14
Marts / Tågen ligger tæt mellem bjergene
Tang Ky – Hue
215 km.
Jeg vågner kl. 7 efter en vindblæst nat, til en
ny tåget grå morgen.
Jeg kommer hurtigt i tøjet, spiser lidt morgenmad
med de lokale, inden de forlader cafeen for at gå på arbejde. Jeg får hurtigt
pakket min MC og forlader cafeen og fællesskabet.
Højere oppe i bjergene bliver det rigtigt koldt, da
tågen her var mere tæt.
Efter 70 km. kørsel på Ho Chi Minh Trail i tåge,
vælger jeg at forlade den, da jeg på
kortet kan se at der var meget få byer på ruten. Hvis det begyndte at regne, ville det være svært at finde et hotel.
Efter 2 dages konstant bjergkørsel, var jeg også ved
at blive lidt træt og lidt rundtosset.
Da jeg kom til den store by Khe San, valgte jeg
at køre stik øst, for at støde på hovedvej 1 og da dreje sydpå mod kejserbyen
Hue, som nu er blev dagens mål. Hovedvej 1 løber parallel med kystlinjen.
MC. problemer
igen
Desværre
drejer denne rapport nr.5 sig mest om mine MotorCykel problemer. Om værksteder der
på hver deres måde forsøger, at løse den gordiske knude. Hvad skyldes, at
min MC. i stedet for at oplade energi nedbryder den konsekvent.
Først løb jeg tør for benzin. Jeg troede jeg kunne køre noget længere på reservetanken end jeg kunne. Igen er jeg heldig. Jeg løber tør for benzin da jeg befinder mig i en lille landsby. En handlende sælger til overpris, et par liter benzin.
Lidt senere i en by 20 km. før Hue, kan jeg
pludselig ikke kick eller jump starte Honda’en. Den er igen skindød. Igen er
jeg heldig at befinde mig i en lidt større by, ikke så langt fra et værksted. Den
unge mekaniker kiggede på den, men opgav at få den til at virke. Han bad mig om
at skubbe den hen til et stort Honda værksted, der ikke lå så langt væk.
8 spolede strømfordeler
5 spolede strømfordeler
De så på den og fandt ud af strømfordeleren var i
stykker og derfor ikke kunne genere strøm. De havde ikke en 8 spolede
strømfordeler, men skiftede den ud med en 5 spolede strømfordeler. Alle på
værkstedet fulgte med i hvordan min Honda igen kunne få strøm, da jeg var den
sidste kunde i dag, de manglede at gøre færdig før lukketid. Jeg måtte gå ud
fra at de i fælleskab teknisk vidste, hvad de gjorde med min Honda.
Prisen for en ny strømfordeler var 10 $. Men hvor
var min tegnebog. Jeg kunne ikke finde min tegnebog med kreditcard , kørekort,
det blå registreringskort og bevis på mit ejerskab af Honda 125cc og dong
kontanter. Jeg endevendte alle mine lommer, min lille rygsæk samt min stor
rygsæk. Jeg forsøgte at forklare dem, at jeg måtte have glemt den på mit sidste
hostel i Tang Ky. Jeg fik den eneste, der kunne engelsk til at ringe til dette hostel.
Jeg havde taget et foto af træhuset, hvor de havde et skilt på front facaden og
ved at zoome ind på computeren, kunne vi se deres tlf.nr.
De havde ikke fundet min tegnebog. Jeg fik ham så
til at ringe til det hotel, jeg havde boet på natten før igen. Deres visitkort
havde jeg i min logbog. De havde desværre heller ikke fundet min tegnebog.
Der løber mange tanker igennem ens hoved. Hvordan
skal jeg komme videre når jeg ikke mere
kan hæve kontanter i pengeautomaten uden mit creditcard.
Heldigvis havde jeg stadig 400 $ i kontanter i
min store rygsæk. Penge jeg har taget med som reserve, hvis uheldet skulle være
ude, at jeg fx mistede min pung som nu. Jeg ville lige præcis kunne klare resten
af turen for dette beløb. Jeg havde ikke mistet det internationale kørekort,
som skulle være nok her i Vietnam.
Jeg finder en 10$ seddel frem og giver regnskabs
afdelingen sedlen. Alle de ansatte har fulgt med i mit drama, de forstår at jeg
har problemer.
Jeg pakker min MC. igen og er på vej til at kører
videre. Da jeg ville lukke min skjorte lidt bedre, mærker jeg noget nede ved mavereligionen. Det er min tegnebog,
som jeg må have stukket indenfor skjorten i stedet for i jakkens inderlomme.
Sikke en lettelse. Det lykkedes mig igen at skabe lidt drama med happy ending.
