17 Feb. Orchha - Datia 60 km.
Efter 2 dages regn, var
det skønt at vågne med solen skinnende ind af vinduerne. Det er stadig køligt
her kl. 7:00 om morgenen. Jeg gør igen yoga for åben dør. Sidder de næste par
timer og bearbejder fotoerne til den næste rapport.
Først kl.10:30 er jeg
klar til at køre videre mod byen Datia som skulle have et af Indiens smukkeste
Paladser bygget år 1620. På Fort View’s ejer, kan jeg forstå at der kun findes
et hotel i Datia og det ligger lidt uden for selve byen.
Da det har regnet meget
de sidste par dage, har jeg besluttet kun at køre af hovedvejen,. Det tog mig
lidt over 2 tim. at tilbagelægge strækningen på kun 60 km til Datia, med en
kort thai pause.
Tourist Motel. Jeg tillader mig den luksus at bo
på et Fort Knox
13:00 er jeg fremme ved
Tourist Motel. Det ligger på et stort åbent klippeareal med frit udsyn til det
gamle Palace, Nrising Dev. Det ligger oppe på en lille bjergtop på den anden
side af en stor sø. Denne gang har jeg ikke udsigt til et Fort, men til et Palace
fra mine vinduer. Værelset har dog ikke balkon eller terrasse, men nogle store
vinduer. Arkitekten burde have tilføjet en lille terrasse, så man kunne slå
nogle døre op og trække sig ud i solen under en parasol.
Værelset kostede 200
kr.pr nat. Jeg forhandlede mig ned til 180 kr. da jeg havde tænkt mig at være
her 3 nætter. For mig var det den rene luksus, da jeg hidtil har boet for
mindre end det halve. På min sidste MC.India Rajasthan journey 2011 boede jeg i
snit for 80 kr. pr. nat.
Det er skønt at have råd
til luksus en gang imellem. Et privilegium uden lige. Jeg må jo erkender, at
jeg blot er en ældre dobbeltmoralsk luksus hippie, der i hverdagen er blevet
forvænt med en noget højere levestandard, end den jeg har levet under de sidste
5 uger.
Det føles som en
renselsesproces, at stå under en bruser der fungere og få et ordentligt varmt
bad, hvad der har været lidt af en sjældenhed på denne tur. Det er ligesom at
vende tilbage til civilisationen efter 5 ugers primitiv telttur, hvor den store
hygiejne ikke har været i højsæde.
Jeg har lyst til at
træde lidt ud af rollen som MC. rejsende med mudder på sko og bukser,- se lidt
mere civileret æstetisk ud. Så jeg finder min lille saks frem og trimmer mit
skæg. Klipper de lange hår i næsen og finder pincetten frem fra min
førstehjælps pakke, for at fjerne de mange hår i ørene. Det vilde look er nu
under lidt kontrol.
Jeg skruer op for
musikken.- Føler mig dejlig afslappet og jeg kan mærke, at jeg har sluppet
parat parraderne. Musikken forplanter sig til min krop, der begynder at bevæge
sig i takt til disse kendte toner eller er det min sjæl, der er sat i bevægelse
som et pendul i tiden.
Dette kridhvide Tourist
Motel, er ganske smukt og virker fredsfyldt med sine enkle linjer, som det
ligger der, i det åbne klippelandskab.
Høje hvide mure med
glaskår på toppen omkranser dette Motel’s store klippeområde, for at forhindre
ubudne gæster i at trænge ind på området. Det kan minde om en slags Ford Knox
eller Datia’s Kinesiske mur. Som gæst, er du helt afsondret og slipper for at
blive konfronteret, med de elendige fattige vilkår, de fleste indbygger i Datia
lever under.
Udover det skønne Palads
har byen Datia, der ligger bagved Paladset ikke så meget mere at byde på,
udover nogle forfaldne små templer forskellige steder i byen. Nogle af disse er
langsomt blevet inddraget i grimme uæstetiske nyere selvbyggeri. Så Datia er
ikke nogen charmerende lille by. Det samme gjaldt også for byen jeg lige forlod
Orchha.
Det er ikke nogen turist
by, hvor man kan bruge flere dage på at se seværdigheder. Det er nok grunden
til at jeg faktisk er den eneste overnattende gæst på Motellet.
