og har forstand på mekanikken.

Jacob har fået mig overbevist om, at jeg igen skulle forsøge at leje en Royal Enfield i New Delhi, selv om jeg på min første Indien Rejse 2008, var ude for så utrolig mange mekaniske uheld, med den Royal Enfield 500cc Bullet jeg havde lejet, at det nærmest var en joke. Hondaen jeg lejede, på min anden Indien Rejse 2011, havde jeg også mange mekaniske uheld med, så jeg havde besluttet mig for, at jeg igen skulle køre på Indernes MC stolthed. Alt i motorcyklen er af metal, intet plastik.

Lalli Singh var en behaglig, tilidsfuld og  kultiveret forhandler, der meget omhyggeligt satte mig ind i alle de juridiske og økonomiske problemer, der kunne opstå ved et evt. uheld med hensyn til politi, advokat, forsikringsselskab og anden part. Men han fik mig også overtalt til igen at leje den store tunge svær håndterlige 500 cc. som slet ikke er helt velegnet til de mindre  markveje jeg indimellem gerne vil køre på. Efter 14 dage på farten kan jeg godt se at jeg burde have valgt 350 cc der er noget nemmere at håndtere. Lejen for denne 500 cc . var  ca. 95 kr. pr. dag.   

Jeg fik desuden en prøvetur på ca.10 km. Hvor Jeg fulgte, eller retter forsøgte, at følge den unge mekaniker, da han snoede sig igennem den tætte trafik. Jeg fik på denne måde chancen for at afprøvede MC. Derefter fik jeg en lektion i hvordan jeg skiftede de dele der evt. kunne gå i stykker på min Journey.

Jeg blev desuden sat ind i hvilke reservedele jeg ville få med. De blev pakket ned i en af  MC metal sidkasser  samt det vigtigste en instruktionsbog til MC.    
For ca. 50 kr. tilbød man, at en af mekanikkerne næste morgen kl. 7:00  ville vise mig vejen ud af byen New Delhi til hovedvejen mod Moradarad der er mit næste stop.

Så alt med hensyn til MC. Er gået helt smerte frit. Havde dog lidt problemer med at hæve nok penge i løbet af kun to dage, for leje af MC. for 42 dag = 32.000 rupier samt depositum  på 40.000 rupier. (1.000 rupier = ca.120 kr.)

Inden jeg kørte bort på min Royal, skulle elefantguden Ganesha lige tilbedes for at ønske mig good luck på min MC.Journey. Der er mange mytologiske anekdoter om Ganesha.  Han bliver tilbedt som herre af begyndelser og som herre over forhindringer og er protektor for kunst og videnskab, og gud for intellekt og visdom.  





Lalli Singh


MC.Royal Enfield Bullet’ s hellige krans kaster jeg i Ganges 
så energien følger dens forløb.  


Servas betyder "at tjene", i betydningen "tjene fred", på sproget esperanto

Om aftenen havde jeg aftalt at mødes med Mohinder Paul Singh Puri som er et aktivt medlem af organisationen Servas, men desværre ikke kunne have mig boende som guest, mens jeg var i New Delhi.

På min MC.Pilgrimsfærd til Mellemøsten 2003, benyttede jeg mig af organisation, hvor det var muligt,- og det var det faktisk kun i Istanbul, hvor jeg på udvejen boede hos en Computer ingeniør og på hjemrejsen hos en selvstændig ingeniør hvilket jeg havde stor social glæde af.

Helt tilbage i 1972 var jeg selv et par år ’Servas Host’ sammen med min tidligere hustru. Men med 2 små børn og  en lejlighed på 80 m2 som samtidig var vores arbejdsplads, blev det lidt for krævende, så efter et par år, måtte vi opgive at have overskud til denne ellers vigtige dialog med omverden. 

Servas er en international, ikke-statslig, gæstfriheds forening der findes i mere end 125 lande og køres af frivillige. Grundlagt i 1949 af Bob Luitweiler (Askov / Danmark) og hans venner som en fredsbevægelse, Servas International er et non-profit, global, samarbejdsvillig, kulturel udvekslings netværk, der bringe folk sammen for at opbygge forståelse, tolerance, gensidig respekt og verdensfred. Ligesom andre gæstfriheds organisationer, fremmer det verdensfreden ved at fremme de individuelle person-til-person kontakter. Servas betyder "at tjene", i betydningen "tjene fred", på sproget esperanto. Organisationen blev oprindeligt kaldt Peacebuilders.

Ifølge Servas' vedtægter er formålet: "to build world peace, good will, and understanding by providing personal contacts with people of other cultures and backgrounds, to share the hosts' lives and their concern on social and international problems, their interest in creative activity and mutual responsibility for their fellow man."

Det er en fast regel, at du kun bor hos en vært i to dage, med mindre værten uopfordret inviterer dit til at blive længere. Servas bygger 100% på tillid. Du skal være åben, udadvendt, hensynsfuld og interesseret i dine værters liv, holdninger og være villig til at dele dine holdninger og oplevelser, for dine værter vil stille mange spørgsmål. Du skal kunne tale engelsk eller det lokale sprog.


På de to tidligere MC.India Journey havde jeg ikke kontaktet Servas, for at få en liste over evt. Servasværter I Indien, da jeg synes det ville være for svært, da min rute ikke har ligget fast. Denne gang ligger kun noget af turen fast , men denne gang har jeg mere tid samt mere behov for ikke kun at danne mig mine egne tanker om Indien, men få informationer indefra og derved udvide og perspektiverer mit billede af dette enorme store og komplekse land. Listen over indiske Servas hoster er på i alt 549 og i New Delhi 26 og i delstaten Uttar Pradesh  32.  Jeg sendte mail til 11 i Dehli. 2 svarede den ene Mohinder, med tilbud om at mødes på en restaurant.  

