MC.India Journey 2014
Goa/ Mandrem/ Belgaum/ Badami/ Hampi/ Chritradurga/ Belu/ Gonikoppal/ Mysore/ Sultan Bathery/ Chreuthuruthy/ Thrissur/ Pontanni/ Mahe/ Bekal/ Sringeri/ Kullor/ Gokarna/ Mandrem/
43 dage / 3.255 km. / 17 køredage / 191 km. pr. dag.
22 jan. – 6 marts
Motorcykel rapport B.v.H.H.S.
Jeg
har igen valgt at trodse vinterkulden i Danmark og er taget på min fjerde
MC.India Journey. Turen vil strække sig over 6 uger, da det giver mig god tid
til at omstille mig til den Indiske ånd.
Denne
gang er mit udgangspunkt hovedstaden Panjim i Delstaten Goa der er den mindste
i Indien. Det har være en Portugisisk koloni i 451 år. De mistede først magten
da Nehru lod den Indiske hær rykke ind i 1961. Portugiserne gennemtvang på
brutal vis kristendommen. I dag lever kristendommen i harmoni med den
oprindelige hinduisme. Goa har bevaret
sin indo-europæiske identitet og udviklet sin helt egen unikke hybridkultur.
Denne
gang har jeg tænkt mig at udforske det sydlige Indien. På denne tid af året er
det ikke ulideligt varmt og det regner mindst. Samtidig passer det mig helt
fint, da jeg ikke har nogle direkte projekter de næste par mdr. der kan optage
min sjæl.
Fly / Copenhagen /
Paris / Mumbai / Goa
Kl.8:00
Indisk tid står jeg helt ude ved det Indiske Oceans vandkant og fokusere på
horisontlinjen der adskiller himmel og hav. Jeg nyder synet og lyden af
bølgerne der skummende vælter ind over stranden. Da jeg kigger udover den brede
endeløse strand, ser jeg en stor gruppe mennesker
helt ude i vandkanten udføre en variant af hatha yoga, foran en sort gammel
skonnert, der er trukket op på strandbredden. De står meget længe i en stående
sidebøjning. De skifter pludselig og helt simultant til den anden side, så det
giver et ryk i mig. – Det skyldes nok, at jeg kun halvejs er tilstede i nuet.
Jeg forlod
min Atelierbolig kl.5:00. Nu 23 timer senere uden søvn & 2 mellemlandinger
i henholdsvis Paris & Bombay, befinder jeg mig her i Mandrem, ’Dolphie
Beach Resort’ hvor jeg har lejet et lille træhus tæt på
stranden og ca. 30 km. fra Panjim.
Efter et par timers søvn, tog jeg en
lang svømmetur. Det kræver kræfter når bølgerne vælter ind over en og
dønningerne sørger for at understrømmens energier, gør det svært at kæmpe sig
ind til stranden igen. Vandet har en dejlig temperatur og er meget saltet.
Her om aftenen sidder jeg på en tag restaurant Oasis, der ligger
i forbindelse med mit enkle værelse med en lille terrasse med udsigt til de
andre 7-8 terrasser. Jeg har udsigt ud over vandet og den brede strand, hvor
nogle stadig bader og andre ses som silhuetter op imod bølgernes skumstreger,
helt ude ved vandkantet. Solen skinner stadig en lille smule, men ellers har
den holdt sig lidt i skjult det meste af dagen. Solen er nok helt borte
kl.18:30.
Ved mørkets frembrud tændes de grønne og blå kæder af diodeslanger
der snor og bugter sig langs terrasserne og ses gennem ens vindue som stikkende
lysene øjne fra en anden kultur. Og dog min egen, jeg mindes da jeg som barn i
både sejlede igennem den mystiske grotte fyldt med kulørte lamper i Tivoli.
Royal Enfield Bullet
500 cc
Efter
min positive erfaringer med Royal Enfield fra min sidste MC.Journey langs
Ganges, havde jeg igen besluttet mig for at køre på Indernes stolthed Royal
Enfield 500 cc.
Efter
svømmeturen og frokost, tog jeg kontakt til en ung fyr med navn Villach,
som
jeg var blevet anbefalet at kontakte. Han udlejer MC. på et andet resort ’Dune
Holliday’ ganske tæt på mit eget. Han havde ikke umiddelbart nogen Enfield 500 cc
der er ny nok til at han turde sende den ud på en længere journey. Han ville gøre
et forsøg for at skaffe mig en. Han dukkede dagen efter op på mit resort med en
splinterny Royal Enfield, men det var kun en 350cc. Jeg forsøgte at gøre ham
klart, at jeg ville have en 500 cc og at den ikke måtte være splinterny, for på en længere
journey har jeg erfaret kan man meget nemt skride i noget løst sand. På en
splinterny model vil man kunne se hver en lille skramme. Næste dag dukkede han alligevel
op med en splinterny 500 cc. jeg måtte afvise.
Dagen
efter dukkede han op med sin fætter, der godt ville leje sin smarte
turkisfarvede Royal Enfield med kun en saddel til mig. Han forlangte dog meget
mere pr. dag for leje end jeg skulle give for de splinternye Enfield, jeg var
blevet tilbudt. På mit eget resort restaurant Oasis viste det sig, at hende der
drev stedet også havde kontakt til en udlejer. Udlejeren hed Romeo og var hendes bror. Han dukkede op med en fætters
MC. Den var 2 år gammel og havde kun kørt små 12.000 km. Den er allerede mange
steder angrebet af rust, dels på grund af den salte havgus fra det Indiske
Ocean, men sikker også på grund af at man ikke hele vejen igennem benyttede
rustfrit stål.
Jeg
fik den til ca. 90 kr. pr dag. Halvdelen af prisen jeg ellers skulle have
betalt i leje hos de store autoriserede MC. udlejere i Panjim. Jeg har dog
sikret mig så godt jeg kan og fået alle de papirer jeg tror jeg behøver,
hvis uheldet er ude. Forsikringspapirer, registreringspapir, forureningsattest
samt et stykke papir på at jeg som god ven, har lånt hans MC. Det er nemlig
forbudt at leje en MC. i Goa og så køre den uden for delstaten grænser. Det var
det nu også Delhi, hvor jeg fra den
autoriserede forhandler havde et venne brev og samt et udlejningsbrev.
Venne brevet skulle jeg vise politiet hvis de stoppede mig.
Når
man indgår denne form for privat handel, er et mindre depositum ikke nok kan
jeg forstå. De forlanger dit pas som depositum så de er sikre på at du kommer
tilbage med MC. eller må du lægge hele prisen for MC. i depositum samt betalingen
for lejen i perioden. Romeo har for 10 år siden besøgt Danmark, så han har
tillid til os Dansker. Jeg kæmpede nemlig for at beholde mit pas, hvis noget
skulle ske. Han gik med til at jeg lagde 600$ jeg havde i depositum i tillid
til mig. Han sørgede desuden for at skaffe et brugt gammel bagagestativ til
Enfielden, som han fik tilpasset hos en smed til denne nye model.
Kulturelt body shock
Det tog mig et par dage at komme mig over den lange rejse. Det
lader til at jeg ikke er så omstillingsparat som jeg troede. Varmen om natten
som ens organismen og psyke lige skal indstille sig på. Skiftevis sveder og
fryser man. De små myg der blidt kildre og stikker holder en halvvågen når deres
vingers svingninger udsender propellyde lige ud for ens høresnegl. Svingninger der
forplanter sig helt ind i ens hjerneskal og sætter ens instinkt på højeste beredskab
og får ens hånd til reflektorisk at klask mod ens øre.
Varmen og myggene satte gang i min følsomme hud der gjorde, at
jeg næsten vågnede hver time. Min hud skreg på at blive kløet, hele tiden nye
steder. Det var en kamp i søvne at kæmpe imod at klø, da irritationen af huden
blot bliver forstærket. I stedet for at klø det sted, der nu signalerede
opmærksomhed, gav jeg punktet en gang konkret massage. Min hjerne har været på
højtryk en del af natten for, at kontrollere min kroppen. Som barn og ung led
jeg meget af eksem. Først da jeg bevidst i søvne kunne sagde til mig selv ’du
klør dig ikke’ ’du klør dig ikke’. Først da slap jeg af med eksemen. Om dagen
kan man bedre kontrollere ens kløen, men i søvne er det næsten umuligt.
Så nu gælder om at komme tilbage i balance i både krops og sjæl.
Denne gang er jeg heldigt nok landet i den mere afslappet ikke så stressfyldte
del af Indien. Jeg har valgt at placere mig midt i et ferieområde der på ingen
måde kan sammenlignes med en storby som Delhi hvor alle ens sanser blive totalt
bombarderet konstant.
Taxachaufføren der hentede mig i lufthavnen kørte i et roligt
tempo til ’Dolphie Beach Resort’. Når
der var ujævnhed sænkede han farten. På samme måde var det overalt i dette
stille ferieland, så på den måde var det nemmere for mig at indstille mig, men
varmen rammer en.
Langsom tilvænning
De første par dage havde jeg mærkelig nok slet ikke lyst til at
indfange visuelle indtryk med mit kamera, jeg var jo ikke kommet for at tage
fotos af den Indiske wellness turistkultur. Men da jeg af erfaring ved at det
tager 4-5 dage, at få alt klart med leje af MC. kunne jeg lige så godt nyde
miljøet her ved havet og de åbne vidder.
Ligesom de andre tidligere gange i Delhi, har jeg svært ved helt
at slappe af og tage ud og se nogle seværdigheder, før jeg har fuld kontrol
over min MC. situation. Først da starter min MC.Journey. Når jeg kommer tilbage
til udgangspunktet i dette tilfælde Panjim, vil jeg måske havde overskud til at
se det der bør ses i Panjim.
De 5 dage jeg befandt mig i Mandrem nød jeg et par gange om dage
mine svømmeture, men faktisk lå jeg kun en gang og tog solbad 5 min. på
strandbredden. Jeg følte ingen trang til at ligge direkte i den bagende sol.
Jeg nød en enkel gang AyurvedaMasage. Det var OK, men ikke så
dybdeborende.
Måske tager jeg lidt revanche, når jeg på tilbage turen har
tænkt at følge kyst linjen tilbage mod Goa.
Jeg har fået mit Indiske tlf. 8390119035 samt et USB stik så jeg
kan gå direkte internet hvilket ikke lykkedes for mig sidste gang.
D.28.1. Mandrem -
Belgaum 158 km.
Jeg må vænne mig til at komme op 7:00 for at kunne starte min
journey mens solens stråler stadig er lidt menneskelige. Det er svært at skifte
soverytme når man normalt går sent i seng. Jeg kom dog af sted kl. 9:00 Jeg var
spændt på hvordan jeg ville klare det med alt mit læder og sikkerhedstøj i 32
graders varme. Men da varmen er tør, var det slet noget problem for mig. Men at
komme rigtigt ud af en by kan godt være et problem. Denne gang tog jeg ikke
nogle alternative småveje ind i landskabet. Først og fremmest skal jeg igen
være dus med at sidde over længere tid på denne næsten nye, kun 2 år gamle
Royal Enfield. Den køre godt og jeg føler jeg igen er tilbage i køre rytmen. Halvdelen
af strækningen til Belgaum var utroligt hullet hvilket giver nogle ordentlig
drøn op og ned. Derfor er jeg tvungen til at hold nogle hvil, for ikke at gå
helt død i røven. Det er også hårdt mod ens ben og specielt knæene der langsom
skal trænes til denne spændte tilstand, samt noget af ens rygmuskler. Jeg burde
måske have taget mit bredde elastiske nyrebælte med på turen, da det vil
hjælpe med at aflaste rygsøjlens og lændens muskler. Min styrthjelm sidder fuldstændig stramt ind til mit hovedet, for at beskytte mest muligt. Det gør at mit hoved ikke har plads nok i hjelmen på grund af varme og stress, men skriger på en pause pg frihed.
Jeg har valgt kun at køre 158 km. for ikke at stresse min fysik
og psyke mere end nødvendigt. For hvert år bliver jeg jo noget ældre, måske
mere vis men ikke mere kampberedt. Det har været en afslappet køretur med en
let vind som selvfølgelig var med til at holde temperaturen nede, når man
bevæger sig i lidt høj fart.
Der var utrolig få privatbiler og lastbiler på vejene, sikkert
fordi det er et lidt fattigere landbrugsområde med meget lidt industri. Det var
en helt anden afslappet og mindre farlig trafik end jeg har oplevede fra mine
tidligere MC. journey i Nord Indien. Dejligt afstressende.
Næste dag kørte jeg videre mod templerne ved Badami, hvor jeg har aftalt at mødes med den
danske fotograf Torben Huss, der var på vej nordpå, tilbage mod Delhi med bus
og tog.
Jeg føler at jeg er lidt tilbage on The Road. Spændt på hvilke
nye oplevelser der vil komme ud af denne journey.
AUM
Det universelle Mantra
Bjarne v.H.H.Solberg
Billedkunstner & Scenograf
BvHHS@email.DK
www.BvHHS.com
+45 30230036
Billedkunstner & Scenograf
BvHHS@email.DK
www.BvHHS.com
+45 30230036
Ingen kommentarer:
Send en kommentar