I dagtimerne er der dog en
del fine gæster der kommer i store biler med chauffører for at nyde den gode
mad og den skønne udsigt på Motellets Restaurant. Et par gange, ankom der nogle
store turist buser, der skulle nyde udsigten. Det er nok derfor at de kalder
dette Hotel for et Motel, da de fleste køre igen ret hurtigt.
Så hver aften var jeg
den eneste gæst i restauranten, der fik glæde af deres veltilberedte gode
Indisk mad til en rimelig pris. Personalet holdt en pæn afstand og lod mig være
i fred og ro.
Det er det mest
fredsfyldte sted jeg har boet på denne MC. journey, hvor ingen af mine sanser
var oppe i det røde felt, måske lige den visuelle nydelse hver morgen når jeg
så solen bryde igennem disen og langsomt give liv til en ny dag.
For at jeg ikke helt
skulle glemme den ydre verden bag disse hvide mure, kunne jeg hver ½ time høre
lyden af tudehorn, når et tog kørte forbi, på den anden side af den store
hovedvej, der løb bag Motellet.
Fra dybet af en Shesterfield
lænestol, en Indisk kopi, kan jeg i fulde drag nyde udsigten, den friske brise
og roen til at fordybe mig i min videre visuelle dialog. En slags refugium for
krop og sjæl.
Internet har jeg kunne
benytte på Motel managerens kontor. Når han ikke selv var på nettet.
Børnene er utrolig ivrige for, at jeg skal fotografere dem, så nogle gange tager jeg nogle enkelte billeder, men mange gange er det heller ikke nok, opmærksomhed fra min side. I denne lille isoleret bydel tæt på mit Motel, hvor jeg tager nogle billeder bliver disse teenagedrenge lidt for højtråbende og proklamerende, uden at jeg forstod hvad de råbte følte jeg mig udhængt ’se giraffen’, så jeg måtte direkte vende mig mod den ene teenagedreng og vredt sige ’Shut up’. Det fik dem umiddelbart til at dæmpe lidt af deres tilråb. – Denne gang havde jeg bevæget mig for langt ind på deres territorie, hvor de føler, at det er dem der har overtaget.
Indiens
fattigdom
På mine tre MC. rejser har jeg valgt at bo i storbyer, som
har en gammel bykerne af huse, der ikke har forandret sig meget, siden de blev
bygget for 150 - 250 år siden. Man har ikke haft råd til at restaurere
bygningerne eller få indlagt vand og toilet. Kloaksystemet er stadig kanaler i
gadeplan.
Mange af disse gamle historiske bygninger udstråler ånd og
værdighed, man fornemmer hvordan der engang blev kælet for æstetikken. De er
bygget i en tid, hvor man gennemtænkte detaljen og helheden og skabte
individuelle personlige huse. De fleste af husene er sikkert gået i arv i
generationer, derfor føler beboerne en naturlig stolthed og forpligtigelse til
at bevare huset i nogenlunde god stand, selv om de dårligt har til dagen og
vejen.
Fattigdommen opleves derfor ikke så stærkt, da man bliver
mødt af smukke forfaldne bygninger, der ved deres enkle æstetiske form,
symbolske detaljer og de lysende livsbekræftende stærke farver, udstråler ånd
og sjæl. Ligesom kroppen er sjælens bolig er huset kroppens. I en sund smuk
krop boer en sund smuk sjæl. Beboerne i disse huse er kulturbevare og det giver
dem en slags integritet, en kulturel værdi, som giver dem en styrke midt i
deres materielle fattigdom. I disse boligområder møder jeg for det meste venlige
åbne nysgerrige, fattige og harmoniske Inder.
Harmoni finder jeg også i de landsbyer, hvor jeg har stoppet
op på min journey, for at indsamle visuelle indtryk. Her oplever jeg hvordan de
igennem generationer har videregivet, deres viden og kunnen,- og på denne måde
har de kunne overleve under de svære økonomiske forhold de lever under. De
udstråler harmoni og balance med tilværelsen.
Fattigdommen virker stærkest i de indiske storbyer i de
fattige kvarterer, hvor de ydre arkitektoniske forfaldne, kaotiske og uæstetiske
rammer virker så disharmoniske på en. På denne baggrund fornemmer man ikke kun
den økonomiske, men også den menneskelige totale fattigdom. Vi mennesker har
behov for kærlighed, skønhed, tryghed, udfordringer og en mening med
livet,- et hjørne i tilværelsen, hvor vi
føler os velkommen og føler vi høre hjemme, det er der ikke plads til i det
kapitalistisk system som det indiske, hvor det kulturelt betinget kastesystem,
sammen med klassesamfundet, virker som en spændetrøje.