Jeg har været utrolig heldig indtil videre med
mine tekniske MC problemer
Mine motorstop, kunne lige så godt være sket mens jeg befandt mig på den trafiktomme Ho Chi Minth Trail, hvor der kunne have været 25-50 km til den nærmeste landsby med et værksted.
Mine motorstop, kunne lige så godt være sket mens jeg befandt mig på den trafiktomme Ho Chi Minth Trail, hvor der kunne have været 25-50 km til den nærmeste landsby med et værksted.
På alle mine MC.Journey, tror jeg at den
hinduistiske elefantgud ’Ganesha’ der beskytter rejsende og handlende, har haft et godt øje til mig.
Jeg
når endelig til Hue og finder frem til den gamle bydel
Den gamle bydel ligger tæt på Hue
Citadel/fæstningsanlæg og palads. Jeg finder et hotel lidt væk, fra de mest
travle turistgader. Jeg er heldig at finde et OK hotel.
Det har været en anstrengende lang dag, så jeg er
godt træt i ryggen. Så jeg vælger straks at lægger mig 20 min. på ryggen, i den
stilling vi inden for HathaYoga kalder den fuldkomne hvilestilling Savasana. Hvis
man kan holde bevidstheden i en tilstanden mellem dyb søvn og vågen tilstand,
vil 20 min. hvile svare til 3 timers søvn. Rygsøjlen får desuden tilført ny
energi.
Som regel falder jeg i søvn, men da jeg ikke
sover mere end 20 min. når jeg ikke, at komme ind i den dybere søvn, for så kan
det være svære, at komme tilbage til dagsbevidsthed. Disse 20 min. i savasana, har
jeg praktiseret dagligt de sidste par år. Det holder min hjerne mere frisk og
klar hele aftenen.
Hue
Citadel/fæstningsanlæg og palads er meget fascinerende. Det er bygget i 1805
efter de samme principper og stil som ’Den Forbudte By’ i Beijing.
Jeg
kørte ud til et par Kongelig gravmonumenter. Denne af Kai Dinh bygget i 1925, var det sidste
kongelige gravmonument i Hue og den mest imponerende.
Efter at
have filmet lidt på det lokale marked, kørte jeg ind i de små snævre
beboelses gyder på jagt efter nogle situationer, der var værd at filme.
På min vej støder jeg på nogle smukke forfaldne lokale små templer
Der
er stadig problemer med strøm og kraft til starteren
Startknappen virkede perfekt da jeg kørte fra
Honda Service Center. Men allerede 20 km. efter, da jeg befinder mig i Hue, kan
jeg ikke mere benytte startknappen.
Så hver gang jeg stoppede for at tage et foto,
måtte jeg standse motoren eller også gik den selv ud, da den ikke kunne holde
tomgangen, når jeg slap gashåndtaget. Jeg stod desuden for det meste af MC for
at tage fotoer i den rette vinkel og afstand. Så hver gang jeg ville stoppe og
tage et foto, er min underbevidste gået i forsvarsposition i angst for, at der
igen ville opstå problemer med at starte. Det har klart tappet mig for energi.
Da jeg efter 50 km. kørsel opdager, at der nu
igen ikke er lys på MC og jeg derfor ikke kan køre om aftenen, at jeg nu igen
bør kontakte en ny medicinmand, der kan stille en ny diagnosen på min MC.
Jeg finder et lille værksted og den lokale
medicinmanden finder frem til, at det er strømfordeleren, der er noget galt
med. Jeg forsøger at fortælle ham, at den har jeg lige fået udskiftet, så det
kan umuligt være den, der er noget galt med. Da jeg ikke vil lade ham åbne og
kigge på strømfordeleren, som jeg mener bør været helt OK, da jeg har haft
et stort Honda værksted til at udskifte
den syge strømfordeler med en splinter ny, vil han ikke have mere med min MC at
gøre.
Jeg beslutter, at jeg må finde et Honda Service
Center her i Hue. Jeg havde har taget min computer med for, at vise, at det andet
Honda værksted lige havde udskiftet strømfordeleren. Alligevel var der nu igen ingen
strøm til starteren efter kun 20 km. og efter ca. 50 km. var der ikke strøm nok,
så MC. lygter kunne lyse.
Jeg fandt et stort Honda salgsværksted i Hue.
Klokken var 16: 00 da jeg ankom. De var ved at lukke og på dem forstod jeg, at
de først ville åbne igen efter weekenden. I dag var det kun torsdag, så jeg
forstod dem ikke rigtigt. Ingen på værkstedet kunne engelsk.
En af de unge, kunne godt se, at jeg havde et problem,
da jeg kun var på gennemrejse. På mit bykort over Hue udpegede han, hvor jeg
ville kunne finde et værksted, der kunne hjælpe mig med mit MC elektriske
problem.
Bliver
henvist til byen Hue’s bedste Mekaniker
Værkstedsbossen Kim der virkede meget speedet, kunne
taler engelsk Jeg forklarede ham og viste fotoerne fra Honda værkstedet, hvor
strømspoleren lige var blevet udskiftet med en hel ny og at jeg for et par uger
siden, havde købt et nyt batteri.
Kim fortalte mig, at den 5 spolede strømfordeler
de havde givet mig i stedet for den gamle 8 spolede strømfordeler, i stedet for
at oplade energi nu drænede den for energi. Derfor var der ikke strøm nok til hverken
lys eller starter.
Han ville i morgen forsøge at skaffe en brugt 8
spolede strømfordeler, der passede til min Honda 125cc. men han kunne ikke love
at han fandt en.
Jeg efterlod MC hos ham, så han kunne oplade mit
nedbrudte ellers helt nye batteri langsomt i løbet af natten. Vi aftalte at jeg
dukkede op kl. 9:00 næste morgen, da jeg havde planlagt at køre videre til byen
Da Nang.
Jeg havde håbet han havde fundet en brugt
strømfordeler og havde indsat den. Når jeg kom. De havde skilt MC. ad og havde tømt
tanken for benzin og var gået i gang med at tætne den ordentligt, da den stadig
lækkede benzin. De havde også fået overtalt mig til at få forlænget bagskærmen,
så jeg undgik sprøjt i nakken.
Han havde endnu ikke været ude i byen, for at
støve en brugt strømfordeler op.
Alle BackPacker lod til at blive henvist til ham,
da han kunne engelsk og havde et know how, som ikke så mange andre værksteder lod
til at have. Han skulle både servicere alle der stoppede med MC problemer samt
hjælpe og forklare de unge på værkstedet, hvordan de skulle løse problemerne da
de virkede mere urutineret.
Da der hele tiden dukkede nye BackPack kunder op,
som han så brugte tid på at forklare hvad der var i vejen med deres maskine.
Den nye opgave skulle så delegeres videre til de unge på værkstedet.
Først efter
2 timer kom han af sted i byen efter strømfordeleren. Der gik 1 time, så kom han retur med en
strømfordeler og andre specieldele til de andre MC som var ved at blive
repareret.
Jeg må sige at han foruden at være en hurtig mand
samtidig tog sig tid til at lave tingene mere grundigt end jeg har set på andre
værksteder. Jeg fik også udskiftet dynamoen.
Heldigvis kunne jeg benytte den lille gæstgiver
cafe drevet af konen, kombineret med mandens cykelværksted. Her kunne jeg sidde
i skygge for solens stråler, med en kold juice og bearbejde mine fotos på
computeren. Cykelsmeden forsøgte at fortælle mig en masse på sit gebrokken
engelsk, som det var umuligt for mig at forstå, udover nogle enkelte sætninger.
Heldigvis kunne jeg benytte en plads i skyggen hos naboen. En smilende, konstant talende og arbejdende cykelsmeds lille gæstgiver cafe drevet af konen. Her kunne jeg sidde med en kold juice og bearbejde mine fotos på computeren. Han forsøgte, at fortælle mig en masse på sit gebrokken engelsk, som det var umuligt for mig at forstå, udover nogle enkelte sætninger.
Endelig havde Kim fået udskiftet strømfordeleren. Kæden var blev spændt. Ledningerne ordnet og sidepladerne skruet ordenligt på, da hele systemet var ved at falde fra hinanden. Forlygterne lyste. Starteren virkede, men jeg opgav at få baglyset til at virke, da jeg kunne se at baglysglasset så ville gå helt i stykker. Jeg ville sjældent komme ud for at skulle køre på landevej i mørke.
kl 16:30 var min MC helt klar så jeg kunne køre
mod Da Nang. Det var en hård fødsel, i alt havde jeg ventede 7 1/2 timer. Hvis
jeg ikke havde ventet, var jeg først kommet af sted næste dag.
17
Marts / Når frem til Da Nang kl.18:30
Hue – Da Nang
100 km.
Da jeg når til Danang efter 2 timers direkte kørsel, finder jeg nemt den
bredde vej langs flodkanten og Barney’s
hostel skulle ligge, som jeg var blevet anbefalet af et Servas medlemer. Jeg
stopper MC for at koordinere med GPS.
Den henviser ca. 2 km. forkert.
Da jeg vil starte MC må jeg konstatere, at den
igen mangler strøm til både starter og lys. Det er allerede mørkt. Heldigt at
jeg kun har 2 km. mere at køre uden lys. En venlig sjæl stoppede og hjalp med
skubbe mig i gang.
Barney Hostel var mere for de unge, der her kan bo billigt, samt træffe andre der ligesom dem selv er på rejse for at lære andre kulturer at kende. Det er jeg også selv, men jeg har også gennem årene tilegnet mig forskellige vaner og er selvfølgelig ikke så tilpasnings dygtig som de unge.
Jeg sover meget let. Jeg er begyndt at tale i søvne og nogle gange har jeg slået ud efter imaginære personer. Skal på toilettet midt om natten. Jeg snorker en smule. Så jeg er måske ikke den bedste at være i sovekabine med. Derfor har jeg haft mange undskyldninger for ikke, at afprøve dette koncept.
Men det er nu rart med lidt frisk positiv energi omkring sig. Jeg tror faktisk ikke de unge har noget imod et par enkelte ældre, blot vi ikke fortrænger de unge fra deres jagtmarker.
På Barney Hostel bliver jeg mødt med varm the, da jeg booker ind. Min Servas kontakt kender det unge ægtepar der driver Barney Hostel. Hun er Vietnameser, han er Italiener så der er reserveret en plads til mig til kun 8$.
Servas betyder "at tjene", i betydningen
"tjene fred", på sproget esperanto
I Vietnam er der ganske få medlemmer af organisationen. Da jeg var
i Hanoi forsøgte jeg at komme i kontakt med et par stykker, der desværre ikke
havde mulighed for at have mig boende et par dage.
Den eneste by på min rute udover Hanoi, hvor jeg kunne finde nogle
Servas medlemmer var i byen Da Nang. Her fik jeg kontakt med et medlem, som
desværre for tiden ikke havde mulighed for at have mig boende. Men han ville
gerne mødes med mig.
Helt tilbage i 1972 var jeg selv et par år ’Servas Host’
Servas er en international, ikke-statslig, gæstfriheds forening
der findes i mere end 125 lande og køres af frivillige. Grundlagt i 1949 af Bob
Luitweiler (Askov / Danmark) og hans venner som en fredsbevægelse, Servas
International er et non-profit, global, samarbejdsvillig, kulturel udvekslings
netværk, der bringe folk sammen for at opbygge forståelse, tolerance, gensidig
respekt og verdensfred. Ligesom andre gæstfriheds organisationer, fremmer det
verdensfreden ved at fremme de individuelle person-til-person kontakter. Servas
betyder "at tjene", i betydningen "tjene fred", på sproget
esperanto. Organisationen blev oprindeligt kaldt Peacebuilders.
Ifølge Servas' vedtægter er formålet: "to build world
peace, good will, and understanding by providing personal contacts with people
of other cultures and backgrounds, to share the hosts' lives and their concern
on social and international problems, their interest in creative activity and
mutual responsibility for their fellow man."
Det er en fast regel, at du kun bor hos en vært i to dage, med
mindre værten uopfordret inviterer dit til at blive længere. Servas bygger 100%
på tillid. Du skal være åben, udadvendt, hensynsfuld og interesseret i dine
værters liv, holdninger og være villig til at dele dine holdninger og
oplevelser, for dine værter vil stille mange spørgsmål. Du skal kunne tale
engelsk eller det lokale sprog.
Altså et meget mere forpligtigende netværk der går flere spadestik
dybere end det nutidige mere ungdommelige lets get together´system som
Couchsurfing bygger på, hvor man mere surfer på overfladen, uden direkte
forpligtigelser over for hinanden.
Næsten dag træffer jeg kort Servas medlemmet, der viser sig også at være Italiener. Han har været gift og har boet i Vietnam i 20 år. Han er læge og har arbejdet de fleste af sine år under unesco, nu var han ved at opbygge et slags hospital for de fattige samt et uddannelses center for sygeplejer. Så han havde desværre ikke så meget tid til at give mig lidt insight viden om Vietnam.
Jeg havde ellers planer om at besøge Hoi An, der skulle være et historisk gamle kvarterer med bygninger inspireret af kinesisk og japansk arkitektur.
På grund af MC problemerne valgt jeg efter 2 dages ophold i Dan Nang i stedet at køre de 100 km. tilbage til Hue, for at få Kim og hans værksted til at løse den gordiske knude. Hvad skyldes, at min MC stadig ikke oplader men aflader.
Udsigten over vandet fra Barney Hostel
Hostelet er skønt enkelt i dets
kreative udformning og indretning med masser af visuelle levende detaljer
Pho Do Pagoda
Cao Dai Temple
Da Nang Cathedral 1923
Jeg
kørte rundt i byen og så nogle af de kirker og templer rejseguiden fortalte,
var de mest interessante. Endelig en dag hvor solen varmer dejligt.
Kærlighed her fra Da-Nang
Bjarne v.H.H.Solberg
Ingen kommentarer:
Send en kommentar