torsdag den 11. december 2008

MC.INDIEN/SHIMLA REJSE 2008 nr.3

Glimtende lys fra byen Shimla



16 sept. Shimla / Det er aften og jeg nyder igen at slå lidt i tasterne.

Det er aften og jeg sidder og nyder udsigten ud over bjergsiderne med de glimtende lys fra byen Shilma 4 km. borte. Jeg har sat computeren til at spille musik af Sinead O’Connor, mens jeg skriver disse notater. Musikken er velkendt og giver mig derfor en skøn fornemmelse af en slags følelsesmæssig base midt i det fremmede.

Det var den helt rigtige beslutning, at finde et hotel med udsigt udover bjergkløften med natur og byen i det fjerne. Det er heller ikke smart på en stor tung MC. med bagage at bakse rundt på byens lidt stejle bjergveje, for at finde et hotel.

Efter at have kørt omkring 70 km. var der igen bremseproblemer. Jeg kører derfor ind til det første værksted jeg møder før jeg når til byen Solan. Denne gang er det igen problemer med de 4 plastik holder, som sidder inden i midten af baghjulet. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad de helt præcis gør. Men de skal udskiftet, da de igen er totalt smadret, selv om det kun er ca. 300 km. siden de blev udskiftet sidst og det sammen med et helt nyt baghjul.


Værksted / Solan

Her fandt han heldigvis blot de 4 plastik holder frem fra hylden. Så måske har jeg fået lov til at betale for et nyt baghjul uden grund. Jeg forstod heller ikke rigtig hvor dengang. Foruden dette problem, fandt han ud af, at selve bremseskiverne, var helt nedslidte. Inde i den lukkede bremsekapsel fandt han et metalstykke, der ikke hørte til der. Han havde heldigvis nogle nye bremseskiver liggende, de gamle så meget nedslidte ud. Efter reparationen ville de have, jeg lige afprøvede bremserne, ved at lave nogle kraftige aftryk i asfalten. Bremserne har ikke fungeret så godt som nu.

Resten af turen frem til Shimla, var en dejlig køre nydelse med skønne udsigter og gode bjergveje.

Efter at have indlogeret mig og fået et tiltrængt bad efter en meget støvet tur, sætter jeg mig op på min MC. for at kører de 4 km. ind til byen. Jeg ville godt opleve lidt af den, før det blev helt mørkt, hvad det gør allerede omkring kl.19. her i Indien. Jeg kører ca. 3 km. så går MC. igen i stå. Igen et strøm problem.

Jeg står af MC. og tjekker de par tips jeg fik i går aftes. Men jeg får ingen strøm. Jeg er heldigvis stoppet et sted på vejen, hvor der er lidt liv med boder, da det er et stort opsamlingssted for busserne.

Jeg finder ud af at der er et Enfield værksted ca. 3-4 km. nede af bjerget, altså ikke langt fra hvor mit hotel befinder sig. Jeg beslutter at ville se lidt af byen samt evt., besøge en internetcafe, for at se om der ikke er en hilsen hjemmefra. Man trænger jo til lidt opmuntring, nu da man igen er løbet ind i lidt forhindring.

Jeg har en fornemmelse af at højere magter, har sat mig på en forhindringsprøve og forsøger måske at fortælle mig, at jeg skal bremse lidt op. Det er faktisk lykkedes dem temmelig godt indtil nu. Men heldigvis er jeg stadig ved godt mod. Måske er jeg blevet lidt apatisk og tager tingene som de nu kommer. Jeg frygter ikke at der igen sker noget, men jeg regner heller ikke med, at der ikke gør. Den helt store kører entusiasme har fortaget sig en smule. Jeg er måske også blevet lidt apatisk over for disse konstante forhindringer, som jeg desværre ikke selv kan ordne, da min mekaniske kunnen ikke er stor. Han havde ingen ’Do it yourself book’ om selve Enfielden, hvor jeg i havde kunne læse lidt om hvordan den er sammensat. Jeg er lykkelig for at turen ikke gik helt til Leh i Kasmir som var min første tanke med denne MC. tur. For i øde bjergområder, er det ikke godt med en MC. man ikke selv kan yde blot en smule første hjælp.

Jeg begynder min vandring op til selve centrum af Shilma, der viser sig at være meget europæisk i sin stemning. Den minder lidt om en ferieby, hvor familier spankulere afslappet rundt for at se på butikker og de unge fyre hænger ud, for at se på unge piger. Meget afslappet visuelt smukt anlagt udsigtsområde samt pæne butikker med de lidt dyre mærkevare. De fleste i denne by og område lader til at leve udmærket, der er ingen tigger direkte i gade billedet.

Jeg har beslutte at kører de 4 km. ned af bjerget til mit hotel i frigear selv om det er kulsort nat. Jeg har været så heldig, at ha’ taget en lille diode cykellygte med i min lille rygsæk. Jeg benytte den også da jeg gik op til byen i på den mørke bjergvej. Hvor alle går i samme retning som bilerne køre. Den hang dinglende i mit bælte, så jeg på denne måde blev mere synlig. Lygten benyttede jeg også siddende på MC. i frigear ned af den snoede bjergside. Det svært nogle gange, at se vejen når bilerne kom en i møde med deres blændende lys og når der ingen biler var, skulle jeg passe på ikke at kører for tæt på kanten af bjergvejen, for jeg kørte på den banehalvdel tæt på bjergskråningen. Det gik glidende men føltes dog rigtigt langt.

Næste morgen kl.8:30 var jeg parat til at trille videre ned af bjerget for at besøge endnu et Enfield værksted. Det lå ca.1 km. længere nede på min v. side. Jeg kiggede utroligt godt efter og spurgte et par gange undervejs hvor det lå, for ikke at kører for langt. Enfielden er ikke sådan at skubbe op af den stejle bjergvej, man kan måske klare 4-5 m. når man er alene. Jeg så ikke Enfieldskiltet på grund af en parkeret bil. Der stod desuden heller ikke nogle MC. udenfor, hvad der plejer. Derfor kom jeg til at kører ca.100 m. for langt ned af vejen. Jeg lod den stå og gik op til værkstedet, der endnu ikke var åbnet, derfor stod der ingen MC. udenfor. Værksted og butik åbnede først kl.10.




Mekanikeren tog det værktøj og de dele han kunne tænke sig han havde brug for med på sin MC. Jeg kom op bagpå og vi kørte ned til min MC. Han fandt hurtigt ud af, hvilken forbindelse der var løs og så kørte vi op til værkstedet sammen. Jeg fik desuden en ny extra sikring med samt fik skiftet Nær og fjernlys pæren ud, da den også var gået. Jeg fik ham desuden til at sætte en speedometer pære i, som ikke havde været der fra starten. Samtidig rensede sælgeren, der var den jeg snakkede mest med, da han forstod engelsk bedst. Han gav mig nogle tip om hvad jeg skulle tjekke på Enfielden. Han rensede desuden det lille benzin bære, der stopper evt., skidt i at gå videre. Skidtet der kan komme fra benzinen eller selve tanken. Han påpegede også at min Enfield tank, var meget rusten på indersiden. Det kan give for meget affald i benzinen.

Tidlig på eftermiddagen kørte jeg så op til Shilma igen, for at se den bygning hvor den tidligere Engelske vicepræsident havde boet. Den benyttes nu som universitet. Overfor skulle der desuden ligge en Himalayan Bird Park. Jeg nåede at se slottet, men desværre aldrig Parken. For på vejen derop, skete der måske ikke så overraskende et nyt uheld med Enfielden. Den stoppede pludselig og jeg opdagede, at der ud at siden sprøjtede en tynd stråle benzin. Så jeg skyndte mig at lukke for benzin tilførelse. Jeg befandt mig på en meget lidt trafikeret vej, men der dukke en ung mand ved navn Amit op på sin MC Enfield. Jeg stoppede ham og spurgte om han kunne hjælpe mig. Han prøvede at forbinde en forkert slange der var gået løs. Efter et stykke tid måtte vi opgive at finde ud af hvad der var i vejen med MC.