I Indien er alt inden for syns og sanse afstand, man kan ikke skjule
fattigdommen helt endnu, som man gør i de vestlige lande. Den totale form for
fattigdom, har jeg på mine rejser forsøgt at undgå, ikke fordi jeg ikke tør se
den i øjnene, men det virker ikke opløftende menneskeligt på mig. Det kræver
meget overskud, hele tiden at blive konfrontere med bagsiden af et samfund.
Jeg ved at jeg som turist på en MC. er helt ude af balance med det
fattige miljø jeg bevæger mig rundt i. Min rigdom skinner ud af de teknologiske
genstande, der omgiver mig. På den måde kan de se, at jeg har alt det de kun
kan drømme om at have. Så det eneste jeg kan gøre hvis jeg vil i dialog, er at
møde dem med et åbent sind og udvise menneskelig respekt.
18 Feb. Servas vært giver positiv tilbagemelding
Da jeg
befandt mig i Chitrakut sendte jeg mail til 5 forskellige Servas værter i Agra
om en af dem havde tid og lyst til at have mig boende som gæst, når jeg kom
dertil på min journey. Da jeg ikke har fået nogen tilbagemelding, vil jeg nu
forsøge at ringe til en af dem på
listen, som ikke har nogen mail adresse.
Den
første jeg ringer til, skulle ifølge min adresseliste være en 75 årig Fysik
Professor. Jeg spørger om han har tid og overskud til at have mig boende d.20
& 21 feb. da han står på listen over Servas værter i Agra. Han siger med
det samme ja, jeg er meget velkommen. Jeg bliver hurtigt klar over, at det ikke
er Fysik Professoren jeg snakker med, men en Dr. Ashok. Fysik Professoren er
hans Onkel. Jeg beder ham derfor om at SMS hans adresse i Agra.- Det var fantastisk positivt.
Jeg
forsøger nu også at ringe direkte til Sevas værter i Delhi, måske har jeg mere
held med en opringning end jeg har haft pr. mail. Efter flere opringninger kom
jeg endelig igennem til en Yoga/meditations lærer på 78 år ifølge
adresselisten. Han var også med det samme positiv, jeg skulle bare dukke op,
når jeg kom til Delhi. Det var helt
utroligt. Her har jeg sendt den ene mail efter den anden. Jeg tror Inderne ikke
er meget for at skrive mail, de kan bedre klare den lidt mere personlige
kontakt, man har når man taler sammen i telefonen.
19 Feb. Jeg forsøger med min kniv at redde mit
kamera
Tourist Motel manageren
anbefaler mig at besøge det største aktive hindu tempel i Datia, et han selv
besøger jævnligt. For at betræde Templet, skal jeg foruden mine sko også lægge
mit læderbælte. Mit kameraet glider uheldigvis ud, da jeg løsner bæltet, som
det er fastspændt til og falder ned på flisegulvet.
Jeg undersøger straks kameraet.
Det kan igen ikke åbne. Linsekanten har igen fået et slag, så linserne ikke kan
glide ind og ud.- Efter utallige forsøg opgiver jeg umiddelbart og går ind for
at se templet.
På denne MC.journey har
jeg kun besøgt få, af de nyere Hindu templer som dette, da jeg ikke er så vild
med deres æstetik.
Tilbage på Motellet gør
jeg et nyt forsøg på at redde kameraet.
For at få den mekaniske
del til igen at virke, benytter jeg min skarpe frugtkniv til at skære/slibe lidt
af linsekanten der er lavet i aluminium. Jeg er tvungen til at skabe lidt mere
plads, så de tre linsecylinder igen kan glide frem og tilbage på
kamera-computerens kommando. Det er dog ikke hver gang det lykkedes, men den
kan tage billeder.- Kameraet var igen reddet.
Denne gang var det ikke den
helt store katastrofe, hvis det ikke var kommet til at virke, for nu er jeg nået til slutningen af denne MC.Journey. I morgen er jeg på vej til Agra og
derefter retur til New Delhi.
Nrising Dev Palace
Fra midten af Paladset vendt mod Øst
Syd
Vest
Nord
Fra midten af Paladset vendt mod Øst
Syd
Vest
Nord
Nrising Dev Palace
AUM
Bjarne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar