Kunstneriske ideer bliver formet i tid og rum
Mit kendskab til Indonesisk islamisk kultur og symbolsprog er
gennem mine to tidligere besøg klart blevet påvirket.
Det er derfor blevet nemmere for mig at relatere til udstillings
bygningen Sarang. Men af erfaring ved jeg, at jeg ikke pludselig får en genial
ide, men at den langsom bliver født og formet i tid og rum.
Derfor har jeg igen skabt nogle skitser og bearbejdet nogle
visuelle symbolske grundideer, jeg her i Jogja har mulighed for at
videreudvikle.
Da jeg sagde ja, til dette nye Installations Projekt her i Jogja,
tænkte jeg at jeg ville forsætte hvor jeg slap, nemlig at satse på at benytte
materialerne Bambus og Krukker.
Mange gange vender jeg blikket indad og dykker ned i mine egne
skitsebøger for at hente inspiration og indirekte videreudvikle mit visuelle
formsprog jeg igennem årene har skabt.
Jeg har faktisk denne gang, direkte
lade mig inspirer af nogle af de Installations ideskitser, jeg havde udformet
til udstillingsprojektet 2015 her i Jogja til udstillingsstedet Kersan Art
Studio.
Metamor’phosis’ Installation B&W skibshal 90x33x22 m.
Vandskulpturen ’Circula
Krukker opfatter jeg som bevare af livet, føde og væske. Jeg har benyttet amfora-krukkeformen før. I Installationen Metamorfose i B&W skibshal og i Vandskulpturen
'Circula
Under mit inspirations resurse arbejde, hvor jeg altid forsøger at lade mig visuelt påvirke af alle de mange visuelle udtryksformer der er oppe i tiden, så jeg dette foto af krakkeleret ler.
Min underbevidsthed stoppede op, ved
dette billede med ordene Hope-Despair. Modsætninger som sort/ hvid, liv/ død,
Kultur/Natur, er energier jeg altid har arbejder med i mit kunstneriske udtryk.
I disse ’Trump Tider’ er det vigtigt at vi ser den Global Verden i øjnene,
tænker alternativt og i fælleskab løser nogle af de Globale væsentlige
problemer.
’Tiden er ved at løbe fra os’. Denne sætning fik mig til at hænge
krukkerne Upside Down, Symbolsk hælder krukkerne tiden ud. Denne symbolik
visualiseres med viserene fra et ur. Selve urværket bliver skjult under det
sprækkende ler. Sekundviserne der er i konstant bevægelse, antyder at tiden
rinder ud.
Hvis jeg valgte at hænge krukkerne med bunden i vejret, lige
henover krakkelerede tallerkner uden noget på, ville det antyde, at den sidste
dråbe livgivende væske er løbe ud og ned i den spækkede ler. - Med lidt ris på
tallerknerne symboliser det mangel på føde. – Ved at placere ur-viserne lige
under krukkerne, får det os til at tænke ’Er tiden ved at løbe fra os’
Gensyn med bambusværkstedet jeg benyttede 2015
Allerede første dag valgte jeg at tage ud til bambus
møbelværkstedet, hvor jeg fik lavet al mit bambusarbejde til mine Installationer 2015.
Fx ’Floating Soul’ hvor jeg benyttede 6 meter lange
bambus.
Det var helt hjerteligt at gense håndværkerne, der hjalp mig med Installationerne.
Det var helt hjerteligt at gense håndværkerne, der hjalp mig med Installationerne.
Bambussen skal igen være det bærende element. Jeg har ikke
besluttet mig for hvilken type bambus jeg vil vælge. Om det skal være den
grønne smukke bambus, som jeg nu får jeg at vide, langsom vil blive mørkere
samt at den sorte bambus heller ikke holder den dybe sorte farve. Jeg må nok
vælge ligesom sidst, at male dem. På den måde omdanner jeg natur til kultur.
Jeg har endnu ikke den endelig løsning på samlingen i toppen. Det er det svage
punkt, der samtidig skal bære en krukker der vejer ca. 15 kg. Denne
minimalistiske enkle bærende konstruktion, skal være helt rigtig.
En del beslutninger lader jeg stadig svæve i luften. Jeg tager en
runde og ser nærmere på deres forskellige bambusmøbler og andre bambus
elementer for evt. at få lidt konstruktions ideer.
Ardi min assistent, som jeg er afhængig af følger med mig rundt de
første par dage, før jeg på egen hånd igen, kan finde rundt. Samtidig er han
utrolig vigtig som tolk.
Specielt om aftenen er det svært at finde ind til byen, af alle de
små mørke veje, ind til min ynglings cafe/restaurant ViaVia. Her kan jeg sidde
med min computer i et afslappet vesterlandsk miljø med en kop god cappuccino og
vegetariske retter.
Gensyn med
keramikværkstedet jeg benyttede 2015
Vi tog også ud til keramikområdet
hvor jeg fik hilst på keramik værkstedet, hvor de havde drejet 365 skåle til Installationen ’Salt Life’.
Bedstefaderen havde sørget for at alle skålene blev brændt og omhyggeligt
sortsodet på underside og overside. Den unge datter gjorde mig opmærksom på, at
jeg dengang havde lovet, at sende hende mailkopier af hele brændingsprocessen,
jeg grundigt havde dokumenteret. Jeg sørgede straks for, at sende hende kopier,
da jeg havde fotoerne liggende på min computer. Flovt !
Jeg fik også hilst på den unge
drejer, der skabte de smukke krukker til Life Live/ Live Life
Jeg ville denne gang forsøge, at finde en standard krukke de havde
på lager. De næste dage valgt jeg derfor at køre alene rundt uden Ardi, så jeg
evt. kunne støde på den helt rigtig krukke i størrelse og form. Mine tanker gik
også i retningen, at finde nogle antikke. Men det erfarede jeg hurtigt, at det
nok ville blive svært og måske ikke helt passede ind i mit udtryks univers,
hvor jeg arbejder med at omforme natur til kultur.
Jeg havde sammen med Ardi fået samlet nogle forskellige typer af
ler. Ardi kom med den de kaldte sort ler og anvendte til at skabe
ler-skulpturer med på Akademiet. Så var der den rødbrune de benyttede til
krukkefremstillingen. Den tredje type var den de anvendte til at lave mursten
af. Vi var også forbi et værksted, hvor de skabte skulpturer af hvidt keramisk
ler, der bliver meget hårdt og derfor ubrugeligt til mit formål, da der gerne
skulle sprække
Der var en lille murstensfabrik over på den modsatte side af
Sarang Kulturhus, hvor vi hentede en bærepose ler der direkte var gravet
op.
Jeg lavede nogle prøver i 1 cm tykkelse. Det tørrede helt ind og sprækkede i løbet af 5 dage.
Jeg prøvede med 2 cm tykkelse, som
jeg var tvunget til at samle som firkantet skiver. Men så skete der det, at de
sprækkede, der hvor siderne støtte op til hinanden, også selv om jeg virkelig
trykkede dem sammen. Sprækkerne skabte blot et slags flise mønster.
Global Hope – Global
Despair
Efter et par dage med skitser og orddropping – Clock Ticking –
Watch Up – Last Drop – Upside Down samt sætninger som ’Tiden er ved at rinde
ud’. Dette er og har altid været et Globalt problem. Titlen på min Installation
bliver derfor Global Hope - Global Despair også selv om håb og fortvivlelse,
mere er en personlig tilstand.- Fortvivlelsen er blevet Global.
I stedet for en firkantet rektangel der er visuelt var tilpasset
udstillingsrummet, vælger jeg nu at lave en cirkulær Installation, den Globale
verden, der er ved at udtørre for resurser. Tallet 12 symbolisere de 12 mdr. og
de12 stjernetegn.
Lercirklen der får en diameter på 700 cm presser rummet. Det
tvinger beskueren til at være opmærksom på cirklen og på den måde giver
Installationen et ekstra tryk og dimension til rummet.
I stedet for 8 krukker som i mit først skitseforslag, er det nu 12
krukker, jeg skal have op og hænge og danne en cirkel. For at det kan lykkedes,
er jeg tvungen til under selve jernkonstruktionen i loftet, at skabe en cirkel
konstruktion der kan bære de 12 krukker.
Jeg tænker straks på at skabe en bambusring. Men hvordan er det
muligt at skabe en så stor bambusring med en diameter på 560 cm. der er stærk nok til at kunne bære 12
krukker.
Jeg har i mine skitser og tanker også leget med ideen om flere
krukker hængende over hinanden, men hvis jeg vælger bambus, tør jeg ikke
forfølge ideen med flere krukker.
Bambuscirkel på 560
cm.
Jeg tager sammen med Ardi ud til Bambus værkstedet for at høre,
hvordan det kan lade sig gøre at skabe en bambuscirkel der er stærk nok til at
kunne bære ca. 180-200 kg. Det er umulig at bøje bambus stænger på 10-12 cm
tykkelse, så meget som min cirkelring kræver. - Jeg foreslår at man måske kunne
benytte flækkede tykke bambus og evt. limer
3-4 stk. flækkede sammen.
Vi aftalte at jeg kom om et
par dage, hvor de så vil vise mig et konstruktionsforslag.
Dette er det første udkast til den endelige konstruktion. Vi blev enige om at tilføje 2 ekstra flækkede bambus for at give det en vis tykkelse og styrke. Desuden fik jeg tilføjet en omvendt placeret flækket bambus lagt på indersiden af bambuscirklen for at at gøre cirklen mere hel og kompleks.
De flækkede bambus, får nogle snit med jævne mellemrum, for at de kan bøje det de skal. Cirkelbuen konstrueres i fire dele, der så samles i udstillingsrummet, Ved at forskyde de 3 lag bambus er der mulighed for at samle dem til en stor meget fleksibel cirkel. Foruden de store samlemøtrikker de benyttede, fik jeg dem til at lave bambusvindinger med 50 cm mellemrum.
Da jeg har besluttet mig for at skabe denne ’Time Globale’
installation, har jeg behov for 12 stk. af den type enkel ur-værker. Jeg havde tjekket denne enkle ur-mekanisme i Danmark
Jeg fik Nissak til at lede på internet og finde en udbyder af
dette enkle urværk, men lidt forgæves.
Jeg opsøgte derfor nogle ur-butikker for måske igennem dem at
opkøbe de 12 urværker. De kunne kun tilbyde mig det enkle urværk samt nogle alt
for korte ur-viser. Jeg købte en for at afprøve den under mit ler.
Måske kunne jeg finde et stort væg-ur i en lejetøjsbutik eller et
stormagasin. Jeg stoppede op, ved nogle store billige plastbutikker. En af
disse plastbutikker havde et par forskellige store væg-ure. De havde meget
heldig 12 stk. af den ur-model jeg synes bedst om. Prisen var ca. 45 kr for
uret med glas osv. Det var billigere end det enkle ur-værk med de små viser jeg
havde købt. Jeg skruede bagbeklædningen af et af urene i butikken, for at være
sikker på, at jeg kunne benytte ur-værket og viserne.
Nu havde jeg mulighed for at afprøve ur-værkerne under ler. Jeg
erfarede, at hvis leret var kommet for tæt på selve tappen der fik viserne til
at følge med tiden, så kunne ur-viserne god blive bremse i deres rotationen når
leret størknede. Hvis man ikke helt præcist havde presset viserne ned, kunne de
i deres rotation bremse hinanden. Når leret størknede kunne det godt hæve sig
lidt fra underlaget og derved stoppe viserne.
Krukkerne tager form
og farve
Det var ikke helt så let at finde en krukkeform. Samtidig var
jeg heller ikke helt vild med den glatte struktur lerkrukkerne har. Så opdagede
jeg at nogle behandlede deres krukker med en plastmasse der gjorde lidt
rustikke og gav dem et mere antik look. Jeg var heldig ret hurtigt at finde en
rustikbehandlet krukke, i den rigtige størrelse og i den klassiske græske form
som passede helt fint til Global Hope.
Jeg købte den enkelte krukke. For i det mindste at have en
model, hvis jeg evt. skulle have et værksted til at kopier krukken. Lidt
frustreret forsatte jeg min søgen. Det var umuligt for mig at vente 4 uger. På
et keramik udsalg, var der en, der direkte spurgte hvad jeg søgte. Jeg viste
ham foto af krukken på min Iphone. Den type krukke, kunne han godt fremstille
20 stk. af i løbet af 3 uger. De ville så være klar 2 uger før ferniseringen.
Den risk turde jeg godt tage med ham, da han var den direkte ansvarlige for, at
de blev færdig til tiden. I den anden butik, kunne jeg ikke være sikker på at
grossisten ikke overholdt tidsplanen over for butikken.
Jeg bestilte 20 stk. i
alt.- 8 stk. mere, da jeg har en ide om
også at skabe en 4 m. høj skulptur af krukkerne.
Krukken jeg havde købt fik han som model, så han fremstillede 20
krukker præcis i den form og med samme rustikke ydre. Jeg skrev og betalte
halvdelen af det endelige beløb. De kostede kun ca. 90 kr.stykket.
3 dage efter ringer han og fortæller mig, at 15 af krukkerne er
færdige. Hvad mener han med det. Han havde først lovet at de var helt færdig
efter 3 uger. Jeg tog ud til ham og ganske rigtig stod der 15 eksemplarer, som
han sikkert havde opkøbt hos en anden grossist. Han ville straks gå i gang med
at lave de sidste 5 krukker. Et par dage efter ringer han igen og siger at nu
har han skaffet de sidste 5 krukker. Så han var parat til at køre alle
krukkerne til Sarang
Nu var alle krukkerne i hus. Nu skulle jeg så finde ud af, hvordan jeg symbolsk skulle male dem. For mig symbolisede de et letter angrebet menneskeligt organ. Derfor fik de i en lidt grumset rød. Rebet der holder krukken oppe er mere klar rød, da den er livets navlestreng, der er forbundet til den lysende rødorange malet bambuscirkel, der svæver over den globale størknede jord.
Bambuscirklen er utrolig
levende, leddeløs og fleksibel
For
at få bambuscirklen til at svæve, benyttede jeg 3 mm wirer til ophængningen.
Som det tydeligt ses på fotoerne, var det ikke så lige til, at få den noget
leddeløse bambuscirkel op og hænge efter at have samlet den. Jeg havde satset
på, at der var fire personer på hver sin stige. Men det var svært at finde
stiger der var lange nok. Bambusmændene havde i stedet et system med snore, så
de kunne holde cirklen oppe i højden mens wirerne blev fastgjorte, så det
lykkedes at få cirklen op og hænge.
Da
jeg næste dag, skal til at hænge krukkerne op, kan jeg godt se, at
bambuscirklen var alt for tæt på de sorte jernstænger i loftet. Hele cirklen
skal sænkes 20 cm. for at komme mere visuel fri af stængerne, så bambuscirklen
derved opleves mere svævende. Jeg indser hurtigt, at jeg har brug for, at de to
bambushåndværker kommer og hjælper mig med at sænke cirklen. Samtidig fik jeg
mulighed for at rette cirklen til, så den hænger så præcis det er muligt, så
krukkerne svæver lige henover afmærkningerne af ur-viserne.
Reggaemusikker har skabt en soundloop til Installationen
Jeg havde helt fra
starte spurgt Nissak og Ardi om de ikke kunne forsøge at få kontakt med en ung
komponist til at lave en soundloop til mit projekt. Hvor Installationen var
manuskriptet. Ardi havde det svært med Akademiets Musikafdeling, de var ligesom
mere stive og ikke så frie som på billedafdelingen. Så han havde ikke kontakt
til nogle derfra.
En rigtig reggae type,
har jeg været heldig at få til at lave en soundloop til min Globale
Installation.
Jeg mødte ham her på
Sarang, da han var og hilse på den koreanske kunstner Choi. Hun havde mødt ham sidste år, da hun udstillede med andre
Koreanske kunstner.
Da jeg fandt ud af at
han var musiker og spillede og sang reggae musik, spurgte jeg ham på trods af,
at han sikkert var mest til hurtige og bastante rytmer, om han måske kendte
eller selv var interesseret i, at skabe en lille kort soundloop til mit
Installations Projekt. Han tykkede lidt på denne opfordring.
Da jeg igen så ham et
par dage senere, ville han godt høre mere om mit projekt. Jeg fandt nogle
sound-lydsekvenser frem, så han fik en ide, om hvad det var jeg søgte når jeg
snakkede om soundloop til min Installation Global Hope-Global Despair. Lyde der
blander det positive med den sørgelig virkelighed af dystre undergangstoner.
En uge efter møder jeg
ham igen og han fortæller mig, at han om et par dage vil gå i studiet hos en af
hans venner og lave sekvensen. Der går 10 dage og jeg høre intet. Han har måske
fortrudt. Han virkede lidt skæv hver gang jeg har mødte ham, så jeg forventede
at tid og sted forsvandt lidt for ham.
Via Choi modtog og
hørte jeg så Soundloopen han havde skabt, over hendes iphone. Vi havde ellers
aftalt, at han kom til mig. Men nu var han blevet forhindret, da han var i gang
med at undervisning nogle unge mennesker.
Sekvensen var utrolig
rytmisk og positiv, så Choi og jeg tog en lille dans på stedet til de positive
smukke toner. Men den Soundloop jeg håbed at modtage skulle bringe tilskuerne i
en lidt meditativ dyster sagtmodig eftertænksom stemning, blandet med lyse
toner af optimisme.
Jeg fik fat i ham og vi
blev enig om, at mødes samme aften. Jeg lod ham forstå, at hans musik var enorm
inspirerende med fine smukke toner indimellem, der godt kunne anvendes i
soundloopet. Men rytmen skulle væk, da det mere var lyde og ikke rytmer jeg
gerne ville have i min Installation. Han hørte efter, men jeg ved ikke hvor
meget han forstod.
Jeg forslog ham, at jeg
tog med ud i lydstudiet, så han evt. ikke behøvede at vende tilbage, hvis der
stadig var lyde eller rytmer, jeg ikke kunne få til, at passe med mine
intentioner med udstillingen.
Dagen efter tog vi ud til hans unge vens
lydstudie, som Black havde dekoreret med sit visuelle sprog.
Jeg fandt hurtigt ud af
at Black var temmelig udkørt. Han fortalte mig at han havde haft mareridt og
sovet meget lidt, da han frygtede, at jeg ikke kunne lide hans musik.
Jeg fortalte ham så mit
mareridt. Natten før jeg modtog hans Soundloop, havde drømte at han i Soundloopen
fortalte om en lille pige, der var gået ind i junglen, mere kan jeg ikke huske
af hans historie, men jeg kan huske at jeg i drømme fortalte ham, at han ikke
skulle fortælle poetiske eventyr, men skabe en lyd der kunne få menneskeheden
til at forstå, det var helt galt med den
Globale tilstand.
Den unge teknikker
vendte sig mod mig, for at høre, hvad vi kunne gøre ved soundloopen han sammen
med Black havde skabt. Langsomt fik jeg ham til at forstå, hvad det var jeg
søgte efter. Black var helt i sin egen verden, så jeg forstod at han ikke
rigtig ville være med på denne transformation, af hans rytmiske sound.
Jeg kunne fornemme at
han var stået af. Han holdt sig det han var bedst til, nemlig reggae rytmer.
Sound uden rytme var ikke hans speciale. Jeg var velkommen til at benytte og
transformere hans lydunivers indtil mit univers. Hvis jeg var tilfreds, var han
også tilfreds. I næsten 2 timer arbejdede den unge teknikker, der var helt
selvlært og jeg sammen, for at skabe et
lydunivers med Black’s toner og få rytmer.
Vi fik skabt 2 ½ min.
lyd som jeg synes og tror vil fungere i Installationen. Det er en soundloop med
lidt rytme. Lyden får mig til at føle, at jeg bevæger mig rundt i junglen
alene, med følelsen af at være uden for tid og rum. Llydteknikeren, Black og
jeg var tilfredse med Soundloopen.
Jeg
har langsomt lært at koble fra og nyde nuet
Denne
gang har jeg indtil nu, nydt arbejdsprocesserne. Jeg er blevet meget bedre til
også at koble fra og nyde de forskellige facetter livet hele tiden tilbyder en.
Specielt når man befinder sig et nyt sted fyldt med nye indtryk. Så jeg
forsøger at holde stressen lidt på afstand.
–
Denne gang har jeg mange arbejdsprocesser jeg selv har valgt at klare, da Ardi
mere denne gang, har været min guide og tolk end arbejdende kunstnerisk ass.
Denne
gang hviler jeg mere i mig selv, da jeg forbavsende hurtigt og til dels
smertefrit har kunne overskue
tidsperspektivet. De forskellige materialer og arbejdsprocessen har ikke på
samme måde voldt de store problemer som de gjorde i 2015.
Jeg
har denne gang været bedre til at tage højde for at værkstederne/Indoneserne
har en tildens til at skubbe opgaverne foran sig. Dage bliver til uger. Det
skal man være klar over, samtidig med, at man er tvungen til at presse lidt
ekstra.
Jeg
har igennem alle årene kun få gange koble en assisten på mine projekter. Rent
økonomisk, har jeg valgt at vælge en assistent fra, for ellers ville jeg ikke
have haft økonomisk råd til at skabe de installationer, jeg gennem årene har
skabt. Alt har en pris.
Denne
gang har jeg ikke følelsen af at være bagefter, da man har givet mig 2 uger til
at etablere Installationen i udstillingsrummet. Alt skal næste være klart
mindst 10 dage før ferniseringen, da det tager så langtid for 3 cm ler at blive gennemtør og sprække det den
helst skulle.
Når
de først har glattet den 700 cm store lercirkel i et lag af 3 cm ud over
gulvet, skal alt være hængt op, da man nu ikke mere kan komme til med en stige.
Bambus
Cirklen skal være ophængt i rigtig position. De tolv krukker skal være
færdigmalet og ophæng lige over pletten hvor ur-viserne cirkulere samt placeret
i den rette højde.
Atelier visit
hos indonesiske kollegaer
Nissak har fået organiseret, så Choi og jeg, sammen med nogle andre kunstner besøger nogle af de lokale kunstnerkollegaer. Det er dejligt på denne måde at blive lukket mere direkte ind i en kollegaes visuelle univers. Man får et indblik under hvilke betingeler ens Indonesiske kollegaer arbejder og fungere.
Gusmen Heriadi
Komroden Haro
Heri Dono har bygget sit eget museum til sine mekaniske skulpturer, hvor mange har et politisk og socialt sigte
Kærlige
tanker
Bjarne
v.H.H.Solberg
Ingen kommentarer:
Send en kommentar