Min middag med Mohinder Paul Singh Puri var meget interessant, da han de sidste mange år som konsulent og manager for store internationele kompagnier, der gerne ville etablere sig i Indien. I Boston har han studeret, hvordan man fonder projekter, da han nu har startet et non-profit foretagende ’Synergy’ Safe DrinkinG Water. ’Naïade’ purifies bacteriological contaminated water and makes it safe for drinking. You can use ’Naïade’ anywhere: it only needs the sun. Det er en slags pumpe der drives via solceller. Pumpen stilles op gratis via fonde i de dele af Indien, hvor de ikke har rent drikkevand. Jeg fik lidt indblik i projektet, da Mohinder direkte spurgte mig om, hvad jeg synes om hans brochure vedrørende hans projekter. Da jeg har en baggrund som grafisk designer, havde jeg ikke noget mod at give lidt konstruktiv kritik og give lidt støtte til hans livgivende projekt. Jeg kunne mærke solstrålerne bryde igennem og at tågen lettede lidt i mit lidt tungsindige trætte jeg. Vi blev enige om at ses igen når jeg igen var tilbage i New Delhi. - Jeg har alllerede modtaget en mail fra ham, hvor han viser hvordan han i et nyt udkast til folderen, har brugt en del af mine forslag til grafisk forbedringer, så budskabet tydeligere kommer frem.

Brochure ’SYNERGY’


Simcart Problemer

Mens forløbet med MC. har været helt smertefrit uden så mange kulturelle kommunikations problemer. Har jeg fået problemer med kontakten til mit network. Jeg har været  på 4 internetcafeer for at tjekke min mail, men har ikke kunne komme igennem til min mail via Telenor Webmail. Næste dag lykkedes det mig ved at forbinde min egen computer direkte til nettet. Pludselig var der forbindelse.  Denne forbindelse kunne ikke skabes dagen efter. I Allahabad lykkedes det en enkel gang, dog kunne jeg ikke vedhæfte billedfiler, når jeg sendte en mail, hvad jeg har behov for, når jeg nu sender jer min første informations mail, at nu er min første rapport med billeder færdig og kan nu læses på min blog: . Her i Varanasi er det ikke lykkedes mig at komme igennem. Så jeg har derfor oprettet en ny gmail: bvhhs1@gmail.com  Det er kun via denne email, at I kan nå mig under min journey her i Indien.  

Jeg fik samtidig bestilt et Indisk mobil simcart  hos vodofon, via en lille telebutik. Jeg blev lovet, at der ville være indsat samtaletid for 200 rupier. Samtidig købte jeg et USB-stik med simcart så jeg kunne gå trådløs på internet. Begge simcart ville først være aktive efter 24 timer efter,- og der ville jeg allerede havde forladt New Delhi. Det viste sig at jeg hverken kunne få min mobil eller min trådløs til at virke. Mit mobil simcard have ikke de 200 rupier fri samtale indkodet, som var mig lovet og efter et besøg på en af hovedafdelingerne for Vodofon i byen Moradarad viser det sig, at USB-stikket med internet forbindelse ikke er konvertibel og kan samarbejde med min helt nye apple’s styresystem. Utroligt ærgerlig ikke at kunne gå trådløs, hvad jeg havde stor glæde af 2011, men da havde jeg også en alm. PC. Det var heldigvis ikke mere end ca. 250 kr. jeg brugte på dette fejlkøb.






























16 jan. New Delhi  - Moradabad  218 km.

Vågner 5:30 alt for tidligt, men jeg har så tid til at gennemføre hele mit morgenritual med mine yogaøvelser. Da jeg nu fjerner hjelm, hansker, sikkerhedsjakke og etc. fra min rygsæk har jeg ingen pladsproblemer. Jeg har desuden fået en tom ekstra sidebox.

Kl. 7.00 er den unge mekaniker dukket op. Det er stadig meget koldt, tåget og disset, hvilket det også havde været hele dagen i går. Der er ikke meget trafik, så det er intet problem i at komme ud til hovedvejen mod Moradabad. Jeg er godt foret  fra inderst til yderst, så jeg kan lige holde den kolde vind på afstand.

Gennem disse første to hektiske dage, har jeg langsomt indstillet sindet, så jeg under denne tidlige morgen kørsel glæder mig til disse nye spændende oplevelser, jeg er sikker på at jeg vil opleve. Denne MC. køre nemt 100 km. hvilket den ældre model jeg kørte på i 2008 havde det bedst omkring 80 km. Denne første kørselsdag, på en ca. 220 km. havde jeg valgt at køre den direkte vej, for at væne mig til igen at befinde mig på en MC. Det er trods alt 2 år siden jeg sidst har siddet på en.

Når jeg sidder og skrive dette har jeg næsten glemt hvor meget trafik der var i denne by og hvor svært det var, at finde et Hotel eller Guest House. Det lå præcis på hovedgaden, hvor  festivalen, der havde bremset trafikken i hele byen forsatte videre hele aftenen. Masser af larm.


         













           AUM             
Det universelle Mantra


Bjarne v.H.H.Solberg

Billedkunstner & Scenograf
BvHHS@email.DK
www. BvHHS.com
+45 30230036










Ingen kommentarer: