6
Feb. / Trafikken er minimal og solen skinner fra en skyfri himmel
Mehansar
– Bikaner 226 km.
De større veje har hidtil været helt fine. På de
mindre veje kan der godt være lange strækninger være fyldt med huller i den
ødelagte asfalt. Utrolig mange steder anlægger de rigtig brede asfalterede
veje, så der tages virkelig hensyn til fremtiden, for der køre ganske få lastbiler
samt personbiler på vejnettet.
Kun en enkle dag i Delhi har det været lidt
overskyet. Ellers har solen skinnet igennem hver dag.
Når jeg køre på de større veje er min hastighed
80-90 km. Det er meget sjælendt jeg bliver overhalet. Selv om der ikke er noget
særligt trafik, skal man hele tiden have fuld opmærksom på vejen, for selv på
det de kalder highway, kan der befinde sig hellige køer, mennesker der krydser
over eller biler og MC der køre i den forkerte retning. Det er derfor mindre
trættende at køre af de mindre veje, selv om hullerne virkelig kan sætte sig
som spændinger i ryggen. Det er nu heller ikke så mange landsbyer jeg passere. Det
skyldes selvfølgelig den ufrugtbare ørkenjord. Men de har en del kanal og
vandingssystemer. Så jeg tænker hele tiden på, om det er besværet værd at køre
zigzag.
I
Rajasthan benytter man mest kameler som trækdyr
Jeg bevæger mig nu længere og længere ind i Ørken
delstaten Rajasthan. I 2011 oplevede jeg tydeligt hvordan okserne som trækdyr
var udskiftet med dromedarer. Dromedare skulle være utrolig stærke. Men indtil
nu har jeg kun set meget få dromedare som trækdyr. Men i det hele taget er
trækdyrene mere og mere blevet udskiftet med lastbiler.
Jeg
besøgte også denne gang ‘Camel Research Institute’, der ligger
8 km uden for Bikaner. Der var væsentligt færre dromedare end sidst jeg besøgte
centret. Det engelsk ord camel bruges både om (topuklede) kameler og dromedarer
hvilket kan føre til misforståelser. Det er ikke kameler, men dromedarer der er
afbildet på Camel -
Få gange
har jeg set dromedarer der løber frit omkring. Nogle ejere binder deres forben
samme, så de ikke fjerner sig alt for langt væk.
Jeg skal bo hos en ung kunstnerven, der har indrettet et guesthouse i sin familiebolig
Jeg befinder mig efter en anstrengende kørsel
specielt de første 40 km. i Bikaner. Min GPS guider mig langt ind i den gamle fattige bykerne med sine snævre gader. Jeg skal bo hos en ung kunstnerven, der
nu har indrettet et guesthouse i sin familiebolig.
Jeg traf ham 2011 på min første MC. Rajasthan
Journey. Jeg købte dengang en del Indiske traditionelle indiske håndmalet
miniature gouache tegninger som hans far malede.
Jeg har valgt som gave at give ham en af mine
egne originale tusch ’Inspirations Tegninger’, af mine ’Pigeon’, som jeg først
havde tegnet i hånden, men så gjorde mere teknisk perfekt tegnet på computeren.
Denne originale Tusch tegninger, har dog mere følelse og stemning af liv end
computer udgaven.
Junagarh Fort var
imponerende og Phool Mahal ‘flower palads’ var smuk med sine dekorative
malinger samt indgraveret marmor paneler.
Sammen med Saleem så jeg det berømte
Jain tempel Bhandasar Temple som er fyldt med utrolig vibrerende og levende
malerier, som inspirer ham meget.
Besøgte rottetemplet ‘Karni Mata Temple’.
Da jeg 2011 kørte ud til byen Deshnok 30 km fra Bikander, havde jeg forventet mig tusindvis af store rotter. I stedet mødte jeg kun dusinvis af små rotter i forskellige hjørner af templet, der ikke var meget større end vores hvide mus. Jeg gik tætter på nogle af rotterne, der så løb ind imellem mine ben og en henover min fod, hvilke betyder lykke, Selve templet var ikke noget særligt indvendigt. Jeg kan se at de er ved at restaurere templet
Foran templet var det duernes plads, derfor kom rotterne aldrig ud over den hvide linie ved tempelindgangen.
Udsigten ud over lidt af byen
tagterasser giver et godt billede af den positive økonomiske udvikling, jeg kan
se har påvirket Bikaner. Man har haft råd til at reparere boligerne
7 Feb. Fødselsdag i
Bikaner
Via facebook bliver man gjort ekstra opmærksom på at livet faktisk
har en udløbsdato, vores person nummer fortælle hvor man befinder sig i tid og
rum.
Jeg valgte at fortælle Saleem sent på eftermiddagen, at jeg
faktisk fyldte år i dag. Jeg synes han skulle købe en flot fødselsdagskage, så
jeg kunne dele dagen og kagen med hans familie og på den måde få hilst på alle
familiemedlemmerne. Inderne elsker søde sager. Fødselsdag er ikke noget alle
indere praktisere.
Det blev en festlig kagespisning, nogle med fingrene og andre med
ske. Men lidt fest og ½ Happi Birthday fødselsdagssang blev det til. Mit navn
fik en poetisk sound twist.
År 2011 var jeg på min første Rajasthan tur
Denne MC. Journey har været en af mine bedste, derfor ville jeg nu prøve at opleve hvordan det er at gense mennesker, miljø og seværdigheder jeg har truffet for 7 år siden. Så min MC.Rajasthan journey er næsten den samme. År 2011 var jeg kun på en 4 ugers MC.Journey. Nu er jeg på en 6 ugers. Så jeg har muglighed for at holde flere 3 dage stop og derfor have mulighed for, at min krop får mulighed for restituere.
Denne MC. Journey har været en af mine bedste, derfor ville jeg nu prøve at opleve hvordan det er at gense mennesker, miljø og seværdigheder jeg har truffet for 7 år siden. Så min MC.Rajasthan journey er næsten den samme. År 2011 var jeg kun på en 4 ugers MC.Journey. Nu er jeg på en 6 ugers. Så jeg har muglighed for at holde flere 3 dage stop og derfor have mulighed for, at min krop får mulighed for restituere.
En del af min MC.kørsel på de ujævne, hullede veje, har givet mig
mange stød i rygsøjlen. Så jeg har fået lidt spændinger og smerte i venstre
balle. Så jeg fik en god gang massage her i Bikaner, Jeg bad hende om at gå
hårdt til værks. Hun fik faktisk fjernet alle mine spændinger. Det kræver fysik
at rejse på denne måde. F.eks undgår jeg
så vidt muligt efter 5-6 timer på MC. at
bære min bagage op af trapperne da det er en vadsæk og ikke en rygsæk. Jeg
hjælper gerne til, da den vejer ca.30 kg. Jeg har fået 7 kg. div.reservedele
til MC.
MC.Royal Enfield er krævende at håndtere, når der er fuld vægt på.
I år fylder jeg 73
Jeg kan godt mærke fysisk og psykisk forskel fra da jeg fyldte 66 år, hvilket var i byen Jaisalmer, som er den næste by jeg køre til. Denne gang bliver det dog uden en ’Kamel Safari´. Det var en stor oplevelse, men jeg springer over, Min MC. giver mig rigeligt af stød.
Jeg kan godt mærke fysisk og psykisk forskel fra da jeg fyldte 66 år, hvilket var i byen Jaisalmer, som er den næste by jeg køre til. Denne gang bliver det dog uden en ’Kamel Safari´. Det var en stor oplevelse, men jeg springer over, Min MC. giver mig rigeligt af stød.
Følgende relevante tekst er gengivet fra min blog MC.INDIEN/JODHPUR REJSE 2011 nr.5
I en mail 6.feb. 2011 til
nogle venner, dagen før min fødselsdag, skrev jeg:
Jeg
sidder lidt mørbanket og træt på sengen og skriver til jer om min Kamel Safari.
Den
var spændende men også en prøvelse for ens baller og ryg. Det var en lang
ulidelig nat, at ligge direkte på det fine sand, der var hårdt som et bræt.
Jeg
kæmpede hele natten for at holde den kolde vind og det fygende sand væk fra at
krybe ind under vattæpperne.-
Næste
morgen var jeg helt radbrækket.- Jeg har derfor lige fået en skøn massage.- Jeg
skal videre på farten I morgen, som igen er en lang tur på 280 km.
Denne fødselsdagsrespons
modtog jeg derefter fra Kirsten:
Kære
Bjarne
Ja,
men du bliver vel også 60+ og jamrer alene derfor, lige så meget over skrogets
stivheder, kuldskærhed og manglende fleksibilitet, som alle vi andre, hvor
formen ikke vil passe med indholdet.
Er
motorcykel nu en rigtig god ide Bjarne?
KHK Kirsten
Kære
Kirsten
Mit svar:
MC
er for mig, det helt rigtige valg af transportmiddel fysisk og psykisk, da den
med sine hestekræfter, giver mig nogle ekstra muligheder, udfordringer, fart,
spænding og en kæmpe frihed til at se og opleve maximalt på minimal tid.
MC
hjælper mig til at komme nærmere naturen, jeg mærke den og må forholde mig helt
konkret fysisk til den. De mennesker jeg møder føler sig friere til at komme en
i møde, end hvis jeg kom i en lukket boble, en bil.
Jeg
har valgt at rejse rundt i Indien. Da det er et sikkert land at rejse rundt i,
der vil altid være hjælpsomme mennesker i nærheden, hvis der sker en ulykke.
Min rute er ikke særlig fysisk krævende og foregår det meste af tiden på alm.
asfalteret vejstrækninger. Jeg har desuden denne gang valgt en mindre tung og
noget langsommere MC. Jeg beholder min sikkerhedsvest på hele tiden, selv om
det er varmt.
Jeg
har på alle mine MC Journey sørget for at få alle de vacinationer man skal have
i det pågældende land, haft en lille førstehjælps pakke, nogle ekstra sprøjter,
Primcillin mod luftvejs feber, Cirofloxacin mod forstoppelse med feber, Imodium
mod akut diaré, Ipren smertestillende piller, Auton afskrækningsmiddel mod tropiske
myg. Hver dag har jeg desuden taget Lactoghurt for at skabe balance i min
tarmflora.
Det
farlige i Indien er deres trafikkultur, som virkelig kræver, at man er på
dupperne hele tiden og er hurtigt i sine reaktioner. Det er en form for
anarkistisk trafikmønster, der passer mit temperament helt fint, men det er
utroligt anstrengende og stressende.
At
køre en MC kræver 100 % opmærksomhed. Anstrengende men skønt. Når jeg beskriver
min træthed i ryggen, er det en direkte beskrivelse af hvad jeg føler, tænker
og mærker, så dem der evt. bliver inspireret til at tage på en lignende tur som
mig, ved lidt om hvad der kræves.
Det
er klart at en ældre herre som mig, der ikke kan lade være med at presse sig
selv til det yderste bliver træt og udkørt. Men det er jo også det jeg gerne
vil. Nemlig afprøve mine egne fysiske og psykiske grænser som jeg ikke har
mulighed for i min hverdag.
Du
har fuldstændig ret, jeg er ikke ung længere med en strømlinet form. Derfor
denne mere afslappet MC tur, der passer til min nuværende form, som jeg fysisk
og psykisk har forsøgt at udfylde før denne journey, så indholdet udfylder
formen nogenlunde.
Jeg
har valgt at rejse her og nu, mens form og indhold stadig følges ad og jeg
stadig føler jeg er fysisk og psykisk stærk nok. - Hvor længe vil jeg være
det.–
Rent
økonomisk er det en luksus at tage på disse MC.Journey, Har jeg råd til
dette. Igen er det ikke fornuften der har overtaget men sanserne der skriger på
at blive luftet.
På
sådan en MC Journey bliver ens sanser sat på højkant og nogle gange
overbelastet, - men utroligt skønt. - Jeg kan virkelig mærke forårs solen her i
Indien varme min sjæl.
Den
massage jeg modtog i går, har løsnet op for de sidste dages spændinger, så jeg
har det helt fint i ryg og lænd her til morgen. Så det er en rigtig fin dag i
dag. Jeg har også sagt til mig selv, at denne dag skal stå i positivitetens
ånd.
Bjarne v.H.H.Solberg
Billedkunstner & Scenograf
BvHHS1@email.DK
www.BvHHS.com
+45 30230036
AUM
Ingen kommentarer:
Send en kommentar