Amit, young medical students



Desværre havde jeg glemt at modtage noget visitkort fra Enfield værkstedet. Jeg havde kun skulle betalt for de to pære og intet for arbejdstiden, så jeg havde ikke modtaget nogen regning. Vi kontaktede i stedet for en ’Mountain Guide’, der have været på værkstedet. Jeg havde udvekslet visit kort med ham. Han mente jeg skulle tage helt nord på til Manali, hvad jeg faktisk havde opgivet, da det ikke helt passede ind i min rute. Han sørgede for at mekanikeren kom op af bjerget til os. Jeg snakkede i mellemtiden med den unge medicin studerende, om de forskellige sociale strukturere der var i Danmark og Indien. Da jeg takkede ham for hans hjælp, sagde han, at det var hans moralske pligt at hjælpe mig.

Mekanikeren fik set lidt på benzin tilførelsen og fik den til at køre. Så bad han mig om at kører efter ham på Enfielden ned på han værksted. Der blev hele benzin systemet renset og luftet igennem og renset for skidt. Selve benzin dyssen havde en lille rids og måtte udskiftes.


Så Jeg nåede den dag kun at se den tidligere Engelske vice præsidents tidligere bolig. Så var de lyse tider rinde ud og Bird Parken var lukket.



Udsigt / Shimla

Hellig Kunde / Shimla


17 sept. / Tidlig morgen Shimla.

Her til morgen kl. 5:30 er der helt stille. Det er stadig tusmørke selv om man kan se lidt lys bag bjergende. Først kl. 6:45 dukker solen op over bjergtoppende klar til en ny dag.




Igen en af disse nætter, hvor jeg har ligget og vendt mig, med ømhed i krop og hofter. De Indiske madrasser er alt for hårde for mig, så det er svært for mig at sove på siden som jeg plejer.

Det samme problem med hårde madrasser, havde jeg også på min sidste MC. journey. Måske skyldes det også, at jeg har tabt lidt af det ekstra lag sul, der som et livredningsbælte, langsomt har forankret sig rundt om livet på en. Stødpuden er ved at forsvinde, sikkert på grund af for mange dage med smalkost samt at sulet er blevet til muskler.

Altså igen en morgen, hvor hele ens krop er radbrækket, hvilket selvfølgelig også skyldes spændinger efter ensidig fysiske strabadser på MC.

Denne fysiske ubalance i kroppen virker endnu mere motiverende for at få gennemført det Hatha yoga program på ca. 30-40 min. som jeg nu har gjort næsten hver morgen i 38 år. Når jeg har afsluttet programmet, er jeg hundrede procent vågen og kroppen føles næsten helt afspændt.

Hvis jeg ikke gjorde dette program hver morgen, som først og fremmest går ud på at påvirke alle de indre organer ved pres samt at strække hele kroppen igennem, så blodet frit kan passere og give næring til alle dele af kroppen, så tror jeg ikke at jeg kunne gennemføre en sådan stroppetur i min alder.

Foruden Yoga gør jeg fysiske øvelser for at styrke mine ryg og mavemuskler samt armbøjninger, for at opbygge, ekstra fysisk styrke for at kunne klare de pludselige ekstra belastninger ens krop kommer ud for i løbet af dagen, når man skal bakse rundt på en MC. der med bagage vejer omkring180 kg. Det er en stor belastning hele tiden at skulle hive den op og ned af stå foden. Jeg har ikke kun holdt på med Hatha Yoga i alle disse år for at holde min krop sund og rask. Den langsomme meditative form for kropsøvelser kombineret med åndedrættet, har lige fra starten haft en meget positiv indvirkning mit sind. I mine unge dage hvor jeg var hyperaktiv, kunne jeg mærke hvordan Hatha Yoga tog brodden, af denne indre uro i kroppen.

Den bedste og sundeste måde, at sove og hvile sig på, er faktisk at ligge helt fladt på ryggen. Baghovedet skal hvile i underlaget. Nakken skal være lang. Hagen skal pege lige frem og vende lidt ned mod brystet. Benene skal være let spredte og fødderne skal falde afslappet ud til siderne. Armene er ned langs siden, let ud fra kroppen. Håndfladerne vender opad. I denne stilling er man åben afslappet og tillidsfuld over for verden. Parat til at modtage den positive energi fra universet. Denne stilling kaldes Savasana/ hvilestillingen og er den afsluttende stilling i Hatha Yoga. I denne afspændingsstillingen skal man helst befinde sig i en tilstand mellem vågen- og søvntilstanden. En tilstand mellem det bevidste og det ubevidste.

Når man sover på maven vender man ryggen til verden, man beskytter sine indre organer, sine indre følelser.

Hvis jeg har mulighed for det, lægger jeg mig i denne hvilestilling hen af eftermiddagen hvor kroppen og sindet er lidt udkørt. Jeg har benyttet mig af denne hvilestilling igennem hele mit liv. Specielt i stressede situationer samt i perioden hvor jeg havde problemer med min ryg. Jeg kunne finde på at lægge mig ned direkte på ryggen på gulvet f. eks i et kontor, på scenegulvet eller på et værksted. Blot 5-10 min. er nok til at afstresse een og give een energi til rygsøjlen. At hvile på denne måde svare til 1-2 timers søvn. Alle ens muskler og indre organer får mulighed for at genopbygge.

Desværre har jeg ikke kunne gennemføre denne hvilestilling, som min sove stilling. Jeg har mange gange forsøgt. Jeg tror at jeg er for urolig en person, der har behov for at dreje og vende sig i søvne. Jeg kan måske heller ikke i søvne helt hengive mig til den passive rolle og slappe helt af og give mig hen. Ja jeg har meget at lære endnu.

Jeg kigger ud over dalen, hvor et par høge eller musvåger hænger svævende i morgen dissen, der ligger over dalen som en tåge, der langsomt brydes af solens stråler. Først hen ad 9 tiden har solen fået overtaget og dissen er ved helt at forsvinde.

Jeg kan fra min udkigspost på afstand følge med i de forskellige gøremål der foregår nede i dalen. Jeg ærgrer mig over at jeg ikke har en kikkert med, så jeg endnu bedre kan se, hvad de forskellige individer foretager sig her tidligt om morgenen. Jeg kan i det fjerne se ned i en skolegård, men kan ikke se detaljerne af hvad børnene laver.

Transport lift der går helt op til toppen af bjerget på den anden side af floden.


Jeg vågner op til endnu en grå regntung dag. Udsigt fra hotellets balkon i Bhuntar.

Hoteludsigt / Old Manali


19 sept. Manali / 110 km. nord for Mandi.

Regnen siler ned uden for min åbne balkon dør, med udsigt udover bjergene .

Jeg afslutter denne rapport, så i slipper for at hører mere om mine Enfield problemer. Det er blevet lidt, som en Buster Keaton film, der bliver vist med håndsving. Jeg virker sikkert ligeså apatisk som Buster.

Jeg opfatter mig selv som en meget seriøs person, så jeg har svært ved, at se mig selv spille hovedrollen i denne form for slapstick farce, som dette er ved at udvikle sig til.

Men Enfielden har overtaget manuskriptet, som jeg blot må forsøge at tilpasse mig, hvis jeg vil have noget ud af det. Jeg må indstille mig på min rejsefælles luner.

Min rejsefælle Enfielden, der skulle være min store støtte på denne Journey, hvor jeg blot kunne nyde dens styrke og udholdenhed. Så jeg kunne bruge mine kræfter og tid på andet end værksteder. Enfielden har hele tiden været tiltænkt en hovedrolle, nemlig den der ville påvirke handlingen i en positiv retning og ikke i den modsatte.

Jeg har indstillet mig på, at jeg er med i en anden slags film, hvor Enfielden har overtaget store dele af manuskript siden. Hvis jeg stadig vil påvirke manuskriptet og ikke helt overlade hovedrollen til Ensfielden, så må jeg lærer at leve med dens luner.

Nu er der kommet en anden faktor på banen i denne Indian Road Movie og det er den silende regn.

Landsby tæt på Manali

Studerende sat i arbejde


Spirituelle hilsener Bjarne